• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ecell cel kleur vastzetten en stippellijnen afdruk bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrBob

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2013
Hallo,

Ik heb een excell sheet waar ik standaard in een rij cellen een kleur toevoeg. in dit sheet draaien verschillende macro's. Nu is het zo als men een cel met een grijze kleur kopieert en plakt de kleur mee gaat naar de geselecteerde cel. Mijn vraag is, hoe voorkom ik dit dat mijn opmaak qua cel kleuren mee word genomen tijden het kopiëren en plakken. Is hier een macro voor en of een instelling zodat de data uit de cel word gekopieerd en niet de kleur. Dus als ik een grijze cel kopieer en ik plak hem op een gele dat alleen de data word overgenomen en de kleuren intact blijven.

Nog een vraagje. Ik deel deze sheet, echter merk ik op dat op een bepaalde computer bij het openen ineens stippel lijnen verschijnen van de pagina's voor de afdruk, hoe kan ik dit voorkomen ?

Alvast bedankt voor het meedenken. :thumb:

Ok, bedankt voor het meedenken, maar ik wil dit dus niet dat de gebruiker dit hoeft te doen ik wil dit zo hebben dat het al vast staat. Hopelijk dat er een oplossing is.

Misschien is het handig om het document even bij te voegen.

Hier is het bestandje. Wil dus dat de kleuren nooit veranderen als ik een cel kopieer en plak. En als je op "einde voorbeeld" drukt en dan op "normaal" onder "beeld krijg je stippelijnen. Hoe kan ik die voorkomen. Komt nu wel eens voor dat die lijnen er ineens zelf in staan en niet meer weg te krijgen zijn. Kan ik dit met een vba script uitschakelen toevallig ?"

Bekijk bijlage Map1.xlsx

Volgens mij heb je het bestand iets teveel gekuist; er zit geen macro in. Kan ook niet, in een xlsx-bestand.

Voor het behoud van kleuren zie ik 4 mogelijkheden:

1. Knippen en plakken met waarden.
In een macro kan dat met doelbereik.value = waarde.
Of met pastespecial met operation xlPasteValues.

2. Een aparte macro om de kleuren te herstellen na knip- en plakoperaties.

3. Voorwaardelijke opmaak om rijen om en om te kleuren.
Zie bijlage, blad 'VO'. Nadeeel is dat de regels voor voorwaardelijke opmaak snel kunnen fragmenteren; zeker bij kopieer- en plakwerk.
Code:
=REST(RIJ();2)

4. Bereik opmaken als tabel. Dit zou mijn voorkeur hebben.
Zie bijlage, blad 'Tabel'. Ik heb een aangepaste tabelstijl gemaakt - en deze plechtig 'StijlMB' gedoopt ;) - overeenkomstig jouw layout.

De stippellijnen kun je met VBA aan-uitzetten (zie bijlage).
Code:
Sub togglePageBreaks()

ActiveSheet.DisplayPageBreaks = Not ActiveSheet.DisplayPageBreaks

End Sub
Of alleen uitzetten met False.
Handmatig kan dit via Excel opties - geavanceerd - doorbladeren tot "Weergaveopties voor dit werkblad" - pagina-einde uitvinken.
De stippellijnen komen weer terug na een afdrukvoorbeeld.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Marcel,

Mag ik je bedanken voor je erg goede en heldere hulp. Ik had inderdaad de file flink gekuist. Waren ook maar de standaard dingen die ik wilde. Ik heb je file bekeken en in 1 woord "SuperFantastisch" :thumb::thumb::thumb::thumb::thumb:

Ik ga de vraag als opgelost melden, op naar de volgende vraag. :D

Mvg,

MrBob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan