Ja, je kan vast een usb stick van de recovery dvd maken, alleen weet ik zo niet hoe.
Maar dan nog zou je niet hoeven herinstalleren om een andere taal te krijgen.
Je moet je "locale" omzetten van engels naar nederlands. De nederlandse locale heet nl_NL, de vlaamse nl_BE. De tekenset (grieks schrift, chinees of westers) wordt achter de locale geplakt. Tegenwoordig is dit meestal UTF-8, maar als er ISO-nogwat-nogwat staat kan je dat aanhouden. Dus nl_NL.UTF-8 zorgt er voor dat alles nederlands wordt op je computer.
Xandros - de linux versie op de eee pc - is gebaseerd op debian linux, net zoals bijv ubuntu. Dat betekent dat deze vele overeenkomsten hebben. En ubuntu/debian ken ik wel.
De commandos die ik tiepte moeten in een terminal uitgevoerd worden. Een terminal wordt ook wel eens een shell of een console genoemd. Als je dus in de menus van de eee pc ergens die termen tegenkomt kan je dat programma openen en dan nog eens proberen te doen wat ik hierboven aangaf.
Dat is een stuk sneller dan herinstalleren.
Ik weet niet hoe Xandros het aanmaken van een recovery usb stick geregeld heeft. Ik kan je wel uitleggen hoe je dat kunt doen, maar dat is een heel stuk lastiger en je zal er in ieder geval een linux installatie voor nodig hebben of een live-cd en een computer met 2 cd/dvd drives.
Grofweg komt het hier op neer:
Start een computer met linux of een live cd
Steek de dvd in een vrije drive
Steek de usb stick erin
Maak een linux partitie aan op de stick (ext2 of 3 bijv)
Copieer alles van de dvd naar de stick
Maak de linux partitie bootable
Installeer extlinux op de boot record van de partitie
Installeer syslinux mbr op de Master Boot Record van de stick
En voila
PS. Ik kan het ook wel voor je doen als je in de buurt woont