e8400 80-100 graden idle

Status
Niet open voor verdere reacties.

chielsen

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2003
Ik had nooir problemen, maar opeens is mijn een paar keer uitgevallen wegens een te hoge temperatuur. Ik eerst dus alles goed schoonmaken, maar nog steeds hetzelfde probleem.

De fan draait gewoon, maar ik heb nu bizarre temperaturen van wel 100 graden bij idle. Moet je dan ook niet super hete lucht voelen? Ik voel namelijk echt geen stoom eruit komen. Mij lijkt het erg stug dat er opeens zoveel hitte wordt ontwikkelt. Ik heb dus al nieuwe bios geflashed (stond oa dit in: ASUS P5GC-MX/1333 BIOS 0312
Fix CPU Temperature abnormal when use E8000 Series CPU) maar toen werd niet eens mijn cpu herkent (plus nog steeds cpu temp error).

0312 is trouwens ook een versie van 2008, ik heb nu een nieuwere van 2009 en die maakt dus ook weinig uit.

Iemand een idee? Ik kan morgen nog wel weer de cpu opnieuw plaatsen met nieuwe koelpasta, maar 100 graden bij idle is toch echt een groter probleem?

Bij 100 graden zou de processor niet eens meer werken vermoed ik. Die van mij (E8500) gaat tot 65, en dan zou 'ie er theoretisch gezien mee moeten ophouden/terug klokken. 100 graden lijkt mij dus sterk.

Zit het koelblok wel goed?

100 graden is echt veels te warm voor een CPU, en je zult dan ook niet verder dan de POST komen.

Heb je geprobeert de BIOS te updaten ? ik vermoed dat de waardes niet goed worden weergegeven.

Als je een open achterkant hebt kun je ook even aan de socket voelen of het echt heet is.

Welke koeler gebruik en en welk moederbord ?

@whoopy91

Staat allemaal in het bericht he:

Asus p5gc-mx, en ja heb dus bios geupdate. Hij voelt niet bijzonder warm aan. Als ik nu zo kijk (ook weer idle) is het zon 75 graden.
Zit trouwens stockkoeler op.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als bij het opstarten van een KOUDE pc de temp al zo hoog ligt, of na een aantal minuten, dan vrees ik dat de sensor defect is. Ik denk niet dat je dit gaat oplossen door te flashen van je bios. Ik weet niet of je de bios nog in komt maar je zou de waarschuwing uit kunnen zetten als je zeker van je zaak bent dat de cpu niet zo heet word. Je zou dit kunnen nameten met simpel een thermometer, dan weet je de werkelijke waarde van je cpu.

grtjs jjw

Nou ik heb gewoon weer dagen lang prima ge computered, maar de waardes zijn nog steeds hetzelfde. Als ik nu opstart zegt ie steeds dat ie te heet is, maar als ik f1 doe mag ik door.

Wat heel vreemd was dat ik opeens niet meer kon booten vandaag. Bleek de bootvolgorde veranderd? Misschien is het bios toch niet zo fris?

Daarom zeg ik, ik denk dat de sensor van slag is, dan geeft hij valse waardes, als de cpu echt te heet zou zijn dan zou de pc wel of uitvallen of opnieuw opstarten zonder reden. Wel vreemd dat je boot seuence ineens gewijzigd is. Daar heb ik niet echt een duidelijke reden voor.

grtjs jjw

Je nou heb de pc winkel maar een mailtje gestuurd. Maar wat moet ik er nu mee dan?
Als ik hem terugbreng ben ik hem tijden kwijt denk ik, en ik zit niet graag zonder cpu...

how how, de sensor zit niet in de CPU zelf hoor, deze zit onboard op je MOB. Dus alleen de CPU terug brengen heeft geen effect. Daar zullen ze ook geen defect in vinden.

Ik weet niet of je op de hele pc garantie hebt? Dan word het de hele pc inleveren.

En wat je zonder moet, tja excuus dat weet ik ook niet.

grtjs jjw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan