E2200 @ 3.0 ghz of 2.4 ghz

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nakkie040

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2008
beste,

ik heb vandaag een beetje lopen spelen in het bios en me processor overgeklokt

nou geeft cpu-z alleen een andere snelheid aan als speedfan orthos en windows zelf, wat moet ik nou geloven ????

michiel

CPU-z moet gewoon hetzelfde aangeven; geef is een schreenshot! :thumb:

Inderdaad is CPUz wel de meest betrouwbare, maar tijdens het opstarten wordt in 1 van de eerste schermen als je CPU snelheid aangegeven.

Staat Intel Speed-step aan of uit ?
Dat is waarschijnlijk je verschil.

in het bios staat dus ook 2.48 ghz ( ik ben best nieuw in het overclocken dus weet nog niet helemaal hoe het gaat )

wat heeft dat speedstep er mee te maken dan ? en wat doet het ?

michiel

Speedstep klokt je CPU terug in het geval die niets te doen heeft. Zodoende wordt er energie bespaard.
Als dat dus aan staat kan dat de reden zijn dat je in Windows een lagere kloksnelheid ziet. In de BIOS zou het wel goed moeten staan.

Als dat dus aan staat kan dat de reden zijn dat je in Windows een lagere kloksnelheid ziet.

uhm... windows zag juist een hogere kloksnelheid (plus dit is gemeten tijdens een fullstress test in orthos)

ik heb overigens nog een instelling fout gemaakt en nu volgens mij verbeterd, cpu-z en het bios geven nu aan: 2.66 ghz en speedfan en orthos 2.8 ghz, nog niet helemaal kloppend dus maar in ieder geval is het verschil al gekrompen :p

iemand trouwens enig idee hoe warm da ding mag worden ??
ik heb gelezen 70 graden celcius max maar klopt dat ?

michiel

heb hem nou op 2,86 ghz lopen op 64°C max full stressed (aangegeven in het bios en cpu-z ( de rest wijkt een klein beetje af naar boven ))

is dat een goede overclock ? ik gebruik gewoon de standaard koeler..

Laatst bewerkt:
Goed of niet hangt ook van de CPU af. De één kan verder dan de ander.
Mijn eigen E8400 (Stock: 3000mhz) loopt op 3600mhz, 20% is leuk maar hij moet verder kunnen. Ik probeer gewoon veilig zo veel mogelijk power er uit te halen, het gaat me er niet om om het CPU'tje helemaal tot het uiterste te krijgen.
Maar ruim 600mhz winst is toch zeker niet gek met een standaard koeler. Mocht je verder willen gaan kan je natuurlijk altijd nog een andere koeler kopen.
Maar goed gedaan zo :thumb:

Heb je trouwens het voltage nog moeten verhogen ?

Goed of niet hangt ook van de CPU af. De één kan verder dan de ander.
Mijn eigen E8400 (Stock: 3000mhz) loopt op 3600mhz, 20% is leuk maar hij moet verder kunnen. Ik probeer gewoon veilig zo veel mogelijk power er uit te halen, het gaat me er niet om om het CPU'tje helemaal tot het uiterste te krijgen.
Maar ruim 600mhz winst is toch zeker niet gek met een standaard koeler. Mocht je verder willen gaan kan je natuurlijk altijd nog een andere koeler kopen.
Maar goed gedaan zo :thumb:

Heb je trouwens het voltage nog moeten verhogen ?

het was ook niet de bedoeling om tot het uiterste te gaan maar gewoon om eens te kijken hoe dat allemaal in zijn werk gaat + ik vind hem eigenlijk een beetje te langzaam maargoed dat los ik toch echt eerder op door een ander te kopen (dit scheelt veel natuurlijk maar niet genoeg) verder heb ik aan het voltage eigenlijk nog niks veranderd nee, denk dat dat allemaal op automatisch staat

Als het voltage inderdaad op automatisch staat moet je wel goed uitkijken. Anders loop je de kans dat het voltage dusdanig wordt verhoogd dat de levensduur van de CPU gevaar loopt.

Als het voltage inderdaad op automatisch staat moet je wel goed uitkijken. Anders loop je de kans dat het voltage dusdanig wordt verhoogd dat de levensduur van de CPU gevaar loopt.

aaah, dat willen we natuurlijk niet :p

als ik hem op manual zou zetten wat voor voltage moet ik dan gebruiken ??

Volgens de Intel Specs ergens tussen de 0.85V – 1.5V.
Eerst zul je dus even moeten kijken wat het standaard voltage is, en dan kijken hoeveel V je nodig hebt voor je huidige overklok.
Zet in dit geval dan ook even de Intel Speedstep uit in de BIOS, die kan later weer aan als je de juiste voltage hebt gevonden.

Je kunt hem zo laten staan, maar je kan uiteraard ook kijken of je met minder voltage uit kan. Dat scheelt een hoop in de warmte die de CPU opwekt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan