• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamische tarieven lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

luuk123456

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2015
Dag allemaal,

Ik heb een lijst met verschillende producten waarachter de min en max prijzen gegeven zijn.

Van die producten wil ik graag de minimale van de min prijzen hebben en de max van max prijzen.
Dit lukt natuurlijk simpel door de formule =min en =max.

Weet een van jullie echter hoe ik deze dynamisch maak?
Hiermee bedoel ik dat wanneer ik nog een product F toevoeg in het voorbeeld, dat de min en max formule ook over dat product wordt gerekend?

Bedankt!Bekijk bijlage Test dynamische lijst.xlsx

Je kan het minimum en het maximum eenvoudigweg over de hele kolom berekenen: MIN(C:C) en MAX(D: D).

Ik snap wat je bedoeld.

Het lastige is echter dat ik bijvoorbeeld naast producten ook diensten (ik noem maar wat) in dezelfde kolom heb staan.

Van die diensten wil ik dan ook de min en max prijzen (dus in de zelfde kolom maar over een andere selectie).

Dan maak je het jezelf niet makkelijk.
Zonder representatief voorbeeld schat ik in dat je je gegevens beter in een tabel onderbrengt met een veld categorie (die dus de waarde producten of diensten krijgt). Dan kun je misschien iets met de functie SUBTOTAAL of een draaitabel.

Laatst bewerkt:
Ik snap niet precies wat je bedoelt.

Het lastige is dat ik echt vast zit aan het weergeven van de producten en diensten in dezelfde kolom.

Zoals in het geupdate voorbeeld kan het dus zomaar zijn dat ik een regel invoeg en product F wil toevoegen.

Ik hoop dat iemand hier nog een goede oplossing voor weet.

Bekijk bijlage Test dynamische lijst.xlsx

Nee dat bedoel ik niet.

De producten en diensten worden echt afzonderlijk van elkaar gezien.

Kijk eens naar deze opzet.
Nieuw producten of diensten kun je onderaan de tabel toevoegen. De tabel kun je desgewenst sorteren maar voor de berekening van maxima en minima is het niet nodig. De kolom Categorie is hoe dan ook noodzakelijk. Ik neem tenminste aan dat in werkelijkheid de productnamen niet allemaal met "Product" beginnen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dit lukt mij toch zelf niet om te maken.

Wanneer ik in de formule ga staan van MIN dienst en er weer van weg klik komt de uitkomst op 0.
Het valt mij daarbij op dat wanneer ik op Fx druk om de formule aan te passen, er wel de goede uitkomst wordt gegeven.

Daarnaast als ik de formule toe pas pakt hij zowel de MIN van de producten als de diensten.

Iemand enig idee?

Bekijk bijlage Test dynamische lijst.xlsx

Laatst bewerkt:
Luuk, als je de cel met de formule wilt verlaten, dien je dat te door Ctrl + Shift + Enter gelijktijdig in te drukken: het betreft hier n.l. een matrixformule.
Als je in een andere cel klikt, maar excel er een gewone formule van en dan geeft die als resultaat een 0

Graag gedaan! Zet je status dan op "opgelost"?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan