Eeepc 701

Status
Niet open voor verdere reacties.

harry1947

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2004
Mijn vraag is hoe maak ik een opstartbare usb stick met de recovery dvd erop van de eeepc.Ik dacht als ik de dvd die erbij zit op een usb stick zet dan doet hij het maar dat werkt niet. Ik heb nl de engelse versie van linux erop en wil daar de nederlandse voor in de plaats zetten. Hoe kan ik het beste te werk gaan. bvd gr harry

Teneerste zou je voor een andere taal niet hoeven moeten herinstalleren !!
Als je toegang tot een terminal hebt doe eens:
PHP:
sudo dpkg-reconfigure locales
sudo nano /etc/environment
De mijne ziet er zo uit:
PHP:
PATH="/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games"
LANGUAGE="nl_NL:nl"
LANG="nl_NL.UTF-8"
Zoek eens naar nederlandse taalpakken
PHP:
apt-cache search dutch
en installeer deze
PHP:
sudo apt-get install pakketnaam
en daarna eens herstarten.

Ik kan zeggen dat ik niet bekend met Xandros maar het is wel debian based. Hier ( http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=380913 ) heb ik een uitleg voor ubuntu-eee gegeven. Ubuntu is ook debian based dus het zou wel eens overeenkomsten kunnen hebben.
Heeft de dvd toevallig een directory genaamd casper of live in de hoofdmap?

Ik weet niet goed wat ik hier mee moet. Maar kan ik een opstartbare usb stick maken van de dvd recovery die erbij zit.bvd gr Harry

Ja, je kan vast een usb stick van de recovery dvd maken, alleen weet ik zo niet hoe.

Maar dan nog zou je niet hoeven herinstalleren om een andere taal te krijgen.
Je moet je "locale" omzetten van engels naar nederlands. De nederlandse locale heet nl_NL, de vlaamse nl_BE. De tekenset (grieks schrift, chinees of westers) wordt achter de locale geplakt. Tegenwoordig is dit meestal UTF-8, maar als er ISO-nogwat-nogwat staat kan je dat aanhouden. Dus nl_NL.UTF-8 zorgt er voor dat alles nederlands wordt op je computer.

Xandros - de linux versie op de eee pc - is gebaseerd op debian linux, net zoals bijv ubuntu. Dat betekent dat deze vele overeenkomsten hebben. En ubuntu/debian ken ik wel.

De commandos die ik tiepte moeten in een terminal uitgevoerd worden. Een terminal wordt ook wel eens een shell of een console genoemd. Als je dus in de menus van de eee pc ergens die termen tegenkomt kan je dat programma openen en dan nog eens proberen te doen wat ik hierboven aangaf.

Dat is een stuk sneller dan herinstalleren.
Ik weet niet hoe Xandros het aanmaken van een recovery usb stick geregeld heeft. Ik kan je wel uitleggen hoe je dat kunt doen, maar dat is een heel stuk lastiger en je zal er in ieder geval een linux installatie voor nodig hebben of een live-cd en een computer met 2 cd/dvd drives.

Grofweg komt het hier op neer:
Start een computer met linux of een live cd
Steek de dvd in een vrije drive
Steek de usb stick erin
Maak een linux partitie aan op de stick (ext2 of 3 bijv)
Copieer alles van de dvd naar de stick
Maak de linux partitie bootable
Installeer extlinux op de boot record van de partitie
Installeer syslinux mbr op de Master Boot Record van de stick

En voila

PS. Ik kan het ook wel voor je doen als je in de buurt woont :P

Laatst bewerkt:
eeepc

Bedankt alvast.Zou je mij precies kunnen vertellen wat ik moet doen om de taal te veranderen of is dat te moeilijk.Dus ook hoe kom ik in de terminal enz.bvd gr harry

Zoals ik al zei, ken ik Xandros niet dus hier een aantal mogelijkheden:

1 Druk op alt+F2. Dan krijg je een dialoog met programma uitvoeren. Tik daar: gnome-terminal. Krijg je niets als je alt+F2 tikt, dan kan je in de menus gaan zoeken naar run command of iets dergelijks.
2 Zoek in de menus. Er kan zoiets staan als Shell, Bash, Terminal, Konsole, Command line
3 Zoek in installeerbare software. Ik gok dat er zoiets als packet management, software management of add/remove programs ergens te vinden is. Waarschijnlijk onder configuratie of systeem (beheer). Installeer dan gnome-terminal.
4 Druk eens crtl+alt+F1 (je kan weer terug met alt+F7 )

Laat maar horen of je een console hebt kunnen starten, dan kunnen wel daarna verder

Bij je eeepc zit een utilities cd waar een programma opzit,om je herstel dvd op usb stick te zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan