Een acces database met plattegrond overzicht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Easyaslars

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2012
Beste HM-ers,

Ik zit met een probleem, voor mijn school moet ik een database maken die nog niet helemaal af is. De gebruiker wilde graag een kaartoverzicht hebben van de school. Ook heb ik de klacht gekregen dat de database een nutteloze tabbel bevat; voorraad. Ik heb het bestand hier geupload op advies van Octafish
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-FNG66P7VOJWP.zip

Alvast bedankt!

Wat is eigenlijk de vraag? Ik zie een database met een paar tabellen, die niet helemaal lekker aan elkaar gekoppeld zijn. Zo is de tabel Lokalen leeg, maar heb je in de tabel [Computers Montessorischool Waalsdorp] wel lokalen ingevoerd. Dat zou niet moeten kunnen. Maar dat is simpel aan te passen door de tabel Lokalen te vullen, en het veld Lokalen in de tabel [Computers Montessorischool Waalsdorp] numeriek te maken i.p.v. tekst. Of in ieder geval van hetzelfde type als het sleutelveld uit Lokalen, zodat je er een koppeling tussen kunt maken met <Referentiële integriteit> afgedwongen.
Verder zie ik een aantal formulieren met plaatjes van de verschillende plattegronden. wat is daarvan de bedoeling?

Wat is eigenlijk de vraag? Ik zie een database met een paar tabellen, die niet helemaal lekker aan elkaar gekoppeld zijn. Zo is de tabel Lokalen leeg, maar heb je in de tabel [Computers Montessorischool Waalsdorp] wel lokalen ingevoerd. Dat zou niet moeten kunnen. Maar dat is simpel aan te passen door de tabel Lokalen te vullen, en het veld Lokalen in de tabel [Computers Montessorischool Waalsdorp] numeriek te maken i.p.v. tekst. Of in ieder geval van hetzelfde type als het sleutelveld uit Lokalen, zodat je er een koppeling tussen kunt maken met <Referentiële integriteit> afgedwongen.
Verder zie ik een aantal formulieren met plaatjes van de verschillende plattegronden. wat is daarvan de bedoeling?

Het is de bedoeling om op de plattegrond te klikken en dan een overzicht te krijgen van alle clients die in een lokaal staan zodat te zien is waar de client zich bevindt. Ik kom er niet helemaal uit...

Doe ons een lol, en quoot het laatste bericht niet; die staat er immers niet voor niks pal boven :) En daar kun je hem prima lezen!
Je wilt dus a.h.w. een soort web pagina-achtige klik functie op de afbeelding maken?

Is goed, ik zal niet meer quoten.

Ja ik wil graag een met klikbare plattegrond en zo een soort totaal overzicht per lokaal krijgen. Een goeie vriend van mij heeft al iets met Vbasic gedaan zoals je mischien kunt zien bij het techniek lokaal... Maar ik blijf er barweinig van snappen...

Ik zie niet wat hij gedaan heeft; er is geen enkel formulier met VBA er in. Maar de oplossing is relatief simpel; maak voor alle lokalen de formulieren die je nodig hebt (ik zou zelf één formulier maken dat zich aanpast aan de plattegrond, maar dat is waarschijnlijk teveel gevraagd). Maak vervolgens met de wizard knoppen die de betreffende formulieren openen. Zet deze knoppen precies op het lokaal waarvoor ze bedoeld zijn, en maak ze net zo groot als dat lokaal. Je ziet nu het lokaal op het plaatje niet meer, maar dat is ook de bedoeling :) Pas nu de eigenschappen van de knop aan, en zet de eigenschap <Transparant> op <Ja>. Nu kun je op de plattegrond op het lokaal klikken, en opent het formulier van dat lokaal!

Sorry Octafish, ik kom er niet helemaal uit... Ik ben echt geen ster in Acces en zeker niet in gegevens verwerken... :$ Kun jij mischien me helpen door het juiste formulier te maken of mij een goed voorbeeld te geven?:thumb: Je zou me een enorm plezier doen

Ik zal vanavond een voorbeeldje posten; ik had het uiteraard al getest, en het werkt prima!

Als je dat voor mij zou willen doen zal ik je eeuwig dankbaar zijn :thumbs:! Ben ik nu al trouwens, fijn dat er even iemand meekijkt!

Ik heb twee knoppen met voorbeeldjes gemaakt op het formulier Eerste etage; de eerste bij het lokaal <Münifer/Janine> en de ander bij <Voorruimte middenbouw>. Ze openen nu willekeurige formulieren; het gaat uiteraard om de gebruikte techniek.

Bijlagen

Oké zoiets moest ik inderdaad hebben. Moet ik nu een formulier maken met alle namen van alle klaslokalen?

(sorry dat ik zoveel vraag :$)

Ik weet niet wat je wilt doen, en hoe je formulieren er verder uitzien. Zelf zou ik met één formulier willen werken, dat gefilterd wordt op het lokaal waar de knop op ligt. Maar ik kan zo niet beoordelen of dat kan. Als dat wel zo is, zul je een extra trucje moeten gebruiken, bijvoorbeeld de eigenschap <Tag> van de knop. Hierin zet je dan de naam van het lokaal, en die naam gebruik je vervolgens als filter voor het formulier.

Is het dan beter om de formulieren en de plattegronden bijelkaar te voegen tot 1 geheel? Net als de plattegronden?

Zolang ik niet weet wat de bedoeling is kan ik daar geen antwoord op geven...

De bedoeling is dat ik per klaslokaal moet kunnen inzien wat er aan clients staat, en dat ik clients kan toevoegen...

Dat betekent dus dat je met één formulier kunt werken, dat dan vermoedelijk een hoofdformulier (gefilterd op lokaal) met een subformulier (met de clients per lokaal) opent.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan