edo (???) geheugen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

xxCorinnexxx

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2003
Hoi hoi,

Ik heb ff een vraagje, ik heb hier een antieke computer staan :D.

Een pentium S (standaard0 32 MB internet geheugen. Ik weet zo uit mijn hoofd niet hoeveel MHZ maar dat zal ook vast niet veel zijn ;) . Nou had ik mijn zwager aan de lijn, en ik had het er met hem over dat ik het intern geheugen uit wou breiden. maar toen zei hij dat dar niet gewoon standaard spul ingaat, maar iets van Edo geheugen ofzow? Zegt jullie dat iets? Waar kan ik het krijgen? En heeft het eigenlijk nut om dat te doen?

je pc wordt dan iets sneller, en als je edo ram in de winkel wil kopen is dit vrij duur, dus kan je hiervoor eens kijken op www.marktplaats.nl

Dit klopt helemaal in het 486/pentium 1 tijdperk kende we nog geen sd-ram maar edo-ram dit is nu wel nog steeds te koop alleen is wel wat duurder.

Maar wat ik kan zien zit er voor zo'n oude pc toch redelijk wat geheugen in en de kans bestaat dat je er geen ruimte voor hebt.

Ik zou er geen geheugen bijkopen aangezien dit naar mijn inziens genoeg is voor zo'n antieke pc en het bijna niet de prestaties omhoog zou krikken.

PS win98 wil zat draaien op deze pc hoger als win98 (denk aan winME, win2k en winXP) denk ik niet of misschien nog maar net.

De groeten,
Mark

Ik draai windows 2000 pro op een p133 met 48 MB intern en een 1 gb hdd ;), gewoon als internet pctje dat wil best wel.

Gewoon lekker 98 opzetten en als je niet te veel applicaties etc draait dan heb je aan 32 mb welgenoeg hoor

Extended Data Out Ram ... oftewel EDO ram. Zit op een standaart 72 pins simm kaartje. Dus ook "langzamer" geheugen past in dezelfde geheugen slotjes. Over het algemeen kan edo langzamer draaien maar niet edo niet sneller. Dat betekent dus dat je er edo geheugen bij moet zetten om geen snelheid te verliezen.

De eerste triton chipsets ondersteunen 64 mb geheugen . Jij hebt een pentium s met edo ondersteuning . Dan betekend dat 1 van de 1ste mobos die dat ondersteunen. Waarschijnlijk moet je er niet meer dan die 64 inzetten.
Dat je er veel van merkt , waarschijnlijk niet.
Waar ... geen id ... computerbeurs ?

Kijk ook eens of er een leeg donkerbruin slotje boven je processor zit. Mischien kun je er een cache chippie inzetten daar heb je meer aan.

Tis toch geen compaq :)

Wel voorzichtig mee zijn tis niet de jongste meer.

succes

Geplaatst door TheM
Dit klopt helemaal in het 486/pentium 1 tijdperk kende we nog geen sd-ram maar edo-ram dit is nu wel nog steeds te koop alleen is wel wat duurder.

Maar wat ik kan zien zit er voor zo'n oude pc toch redelijk wat geheugen in en de kans bestaat dat je er geen ruimte voor hebt.

Ik zou er geen geheugen bijkopen aangezien dit naar mijn inziens genoeg is voor zo'n antieke pc en het bijna niet de prestaties omhoog zou krikken.

PS win98 wil zat draaien op deze pc hoger als win98 (denk aan winME, win2k en winXP) denk ik niet of misschien nog maar net.

De groeten,
Mark

da's niet helemaal waar, in het einde van het pentium tijdperk kende ze al SD-RAM, ik heb hier nog een aantal combo boardjes liggen die zowel edo als sd aankunnen..

Ik heb zowel EDO geheugen als cache-modules. Verder nog diverse Pentium I processors. Als je een keer in de buurt van Almere komt dan kunnen we die PC wat power geven.

ik heb een Abit PX5 mobo gehad kon sdram op + je kon zelfs in de bios overklokke! een top bord in die tijd.. helaas nu overleden en moet ik het doen met Asus P55T2P4 een legendarisch Pentium 1 overgeklokt bord maar daar zitten jammergenoeg geen sdram sloten op!

En ik zoek ook nog edo (ik geef liever geen geld uit :P )

Als je hem sneller wilt kan je hem ook nog altijd overklokken! zoals ik

jongens jullie lopen me nu allemaal wartaal uit te spugen.

FF op een rij.

Ik kan er evt. wel nieuw geheugen inzetten maar of dat dus iets met snelheid zal helpen? Wat ik begrijp niet echt :confused:

Okey, dan zou ik al naar dus een computerbeurs ofzo moeten okey no prob. Maja zoiets zal toch nog best wat kosten.

ik heb hem eigenlijk als x-tra pctje (sinds we de -voor onze termen- nieuwe hebben=lees een afdankertje van mijn schoonma's kantoor) meer vor mezelf voor 's avonds. Hbe twee weken geleden format c gedaan 9waarna hij mijn cdrom niet terug kon vinden maja dat probleem is opgelost) en heb er vervolgens gewoon weer win98 se opgezet. Het enige wat ik er verder aan progs op heb zitten is MSN en PSP 7.04 (met heel veel plugins) toch vind ik dat hij zwaar langzaam loopt (en heb het idee dat ie langzamer loopt dan eerder maar dat kan ook komen omdat ik nu PIII gewend ben) en hij loopt vaak vast.

Mijn idee was dus om er nieuw xtra geheugen bij te zetten.

maar heb de laatste paar dagen toch lopen te overwegen om gewoon dit ding helemaal schoon te maken 9format C:) en verpatsen en 1 tje (2 de hands) weer trug te kopen die wat meer kan, maar ik wordt nu in ieder geval ****ziek van het feit dat hij zo traag is. Het enige wat ik erop wil kunnen is PSPen (fatsoenlijk) en forumfietsen.

het is overigens een LASER (geen compaq) heb hem gekregen van mijn oom, die had hem geloof ik in 95/96 misschien nog eerder maar er komt iig altijd iets van 95 in beeld te staan bij het opstarten. via pc prive van kantoor (dus zal toen wel een goede zijn geweest) maar 2 jaar geleden kreeg hij een nieuwe en mocht ik die oude hebben puur voor mijn school (maja dat heb ik maar drie maand volgehouden :rollleyes:
Vindt het wel jammer heb er toenlaats nieuwe netwerk en geluidskaart ingestopt.

logish photoshop 7 is voor p2 300mhz minimaal!!! doe er photoshop 5 op en zoiezo is die pc niet geschikt voor zware graffische applicaties dan moet je wel een wat snellere pc nemen

Jah daar kijk ik niet naar. :confused: trouwens ik zou niet eens weten waar ik PSP 5.0 vandaan moet trekken.

maar goed dan nog. ik zou PSP eraf gooien, dan nog is ie traag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan