Eén dag bij datum optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

hhijssel

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2009
Hallo,
Ik exporteer vanuit een database een datumveld dat als volgt word opgenomen in een WORD document :
{MERGEFIELD Datum_einde_DVB}
Ik wil nu graag dat niet de datum uit dit veld wordt opgenomen maar de waarde plus 1 dag (dus 1 mei 2011 in plaats van 30 april 2011, 16 maart 2011 in plaats van 15 maart 2011 etc.). Als het kan ook nog rekening houdend met schrikkeljaren)
Kan iemand mij daarmee helpen.
Ik ben jullie alvast zeer erkentelijk!
Groet
hhijssel

Lijkt mij toch het simpelst als je in de db een extra veld in een query maakt waarbij je de waarde van het datumveld verhoogd. Vervolgens gebruik je dit veld in je Word document. Niet moeilijk denken als het ook (heel) makkelijk kan...

Datumveld komt uit een personeelsmanagementsysteem

Helaas Octafish,
de waarde komt uit een personeelsmanagementsysteem en daar kan ik niet zomaar zaken in gaan aanpassen t.b.v. een WORD-document.
ben dus op zoek naar een oplossing voor de geexporteerde waarde!

Lijkt mij toch het simpelst als je in de db een extra veld in een query maakt waarbij je de waarde van het datumveld verhoogd. Vervolgens gebruik je dit veld in je Word document. Niet moeilijk denken als het ook (heel) makkelijk kan...

Bedoel je dat je in de database geen eigen query kunt maken? Ik vrees dat je in dat geval pech hebt; misschien dat het in de nieuwere versies wel kan, maar in 2003 en ouder zie ik niet dat het kan. Een datum wordt vertaald naar tekst, en op dat moment kun je er niet meer mee rekenen. Iets wat bij getallen bijvoorbeeld wel kan.

Jammer!

Octafish,
de datum wordt met behulp van een tool (waarbinnen de gegevens niet kunnen worden gemanipuleerd) samen met andere gegevens naar een samenvoegbestand geexporteerd.
Vervolgens wordt een WORD document geopend waar de samenvoegvelden in worden geplaatst. Na het plaatsen van deze gegevens zou ik de datum met één dag willen verhogen (ingangsdatum van een eventuele wijziging is de oude datum + 1).
Ik hoop dat er toch nog een oplossing gevonden kan worden en anders heb ik pech (dan blijft dat een handmatige actie!
groet
hhijssel
Bedoel je dat je in de database geen eigen query kunt maken? Ik vrees dat je in dat geval pech hebt; misschien dat het in de nieuwere versies wel kan, maar in 2003 en ouder zie ik niet dat het kan. Een datum wordt vertaald naar tekst, en op dat moment kun je er niet meer mee rekenen. Iets wat bij getallen bijvoorbeeld wel kan.

Je kunt met VBA alles doen met data (= meervoud van datum), hetzelfde geld voor database querytaal. heb je geen enkele mogelijkheid om iets aan je gegevens c.q. query te doen?

Je hoeft als je een beetje handig bent met queries (kennis beschikbaar op dit forum) echt geen enkele database- of softwareaanpassing te doen om gegevens zò te querien om ze voor andere toepassingen te transformeren. Hierbij geldt dan ook vaak dat een paar uur werk nu, je in de toekomst heel veel tijd gaat schelen...

Mark xl,
helaas de export vindt plaats door het opstarten van een functie in de applicatie (gebouwd door derden).
hierop heb ik geen invloed (anders dan door het aanvragen van maatwerk).
Het moet dus gebeuren aan de achterkant.

Duidelijk.

Ik probeer even snel met een test databasetabel of ik iets voor je kan vinden en anders weet ik het ook niet. ga maar uit van niet, want persoon in de link van Tardis is echt geen amateur in Word en ik wel :P

[update 9:55]
Helaas hhijssel,

Wat je nog zou kunnen proberen is een excelsheet vullen met de databasegegevens, in deze de data(ev: datum) aanpassen, en deze gebruiken in je samenvoegdocument.

En anders wordt dat handwerk of direct de database querien

Laatst bewerkt:
Heb je al geprobeerd met de code van Graham Mayor? En zo ja, hoe ver ben je daar mee gekomen? Post anders een word documentje waar we mee kunnen stoeien. Het heeft niet zoveel zin als ik een voorbeeldje maak, want als je het voorbeeld niet kunt namaken, kun je dat met die van mij ook niet...

Octafish,
de door Tardis aangedragen oplossing zal wellicht wel werken maar ik heb geen flauw idee hoe en waar ik die code moet opnemen in mijn document.
Ik heb een voorbeelddocument bijgevoegd.
Als je mij zou kunnen aangeven hoe ik de code van Mayor kan opnemen zodat het werkt ben ik je zeer dankbaar!:)

Bijlagen

Ik zal er vanavond een blik op werpen; het is, zoals je al gemerkt hebt, geen eenvoudige materie. Een eerste poging is bij mij in ieder geval ook mislukt :(

Octafish,
is het nog gelukt?
Of zal ik het maar vergeten?
Dan moeten we het maar op een andere manier zien op te lossen!
hhijssel

't Is nog niet gelukt vrees ik. Ik zou een andere oplossing zoeken, als ik jou was.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan