• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Eén na laatste waarde zoeken met (index(vergelijken(max.als.voorwaarden)))

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bastiaans90

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2016
Berichten
19
Goede avond,

Kan iemand mij helpen met het berekenen van bepaalde waarde. In bijgaand Excel-bestand staan twee vraagtekens (G32 en G33). Ik probeer een waarde te zoeken met de formule (index(vergelijken(max.als.voorwaarden))). Door middel van deze formule probeer ik het laatste getal (op basis van tijd (dit is gelijk aan kolom F)) te vinden aan de hand van meerdere criteria (relatie = 2000, soort = 1600). Voor de laatste waarde lukt dit wel, maar de een na laatste waarde en de daaropvolgende waarde berekenen wordt lastiger. Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is?

Uiteindelijk wil ik van deze drie waarden de modus berekenen.

Mvg,

Bastiaan
 

Bijlagen

  • Index-vergelijken-max.als.voorwaarden.xlsx
    11,7 KB · Weergaven: 65
Kijk eens naar index vergelijken en grootste in combinatie
 
Als ik je voorbeeldbestand bekijk, lijkt het mij dat de combinatie (relatie = 2000, soort = 1600) maar 1 keer voorkomt.
Dus zoeken wanneer deze combinatie de tweedelaatste keer voorkomt, gaat niet lukken.
Maar post #2 geeft de goeie richting aan.
 
G31:

Code:
=INDEX(Tabel1[Nummer];VERGELIJKEN(GROOTSTE(ALS((Tabel1[Soort]=1600)*(Tabel1[Relatie]=2000);Tabel1['#]);RIJ(A1));Tabel1['#]))

Afsluiten met control shift enter (matrix)

Persoonlijk zou ik die 1600 en 2000 in een cel invullen om daar naar te verwijzen in de formule
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel WHER en JVeer voor jullie reactie. Deze formule werkt voor 'het laatste nummer'. Ik heb er even mee gestoeid, maar het lukt mij niet om het 'een na laatste nummer' te krijgen met deze formule. Het lijkt erop alsof ik een voorwaarde toe moet voegen in de als-formule. Weten jullie wat ik aan de andere formule moet veranderen veranderen om het 'een na laatste nummer' en 'twee na laatste nummer' uitgerekend te krijgen?
 
Bij mij werkt het wel. Wel afgesloten met contr shift enter?
 
Je hebt gelijk, als ik de formule doortrek dan doet hij het wel:d Dankjewel voor je hulp, het is gelukt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan