Dynamische partities + bakerpraatjes ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

janyep

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2008
Doordat de schijf meerdere ( te veel ) P's heeft gekregen, heeft Win er dynamische van gemaakt.

Nu heb ik de klok horen luiden:

Als er 1 beschadigd, zijn ze allemaal kapot = zijn alle data op alle P's foetsie

Zijn dit bakerpraatjes of niet?

Kun je je V misschien ietwat duidelijker omschrijven, want ik kon er in ieder geval geen chocola van maken.

Dat klopt. Kijk maar:
PPPPPPP

Als dat maar doorgaat zal hij dus uiteindelijk verdwijnen.

Voor een deel klopt het. Als er een schijf kapot is is het geheel onleesbaar. Maar dat betekent niet dat alle schijven kapot zijn. De individuele schijven, met uitzondering van die ene kapotte, zullen waarschijnlijk nog helemaal goed zijn. Wat wel waar is is dat alle inhoud verdwenen is. Datzelfde geldt ook voor schijven in een raid-0 opstelling.

Even wat anders: wat moet ik me voorstellen bij de opmerking dat windows te viel partities heeft. werkelijk A: t/m Z: opgebruikt? Ik kan het me nauwelijks voorstellen 26 partities? Ik denk dat er wat anders aan de hand is.

Dit klopt, met uitzondering van Raid-1, waarbij op 2 schijven dezelfde partitie gespiegeld staan.

Overigens (tenzij ik me heel sterk vergis) is software Raid en spanning van partities niet mogelijk op Home (Premium) en Starter versies van Windows 7, dus alleen op Pro, Business en Enterprise.

Tijs.

janyep. Je plempt hier een opmerking neer uit een ander forum. Wat moeten wij met die informatie verder doen? Ik heb nog steeds geen idee wat die P's met Raid van doen hebben en hoe we het opeens over schijven hebben. Maar dat hangt verder vooral af van wat de definitie van P is.

Oftewel :

(P=HD) v (P<>HD)?

@RogerS: Lijkt mij dat P staat voor partitie...

Tijs.

Dus als op een HD de dynam. Part D beschadigd raakt, zijn de data op de dynam. Part E van diezelfde HD ook verloren?

En als de Part's nog primair waren geweest, zijn ze afzonderlijk safer?

Te veel P's: met C + D + gereserveerd door systeem stond alles nog netjes op primair.
Huidige situatie=
computerbeheer.jpg

zelfde voornoemde url:
Windows 7 is heel streng - het staat maar maximaal 3 Primaire parties toe.
Op het moment, dat jij een vierde Primaire partitie erbij maakt, worden de stations dynamisch!

Bijlagen

• computerbeheer.jpg
    computerbeheer.jpg
    102,5 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
Verhaal over 3 partities op een niet-dynamische schijf klopt, maar je kunt een 4de partitie maken als Uitgebreide partitie en die indelen via het aanmaken van logische stations in die Uitgebreide partitie.
Je kunt van die logische stations zelf bepalen hoe groot ze worden (natuurlijk niet groter dan de Uitgebreide partitie zelf etc.) en ook meerdere logische stations, zodat je alsnog meer dan 4 schijfletters (met opslagruimte) kunt hebben op 1 fysieke schijf.

Dus je tweede schijf had je beter 3 primaire partities en 1 extended partitie kunnen maken (met 2 logische stations erin), dan was die schijf ook niet omgezet naar dynamische schijf.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dank voor de hulp!

Dacht dat er nog wel ruimte was om 1+ander om en over te zetten, maar voordat ...

is een dynamische partitie daadwerkelijk nadelig en bestens af te raden ?

Nog eentje:
in de Windows verkenner is het balkje van " I;\ RAM Virtueel geheugen " als enige vuurrood ingekleurd.
Wat mag dit zijn?

Laatst bewerkt:
Vervelende van een Dynamische schijf is dat je er alleen in Windows wat aan hebt. Een Basis schijf kun je (ook) gebruiken in Linux etc. en is (o.a. daarom) ook beter te behandelen met opstart reparatie-cd's (zoals Hiren's Boot CD etc.) dan een dynamische schijf.

Standaard probeer ik het gebruik van Dynamische schijven te voorkomen. En áls ik RAID nodig heb, dan gebruik ik een hardware oplossing (moederbord dat RAID ondersteunt of een insteekkaart), niet de software-oplossing van Windows.

Tijs.

Sorry Tijs,

je was veel te snel :thumb:

heb het berichtje nog aangepast / uitgebreid

Nog eentje:
in de Windows verkenner is het balkje van " I;\ RAM Virtueel geheugen " als enige vuurrood ingekleurd.
Wat mag dit zijn?

verkenner.PNG

Laatst bewerkt:
Dat is omdat de schijfruimte van de I: schijf (bijna) geheel in gebruik is en Windows je (dus) waarschuwt dat er (procentueel) bijna geen ruimte meer vrij is. Kijk het maar na. :P

Tijs.

Dank voor het leesvoer: nu moet ik er verder zelf wel uitkomen. Wordt tijd, nietwaar :)

Dat is omdat de schijfruimte van de I: schijf (bijna) geheel in gebruik is en Windows je (dus) waarschuwt dat er (procentueel) bijna geen ruimte meer vrij is. Kijk het maar na.

Tijs.

Nou ja, nou vraag je je toch af:
Het geïnstalleerd geheugen = 6,00 GB = 6.144 MB
dus maak ik 3x = 18.432 MB
I:\ RAM Virtueel geheugen = 19,4 GB

dan denk je toch dat een rest van 1,39 GB toch genoeg zou zijn?
Het kwartje valt nog niet ...

virtueel geheugen.PNG verkenner.PNG

Kijk nou eens goed: Procentueel is er minder dan 10% ruimte over van die 19,4 GB partitie, en daarom is hij rood gekleurd. [Ik geloof dat Windows vanaf 15% vrij ruimte en minder dat zo weergeeft.]
Als je er verder niets meer op gaat zetten (omdat je wisselbestand een vaste grootte heeft bijv. en je verder die hele partitie alleen voor het wisselbestand hebt gereserveerd) dan kun je de rode streep (natuurlijk) negeren...

Tijs.

Oh, wat logisch ! Ging uit van GB i.p.v. %

Iedereen weer ontzettend bedankt!

Graag gedaan.
Zet de vraag nog even op opgelost, ajb.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan