• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamische Range probleem met 0 of 1 rijen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paradoxx

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2007
Goedemiddag.

Ik heb het volgende probleem. Ik maak overzichtslijsten voor onze transporteurs welke 's avonds de karren die naar de veiling moeten, komen halen. De ene dag is drukker dan de andere, en het komt dus ook voor dat er voor 1 transporteur maar 1 opdrachtregel is, of zelfs geen één.

Er wordt 1 lange lijst gemaakt vanuit ons ordersysteem, en deze "lange" lijst wil ik automatisch verdelen over de tabbladen per transporteur.
Ik importeer de lijst vanuit een ander bestand in het tabblad "Import"
Nu is het zo dat wanneer elke transporteur 2 of meer opdrachtregels heeft, de macro goed werkt. Wanneer er 1 of 0 opdrachtregels zijn, loopt de macro vast omdat er of geen data is om te selecteren, of wanneer er maar 1 regel is, en deze geselecteerd wordt, met de opdracht Selection.CurrentRegion.Select, verkeerde regels mee selecteert.

Er moet dus iets komen dat wanneer er 0 regels zijn te selecteren, dat dit deel van de macro wordt overgeslagen, en wanneer er 1 regel is, alleen die regel wordt verplaatst naar het juiste tabblad.

Ik heb het voorbeeld bestand bijgevoegd. Bekijk bijlage Sjabloon transportoverzicht.xlsm

Opm: De macro "ImportData" heb ik even uitgeschakeld,... de te gebruiken data heb ik op het tabblad "Overig" staan, zodat dit makkelijk weer te herstellen is op het Import tabblad.

kan je een uitgewerkt bestand laten kijken hoe je dat zou willen ,ik zie faber-trans heeft 6 rijen met 3 verschillende ritten, graag meer duidelijkheid, ook zie ik in kolomB auto A.Baas/ staan maar zie geen tabblad met die naam.

A. Baas is "Eigen vervoer", had ik er idd even bij kunnen vermelden.

De lijst die op het "import" blad staat is de complete lijst met alle transportopdrachten.
Alle opdrachten met A. Baas/44 (BS-JN-66) als "transporteur/Auto" is onze eigen vrachtwagen en gaat naar Tabblad "Eigen vervoer"
Alle opdrachten met Bloemen-Express naar tabblad Bloemen-Express. Alle opdrachten met Faber Transport, naar tabblad Faber Transport.

Hierbij het bestand zoals het er met deze data uit moet komen te zien. Bekijk bijlage Sjabloon transportoverzicht resultaat.xlsm

In dit voorbeeld gaat het niet om de ritnummers e.d. maar puur om het feit dat de regels voor de transporteur in het juiste tabblad komen.
Probleem nu is dus dat het met transporteur "Bloemen-express" nu niet lukt, omdat deze maar 1 regel heeft, en dan dus met "Selection.CurrentRegion.Select" ook alle regels eronder worden geselecteerd, en wanneer er geen opdrachtregel is, het ook niet wil lopen.

Oplossing moet iets zijn in de richting van:
Als voorwaarde "bloemen-express" aantal is 0, dan overslaan,
Als aantal is 1, dan alleen die regel verplaatsen,
Als aantal is >2 dan macro vervolgen.

Hallo JeanPaul28,

bedankt voor de input,...
Op zich werkt het, alleen wordt nu bij eigen vervoer de datum als "auto" gekopieerd naar het tabblad eigen vervoer.

Ik kan de macro redelijk lezen, alleen is hij voor mijn VBA niveau te ingewikkeld om aan te passen naar de overige vervoerders.
Ik wil niet ondankbaar zijn, maar is er een andere oplossing om dit voor elkaar te krijgen?

Hier een update van je bestand,er zijn nu maar 2 tabbladen zichtbaar, in het tabblad Import plaats je alle import files onder elkaar dat mag van een ganse week of maand zijn ,je voegt onder aan altijd maar bij, elke keer wanneer je data bijvoegt in je tabblad Import druk je op macro knop "Update Vervoer files" er zal dan een validatie berekening gedaan woorden van alle vervoerders die in de import lijst voorkomen.

In je tabblad Vervoerders kan je een keus maken van datums, in cel A1 kan je nu alleen die vervoerder valideren die een vracht heeft op de geselecteerde datum.

Bijlagen

Het is niet helemaal zoals ik het voor me had, maar dit is ook zeer werkbaar.
Erg mooi gedaan,... had ik zelf niet kunnen bedenken. Hier kan ik wel iets mee.

Ik zal hem nog even uitvoerig gaan testen!

Met deze methode heb je de verschillende vervoerders in je import tabblad, als er ergens een spatie of letter te veel of te weinig in voorkomt het je een andere vervoerder in je validatie, bij je eerste bestand zal bij zo een fout geen ophaling gedaan worden bij filtering.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan