edimax n300 aansluiten op experia box

Status
Niet open voor verdere reacties.

wilbertvanvree

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2012
Kan iemand mij vertellen hoe ik een Edimax n300 wifi signaalversterker moet aansluiten op een Experia Box TG789 (waarop al een netwerkje draait)? Met de handleiding kom ik er niet uit. De wps van de Eperia reageert niet.

Laatst bewerkt:
Als de WPS niet reageert, staat hij dan wel aan in beide routers? Anders kan je nog proberen WDS aan te zetten...

Succes!

Beide wps staan aan, die van de Edimax en die van Experia Box. Volgens de handleiding moet er nog een andere optie zijn om e.e.a. aan de praat te krijgen via de computer, maar dat begrijp ik niet. Misschien kan iemand mij dat vertellen.
Overigens wat is WDS?

WDS = Wireless Distribution System. Ik heb het staan in mijn 8 jaar oude (hobby) experiabox en ook in mijn Ziggo modem.
Wikipedia.nl zei:
Een Wireless Distribution System (WDS) is een systeem dat het voor Access Points mogelijk maakt om draadloos verbinding met elkaar te maken.

Het systeem is beschreven in IEEE 802.11. Een Access point of toegangspunt kan zowel een hoofd-, schakel- als basisstation op afstand zijn. Een hoofdstation is gebruikelijk verbonden met het bedrade netwerk. Een schakelstation schakelt data tussen basisstations, draadloze "clients" of andere schakelstations naar hetzij een hoofdstation of een ander schakelstation.

Via je computer wordt misschien mee bedoeld dat de pc het signaal van de ene router doorlust naar de andere...

Ja dat zou kunnen, maar hoe doe je dat? De router is onderdeel van een huisnetwerk. Iemand zou me door dat proces moeten leiden

Helpen met het opzetten van een WDS verbinding of het doorlussen? Ik zou dat doorlussen persoonlijk niet doen. Je kan dan beter de ene router aan de andere koppelen met ethernet stekker...

Ik vind het allemaal prima als het maar werkt.
Er is dus een Experia Box van KPN waar internet, digitale tv en telefoon binnenkomen, die met draad gekoppeld is aan een pc en draadloos op meerdere apparaten (pc, laptops, externe schijf). Ik wil het signaal van de Experia Box versterken m.b.v. een Edimax signaalversterkertje dat je in het stopcontact steekt. De vraag is hoe gaan we dat installeren?

Ik neem aan dat je de handleiding eerst hebt gevolgd, of ben je niet zo'n type (en dus meer als ik :p ). Anders is de handleiding hier te downloaden.

De handleiding onder de link had ik al gedownload en gevolgd, maar ik liep op alle manieren vast.
Manier A (met de wps knop) werkt niet: de wps knop op Experia Box blijft rood knipperen. Dan kun je manier B proberen. Dat gaat via de computer; in de nederlandse handleiding staat dan ook weer 'met de wps knop' maar dat klopt niet; in Engelse en Duitse handleidingen staat met de computer en dat lijkt me juist.
En dan loop ik vast, want ik weet niet hoe ik verbinding moet maken met de computer. Je kunt het doen met een wifi of een vaste verbinding staat er in de handleiding. Maar waar moet de draad in? Er is maar 1 ethernet poort in mijn computer en die is al bezet door de Experia Box.
Bij manier B, via wifi, loop ik ook vast want ik zie de extender niet in de beschikbare wifi netwerken. Maar misschien zoek ik op de verkeerde plek.

Laatst bewerkt:
koppel je pc dan gewoon los vd experia en sluit hem aan op de Edimax om de configuratie verder af te stellen. Of 1 vd andere pc's of laptops die nu al draadloos werken volgens je eerdere post met een kabel op de Edimax. Toestellen zoals routers, access points of repeaters configureren doe je best nooit draadloos maar altijd Check wel eens of in de instellingen van je netwerk adapter DHCP ingesteld staat? Welk OS gebruik je op de pc die je zou willen koppelen op de Edimax? De manual vd repeater lijkt me nochtans heel duidelijk.

experiabox ew-7438RPn 300n edimax probleem

@ wilbert, als je stekker in 1 stopcontact zit, en je wil er iets anders op aan sluiten, wat doe je dan meestal?? ECHT WAAR!!! idd, je trekt de ene stekker eruit, opdat je de andere erin kan steken. He wat vervelend nu, je hebt nu geen internet, niet dat je dat nodig hebt om de extender in te stellen maar enfin, voordat je de stekkers omwisselt, print deze handleiding dan maar uit. duidelijker kan ik het zowaar niet maken. @ sorry, maar ik houdt nogal van sarcasme. (helaas gooi ik het er nu pas uit, maar moest een hoop spanning ergens op kwijt, zie het niet als gerichte haat of what so ever)

ennieweejs, hiermee moet het voortaan lukken.
voor de persoon die verwijst naar WDS of via een kabel de REPEATER aan te sluiten op je router, dat werkt nooit niet, want het is geen Access point maar puur een repeater. (doorgeefluik, en meer helaas niet).

de edimax ew-7438 is niet gemakkelijk te installeren met zo goed als geen enkele experiabox. voor mensen die graag wijzen, wie kiest er dan ook KPN. ^.^
nou, om dat ding werkzaam te krijgen, is het beste om als volgt te werk te gaan:
ten eerste, log in op je experia box, en pas het IP range aan naar 192.168.2.3 dit omdat de edimax standaard op de 192.168.2.2 zit. (ip conflict, omdat de 192.168.2.2 999 op de 1000 keer al in gebruik is).
ga naar ip bindings/ ip reserveringen
reserveer het ip adres 192.168.2.3 voor de extender a.d.h.v. het MAC adres. (staat op de extender, is een unieke code per product)
pak de extender er bij, er staat op het stickertje een zogenaamd 'MAC adres' vermeldt.

dan, als je al aardig wat hebt geprobeerd met je 7438RPn,
reset het kastje door de wps knop ingedrukt te houden, totdat de powerled begint te knipperen.
nadat de repeater weer naar behoren is opgestart GEEN WPS knop indrukken.
ga naar http://www.edimax.com/en/support_detail.php?pd_id=404&pl1_id=1
download daar de laatste firmware, en sla deze op op een makkelijk te vinden manier. (pakket is .rar moet nog uitgepakt worden, dan houdt je een .bin file over)

nu gaan we starten:
zorg dat er geen enkele andere netwerkverbinding actief is behalve die van je systeem naar de extender (bedraad aangeraden)
start je webbrowser
typ in de adresbalk 192.168.2.2/upgrade.asp
vraagt om login + wachtwoord: username: admin ww: 1234
je komt nu meteen op de firmware update pagina
druk op de knop 'select file'
selecteer het zojuist gedownloade .bin bestand
voer de update uit
na de update start de extender opnieuw op, dit kan tot 2 minuten duren
check dat de verbinding weer actief is tussen de extender en je computer.
ga naar 192.168.2.2/sysutilities.asp
kies voor Manual IP address:
ip adres: 192.168.2.3
subnet: 255.255.255.0
gateway: 192.168.2.254 (DIT IS HET standaard IP ADRES VAN de experia boxes!, weet je dat niet zeker, zoek het op!)
`
sla de instellingen op, sluit je browser af.
start nu opnieuw je browser en typ in adresbalk: 192.168.2.2
log opnieuw in
kies je bestaande draadloze netwerk en maak er een verbinding mee.
werkt dit nog steeds niet ga dan nu verder met de volgende stappen....

OPTIONEEL:
open browser, ga naar 192.168.2.3/sysutilities.asp
zet DHCP server op enabled
default gateway: 192.168.2.254
Domain Name Server IP: 192.168.2.254
start ip: 192.168.2.100
end ip: 192.168.2.200

sla het weer op, en probeer nogmaals de verbinding te maken via het iq setup menu (web interface via 192.168.2.3)
LET OP! 192.168.2.3 IPV 192.168.2.2 !! dit omdat we een handmatig ip adres hebben ingesteld op de extender!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan