• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Eén formule voor rekenen met verschillen uit verschillende kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JJNoiZe

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2016
Op mijn werk moet elk kwartaal een som van de Debet en Credit berekend worden. Na een kwartaal moet ook de som van het nieuwste kwartaal minus voorgaand(e) kwarta(a)l(en) berekend worden. Ik probeer hiervoor een Excel sheet aan te maken.

In Excel zijn er dus 8 kolommen: A, B, C, D, E, F, G en H, waarbij kolom G en H Debet en Credit kwartaal 1 zijn; E en F Debet en Credit kwartaal 2 zijn; etc. In kolom 9 (J) komt de berekening (formule). Belangrijk in de formule is dat Excel bij een lege cel niet mag denken dat het 0 is. Excel moet zolang er niets in de cellen is ingevuld er van uit gaan dat de niet gevulde kolommen nog niet in de berekening meegenomen mogen worden.

Ik weet dus niet of het mogelijk is, maar ik wil dus graag in één formule het volgende door Excel laten doen:

* G - H berekenen en als de kolommen A, B, C, D, E en F blanco zijn de uitkomst in kolom J tonen.

* als er een getal in E staat de volgende berekening laten doen:
E - F - (uitkomst G - H) anders alleen de uitkomst het vorige kwartaal tonen: G - H in kolom J.

* als er een getal in C staat de volgende berekening laten doen:
C - D - ((uitkomst E - F) - (uitkomst H - G)) anders alleen de uitkomst van vorige twee kwartalen tonen:
E - F - (uitkomst G - H) in kolom J

* als er een getal in A staat de volgende berekening laten doen:
A - B - ((uitkomst C - D) - (uitkomst E - F) - (uitkomst H - G)) anders alleen de uitkomst van de vorige drie kwartalen tonen:
C - D - ((uitkomst E - F) - (uitkomst H - G)) in kolom J tonen.

Is dit mogelijk?

Ja! En nu zouden wij dat moeten overtypen om voor u een oplossing te zoeken?
Het minste is toch gewoon een bestandje meesturen.

Voor een Mega Honourable Senior Member zou het toevoegen van een bestandje wellicht logisch zijn...voor een junior member wellicht (blijkbaar) niet.

Bijlagen

Probeer deze eens:

=ALS(AANTALARG(A3:F3)=0;G3-H3;ALS(E3<>"";E3-F3-(G3-H3);ALS(C3<>"";C3-D3-(E3-F3)-(G3-H3);ALS(A3<>"";A3-B3-(C3-D3)-(E3-F3)-(H3-G3);C3-D3-(E3-F3)-(H3-G3)))))

Werkt ze niet heb je tenminste de werkwijze. :)

@Cobbe,

Dank voor de snelle reactie. Als ik in kolom A bijvoorbeeld 10.000 invul en in kolom B 0 dan krijg ik in kolom J als resultaat 10.000 (en dus niet -10.000). Dit is helemaal perfect :thumb:

Echter, als ik dan vervolgens in kolom C 20.000 invul en in kolom D 0 dan krijg ik als resultaat in kolom J 20.000. Dit moet echter 10.000 zijn (resultaat kolom CD - kolom AB) 20.000 - 10.000.

Ik vermoed deels omdat de formule 'omgekeerd' zou moeten zijn. Als ik namelijk in kolom G begin, bijvoorbeeld 10.000 invul en in kolom H 0 dan krijg ik in kolom J als resultaat 10.000. Als ik dan vervolgens in kolom E 20.000 invul en in kolom F 0 dan krijg ik als resultaat in kolom J 10.000. So far so good :d Het gaat fout als ik in kolom C en D iets invul (maakt niet uit wat). Het resultaat in kolom J geeft dan geen wijziging (verschil). Deze blijft op 10.000 staan. Ik heb naar de formule gekeken en kan niet helemaal zien waar het dan fout gaat :confused:

Je zou de formule met formule evaluatie door kunnen lopen en dan misschien de fout ontdekken.

Ik heb een en ander verschoven, en heb je haakjes gezet rond de minsommen! zodat je dit redelijk eenvoudig kunt verschuiven moest het resultaat niet zoals gewenst zijn.

=ALS(AANTALARG(A3:F3)=0;G3-H3;ALS(A3<>"";(A3-B3)-(C3-D3)-(E3-F3)-(G3-H3);ALS(C3<>"";(C3-D3)-(E3-F3)-(G3-H3);ALS(E3<>"";(E3-F3)-(G3-H3)))))

Dank voor de snelle reacties. Ik vermoed dat ik er wel uit moet komen. Ik ga er mee aan de slag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan