• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamische kleiner of gelijk aan en groter dan formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yasmin

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2004
Berichten
179
Beste Excellers,

Ik ben op zoek naar een formule in cel E10:E22 die de korting berekend (zie bijlage).
De formules die er nu staan zijn niet dynamisch genoeg.

Het kortingspercentage is afhankelijk van de omzet.
In de kortingsmatrix is in cel D2 tot D4 het kortingspercentage te zien.

Wie kan mij hieraan helpen?
 

Bijlagen

  • Korting tabel1.xlsx
    149,3 KB · Weergaven: 43
Met vertikaal zoeken is dit wel op te lossen. Ook even de rest van de formules onder handen genomen.:)
 

Bijlagen

  • Korting tabel1-1.xlsx
    152,8 KB · Weergaven: 43
=IF(D10="";"";D10*VLOOKUP(D10;$A$2:$D$4;4;1))
of moet het zijn:
=IF(D10="";"";C10*VLOOKUP(D10;$A$2:$D$4;4;1))
 
Waarschijnlijk heb ik in mijn vraag niet duidelijk aangegeven dat over een cumulatieve omzet tot 1500,- geen korting wordt gegeven.
Cumulatieve omzet tussen 1.500,- en 3.000,- 2% en de cumulatieve omzet boven de 3.000,- 2,5% korting.
In de formule die nu voorgesteld wordt is er korting over de 1e 1.500,- gegeven terwijl er pas vanaf 1.500,- korting gegeven dient te worden.
 
Het basisprincipe staat er toch. Dan lijkt het mij niet zo heel erg moeilijk om het op andere 'getallen' toe te passen.
 
Dit is helaas geen simpel lookup probleempje. Je voorbeeld was heel duidelijk, met de gewenste uitkomsten, dat helpt.
De berekening (bijlage) is met hulpkolommen E:I, die kun je verbergen. Je kunt van Korting ook één lange formule maken maar dat zou ik persoonlijk niet doen.
In de korting tabel hebben alle velden een naam gekregen: nmVan1, nmVan2, etc.

Tip: maak zoveel mogelijk gebruik van ingebouwde voorzieningen, zoals tabellen (Invoegen > Tabel). Formules zijn beter leesbaar, en je krijgt de Totaalregel cadeau. Lege regels alvast neerzetten is ook niet nodig. Als je een periode regel toevoegt (rechts klik) dan doet Excel de formules voor je. Tenminste, als elke kolom maar één formule bevat.
 

Bijlagen

  • Korting tabel.xlsx
    149 KB · Weergaven: 27
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan