dynamische schijf naar statische schijf

• Onderwerp starter Onderwerp starter Verwijderd lid 426837
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 426837

hallo
ik heb laatst een nieuwe partitie aangemaakt alleen toen werden alle schijven dynamisch en nu kan ik windows 8 niet installeren
dus ik wil weer naar een normale schijf zonder alles te wissen kan dit?
hoe?

alvast bedankt :thumb: elimalkaas

Welk soort partitietabel staat er op de harde schijf? is dit MBR of GPT? Hoeveel partities zijn er gemaakt naast die dynamische partitie? In principe zou je alleen die dynamische partitie kunnen verwijderen, en op de lege ruimte die was vrijgekomen windows installeren. er word dan automatisch een partitie aangemaakt.

Even voor de duidelijkheid:
a. Het concept van Dynamische versus Basisdisk is (zover ik weet alleen van toepassing op MBR ingerichte schijven.
b. Elimalkaas zal de schijf wel omgezet hebben naar dynamisch omdat er meer dan 4 partities op gewenst waren (primaire partities + uitgebreide partities). Dat is dus NIET (zonder minstens het aantal (primaire en uitgebreide) partities te verminderen naar 4 te verwijderen terug te zetten naar Basisdisk.

Er zijn programma's waarmee dynamische disks weer naar basisdisks zijn terug te zetten maar dan geldt nog steeds b. Mogelijk is het op te lossen door een GPT schijf ervan te maken, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Tijs.

Zie de instructie in deze url, waarbij gebruik wordt gemaakt van Easeus Partition Master Free ("EPMF")
Waarschuwing: Tijdens de installatie van EPMF wordt je gevraagd een Easeus ToDo backupprogramma (mee) te installeren (vink uit indien niet gewenst), kies voor Aangepaste installatie verderop en vink (als je wilt) ook de Search protect wilt installeren en later wordt gevraagd of je (ook) SpeedupMyPC als testversie wilt installeren. Ook je e-mailadres wordt gevraagd, maar die vraag kun je overslaan. Installeer niet teveel.

En nog steeds geldt dat je NIET meer dan 4 partities (primaire en extended) partities kunt hebben op een basic disk, dus heb je er 5 dan zul je er een van moeten verwijderen, eerst, waarbij (natuurlijk) de data op die partitie verloren gaat. Dus kijk in Schijfbeheer hoeveel je er hebt, nu.

Verder geldt (zoals altijd) dat een backup vooraf aan te bevelen is voordat je dergelijke operaties uitvoert.

Tijs.

Laatst bewerkt:
oke ga het proberen

bij mij staat er geen "Convert to basic disk" of "main"

Laatst bewerkt door een moderator:
Eerst de schijf zelf eenmaal aanklikken in het overzichtsvenster, onderaan (klik op het linker stuk van de schijf, dus waar nu Disk1 staat). Klik NIET op een van de partities!
En dan onder menu-optie "Disk" kijken welke opties je hebt. Daar zou hij bij moeten staan.

Tijs.

oke ga het proberen

kan ik hp tools verwijderen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat kan evt. wel, maar dan gooi je wel de partitie weg van waaraf je (met een toetscombinatie/keuzemenu) kunt inloggen en dan (beperkte) mogelijkheden krijgt, zoals een soort mediaspeler etc.
Als je daar niets mee doet dan kan hij weg.

Tijs.

Dat is iets anders. Dat is voor het terugzetten van de pc/laptop naar fabriekswaarden. Liever NIET verwijderen, maar als je ondertussen toch al bent gaan herpartitioneren etc., dan is er een reële kans dat dat terugzetten naar fabriekswaarden toch al niet meer gaat lukken.

Tijs.

Tellen of je nu totaal op 4 (of minder) primaire en uitgebreide partities zit op die schijf. Je zou dan via die Easeus software de schijf moeten kunnen omzetten.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Waar wacht je dan nog op en wat kwam eruit? Op deze manier komen er veel meer postings op het forum dan zinvol/noodzakelijk (nog afgezien van de tijd die je ermee verbrandt bij alle abonnees op deze vraag.)

Tijs.

@elimalkaas,

Aantal berichten samengevoegd je weet dat je een bericht kan aanpassen recht onder

hij zegt nu dat er disk errors zijn en dat ik anders data kan verliezen

Wat is "hij" in je vorige posting?
En als de schijf inderdaad corruptie vertoont, dan loop je inderdaad risico's. Begin met reparaties van het bestandssysteem op alle partities die je hebt.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan