Dynamische schijf...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marco Smaal

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2002
Berichten
8
Hai,

m'n harde schijf staat bijna vol: dus een nieuwe schijf bijgeplaatst waar ik een zgn. dynamische schijf van wil maken. Als ik het goed begrepen heb kan deze nieuwe schijf de oude (systeem-)schijf aanvullen. M.a.w., ik wil het systeem niet overzetten op de nieuwe schijf maar op de oude laten. Aangezien deze oude schijf nog maar een paar mbtjes heeft, moet ie de nieuwe schijf kunnen gebruiken voor bijv. een upgrade via windows upgrade op het internet.

Nu heb ik de nieuwe harde schijf geformateerd en ingesteld als dynamische schijf, maar zie geen link naar de oude harde schijf. Hoe kan ik dat instellen?

Met dank, Marco
 
Of je het nu als dynamische schijf wilt gebruiken of niet is niet van belang. Je moet eerst zorgen dat de 2e schijf wordt herkend.

Hiervoor kun je hem als slave installeren op de eerste harde schijf. Het kan zijn dat je dan een jumpertje moet omzetten op zowel de eerste als de tweede schijf.

Het kan ook zijn dat je in de BIOS moet instellen dat de schijfherkenning op automatisch staat.

Als je dan opstart moet je de schijf normaal zien.
 
dynamisch...

Beide schijven worden herkend, alleen de nieuwe moet als dynamisch (t.a.v. systeemschijf) worden ingesteld. Hoe???????

Groetjes, Marco
 
Via Management (rechts klikken op my computer --> manage) kiezen. In dit scherm kies je voor disk management.

Je zoekt de 2de harde schijf uit. Rechts erop klikken en dynamisch selecteren.
Nadat het weer opgestart is, terug naar disk management. De eerste schijf aanklikken, ctrl inhouden, 2de disk klikken en kiezen voor spanned volume. De wizard volgen en klaar...

Succes,

PS: Om zeker te zijn dat je geen data verliest, eerst BACK-UPPEN
 
omzetten naar spanned...

Dank voor je snelle reaktie. Ik heb de volume omgezet naar dynamisch (de nieuwe schijf), drivemanagement geeft aan dat het een dynamische, simpele schijf is. Heb eerste schijf aangeklikt, ctrl ingedrukt, tweede schijf aangeklikt, maar er gebeurt niets. Als ik dan op 'settings' druk in de werkbalk (icoontje) dan heb ik de keuze uit de verschillende volumes, dus ook spanned, maar volgens mij is dat alleen maar om de kleur weer te geven , niet om 'm spanned te maken.

Ik krijg dus geen wizard... Enig idee wat ik fout heb gedaan?

Dank je , Marco
 
Hmm, raar. Normaal krijg je die wizard als de schijf pas aangesloten is. Computers zijn rare beesten, lol.
Ben je zeker dat je als admin aangelogd bent en dat de schijf niet gealloceerd (niet geformateerd) is?

Hier is een beschrijving. Deze werkt, ik hem uitgeprobeerd. Gewoon stap voor stap volgen:

How to Create a Simple Volume or a Spanned Volume
To create a simple volume or a spanned volume:
In Disk Management, perform one of the following steps:
To create a spanned volume, right-click unallocated space on one of the dynamic disks on which you want to create the spanned volume, and then click New Volume.
In the New Volume Wizard, click Next.
Click the type of volume you want to create (Simple volume or Spanned volume), and then click Next.
Click the disk (or disks) in which you want to create the volume by performing one of the following steps:
If you are creating a simple volume, verify that the disks in which you want to create a simple volume are listed in the Selected dynamic disks box.

-or-
If you are creating a spanned volume, under All available dynamic disks, click to select the disks that you want, and then click Add.

Verify that the disks in which you want to create a spanned volume are listed in the Selected dynamic disks box.
In the Size box, specify the size that you want for the volume, and then Next.
Assign a drive letter or drive path, and then click Next.
Specify the formatting options that you want by performing one of the following steps:
If you do not want to format the partition, click Do not format this partition, and then click Next.

-or-
If you want to format the partition, click Format this partition with the following settings, perform the following steps in the Format dialog box, and then click Next:
Type a name for the volume in the Volume label box.

NOTE: This is an optional step.
Click the file system that you want in the File system box.

You can also change the disk allocation unit size, specify whether you want to perform a quick format, or enable file and folder compression on NTFS-formatted volumes.
Confirm that the options that you selected are correct, and then click Finish.
The volume is created and appears in the appropriate dynamic disk or disks in Disk Management.


Mocht je nog problemen hebben is hier een link waar allerlei problemen besproken worden.

http://support.microsoft.com/search...B&PRODLISTSRC=ON&QuerySource=gsfxSearch_Query

Succes,
 
Systeemdisk ook simple maken?

Ik denk dat ik de systeem hardeschijf ook moet omzetten naar een 'simple partition', en dat ik daarna deze kan 'spannen'. Nu is die optie grijs en transparant, dus die kan ik niet kiezen. Hoe ik dat nu weer voor elkaar moet krijgen weet ik niet (misschien harde schijf eruit trekken, in andere computer met Win XP simple maken, systeem restoren en weer in W2k doos zetten...). Anders moet ik het hele systeem eropnieuw opzetten en dat wil ik niet.
Ik zal nog even dubben hoe ik dat moet doen.

Weet iemand een andere manier om die systeem harddisk naar simple om te zetten? Ik neem aan dat dat de enige manier is om 'm naar de dynamische disk te linken....

Dank voor jullie input trouwens! Geweldig! Stukje bij beetje de goede kant op!

Groet, Marco
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan