E8500 veel te warm !

Status
Niet open voor verdere reacties.

rgeerolf

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2008
Hallo, hier ben ik dan weer,
ik heb nog steeds een probleem met mijn pc

mobo: ASUS PQ5-E
cpu: Intel E8500
graka: 4870 1GB (Saphire)

Als mijn pc in rust is, bedraagt de temperatuur soms 44°C. Dat is al behoorlijk warm maar kan er nog door. Maar wanneer ik merkte dat mijn cpu (volgens pc wizard) 87°C had tijdens het spelen van Need For Speed Undercover, heb ik het boeltje meteen stilgelegd. Het lijkt wel alsof de cpu-fan 'niet weet' wanneer hij moet sneller draaien. Enkel tijdens het opstarten hoor ik hem 2 sec en als ik in NFS het spel op pauze zet hoor ik hem ook. Wat mij toch onlogisch lijkt. Er zit zeker geen stof in want pc heeft amper nog gedraaid (is pas nieuw). Ook heb ik in de BIOS bij 'Hardware Monitor' (of zoiets) die fans die bij cpu stonden op turbo gezet. En in rust lijkt hij nu iets koeler 35°C maar als ik dan NFS weer start opnieuw rond de 86°C. Nochtans lijkt de cpu-koeler mooi vast te zitten en goed gemonteerd. Iemand tips aub ??

edit : ik heb ook (in pcwizard) de fan nog nooit meer dan 2008rpm zien draaien ...

Laatst bewerkt:
Ook bij het starten van een 'gewoon' programma wordt hij meteen heel wat warmer. Echt irritant. En ik denk ook niet dat pcwizard de verkeerde temperaturen aangaf want in de bios geeft hij ook hoge temperaturen.

Nee, geen oc,
en airflow best oké;; moederbord in de 20°C graka 48°C ... Case is een CM 690, alles eigenlijk best koel denk ik. Enkel die cpu ..
ik ga nu eens kijken met speedfan en core temp als ze ook dezelfde temperaturen geven. Kan het ook zijn dat bios moet geflashed worden en dat hij nu de temperatuur slecht leest ??

Lijkt eerder dat de gelezen temp niet goed is.

Als de cpu temp tijdens het gamen zo hoog wordt, restart je pc.

Probeer eens te checken met asus pc probe 2
http://www.downloadonline.nl/Asus-PC-Probe-2.25.02.html

Ofmet core temp
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

edit: Dat ging je al doen :)
Soms lukt het indd met een bios update. Maar ik had ook geen problemen met een nieuwere cpu.
Je kan het proberen. bios update is simpel bij asus

Laatst bewerkt:
Oké ;; maar loop je geen risico bij bios flashen ?
btw dat is toch gewoon bv op een usb-stick zetten en dan vanuit de bios kiezen voor flash bios hé ?
Maar nu in rust blijft hij 23°C !!
Maar als ik dan weer game opnieuw 84°C :S
maar de cpu-fan wil gewoon niet rapper draaien dan 1968rpm, ik zag hem nog maar 1x aan 2008rpm. Zou dat niet het probleem zijn ? Dan zou ik bv een fan-controller moeten aanschaffen of kan ik dat ook makkelijker (en goedkoper :p) sofware-matig oplossen ? In ieder geval ga ik mijn bios even flashen ...

hoi,

kijk eens in de bios. Bij hardware monitor.
Staat Q-fan aan of staat de fan op een vast toerental??

Bios updaten is indd ff de nieuwste op een stick zetten en dan via easy flash2
(in de bios) laten checken en updaten.

Oké ;; bios geflashed en nu start hij niet meer op !! :S :shocked:

mmmzz je hebt toch gewoon geflashed via easy flash??

ok, eerst wat vragen
heb je koelpasta gebruikt? een heel dun laagje aangebracht?
is het de standaart koeler van intel?

over de bios:
hoe heb je hem geflasht?
als je de pc aan drukt wat zie je dan? of hoor je piepjes?

noooit vanuit een ntfs stickje flashen

liever met cd

wat doet hij nog als je hem aanzet?

het was van een fat-stickje
wel volgens mij stopt hij bij het laden van de bios. Nu is dat mobo dus om zeep ?? :(

Hoe heb je hem dan geflashed?

Asus p5Q heeft gewoon easy flash 2.

Je download de laaste bios van de asus site. Zet deze op een usb stick.

Herstart pc => ga in bios => tools=> easy flash

Deze ziet automatisch de bios op de stick.
Hij controleerd hem eerst of hij goed is en nietcorrupt of beschadigd.
En dan pas intalleerd hij hem.

Maar er is nog hoop :)

Da p5Q heeft ook een crash free bios 3. Hiermee kun je als iets fout gaat bij het updaten.
(Zoals nu het geval is) de standaard bios terug zetten / repareren

Ik weet alleen (nog) niethoe dat moet. ZAl dalijk ff kijken boven, na het eten.

en het is idd standaardkoeler maar dat kan my nu nog weinig schelen , hij gaat eens niet meer aan :(:(

Heb je al ff geprobeerd om bios ff te resetten??
Knoop batterij er ff uithalen.

Zal dalijk even kijken voor de crash free bios 3 van p5q. Hiermee moet het weer te fixen zijn

Moet ik nu wachten of mag ik ondertussen al proberen resetten ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan