• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

power query "null"

moensk

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2013
Kolom heeft als type = Tijd notatie
in de kolom diverse waardes null
deze null waardes wil ik eruit want die geven later errors in een berekening
heb geprobeerd via waarde vervangen de null door "" doch hij geeft aan dat dit geen type tijd is.
iemand oplossing ?

null is in PQ geen foutwaarde maar een indicatie van leeg veld.

Waarom verander je dat naar ""
Wat gebeurd er met je berekeningen als je null laat staan? volgens mij geeft PQ dan altijd null als uitkomst en hoef je pas in de allerlaatste stap in PQ eventueel de null te vervangen door een andere waarde om je uitkomsten naar wens te presenteren.

Zonder voorbeeld blijft het gissen, maar ik denk dat je null te vroeg in het proces vervangt en als je het pas zo laat mogelijk doet je dan veel problemen voorkomt.

Lijkt mij ook een niet logische actie. Je kan niets vervangen want er valt niets te vangen. Null is een lege cel.

Het lijkt me eerder dat je het moet zoeken in de formules die de error geven. Bijvoorbeeld alleen uitvoeren als een veld niet leeg is...

@roeljongman
Het kan al fout gaan als de eerste stap in power query de automatische stap "change type" is.
Ik heb bij mij deze automatische stap uitgeschakeld.
Zie instructiefilmpje waar en hoe het fout kan gaan en waar je deze automatische stap kunt uitschakelen.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

@AlexCEL
Null is een lege cel.
Dat is dus niet waar.
Zie link.
https://learn.microsoft.com/en-us/powerquery-m/m-spec-values

@moensk
Klik met rechts in de editor op de kolom "OpdrSoort" >> "Fouten vervangen" >> "Waarde" klik in de balk en dan OK

Haha ik ga nu heel geleerd en inteligent doen maar het was gewoon mazzel met een gokje

ik heb bij de stap form_soort in de code de
Code:
if b="" then ""
veranderd in
Code:
if b = null then ""

1746212027672.png

en toen waren de errors weg

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan