• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een '0' of een '1''...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Typ in F6: =als(A6="";"";als(d6="";8;d6-e6))
Verander d6 in: =als(b6="";"";(c6-b6)*24)
Je gebruik van aanhalingstekens en nullen vind ik overigens wel verwarrend.

Fra, hoe bedoel je verwarrend? En de tweede formule, wat is die anders dan de mijne? Volgens mij kom je op hetzelfde uit, misschien op een andere manier? Ik stel nu zoveel vragen in deze topic omdat ik graag iets van jullie wil leren, ik moet namelijk nog een boek kopen over Excel :o

Geplaatst door fun_surfer
Fra, hoe bedoel je verwarrend?
Omdat je - als de uitkomst 0 is - de ene keer voor weergave van een 0 kiest, een andere keer voor "", en nog een andere keer voor een 8. Dat mag wel, alleen vind ik het niet erg consequent, maar als jij daar gelukkig mee bent moet je dat zo houden. En jouw formule in d6 doet inderdaad hetzelfde, dus als je die liever hebt: niet veranderen. (En tussen haakjes: het is niet mijn bedoeling jouw werkblad af te kraken, maar je vraagt nu eenmaal om commentaar).
Hoe je functies moet gebruiken leer je overigens niet zozeer uit een boek, maar vooral door er voortdurend mee te oefenen en te kijken wat het resultaat van jouw gebruik is. Je ziet dan vanzelf waarom ze wel of niet doen wat jij wil. De helpfile van Excel geeft ook bij elke functie goed weer hoe je ze moet gebruiken.

Aha, bedoel je het zo! Hoe ik het werkblad nu heb met een lege cel is een niet bestaande dag van de maand: er staat geen datum ingevuld dus heeft die dag geen waarde: lege cel in het aantal gewerkte uren. Zodra ik nu een datum invul maar nog geen begintijd vul ik hem dus zo in dat het lijkt of het een ATV-, vakantie- of feestdag is: wel een datum, geen schaft maar wel 8 berekende uren. Zodra ik nu ook een begintijd invul geeft het werkblad aan dat ik heb gewerkt: 1 uur schaft standaard afgehaald van het aantal gewerkte uren en de uitkomst hiervan komt weer in kolom 'F'. In mijn idee is het nu bijzonder overzichtelijk: 1 werkblad is 1 maand en in 1 oogopslag zie je hoeveel normale uren 100%, hoeveel overuren à 130%, hoeveel zaterdaguren à 150% en tot slot hoeveel zondaguren à 200%.
En ieder commentaar dat ik hier op deze topic krijg ervaar ik als opbouwende kritiek: we zitten hier allemaal om elkaar wat te leren en om iets te leren van elkaar! :thumb:
En je hebt gelijk dat je Excel niet uit een boek leert, maar nu weet ik bijv. zelfs niet hoe ik 2 formules moet samenvoegen zoals grafiservice als idee opperde. Die 2 formules apart werken perfect, maar dan nog samen in 1 cel... En alle basisprincipes begin ik nu door te krijgen maar er is zoveel meer mee mogelijk en ik wil alles kunnen gebruiken wat het programma me biedt.
THNX allemaal!!! ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan