een Access Point toevoegen aan een bestaand draadloos netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert Vervloet

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2008
Berichten
193
Hoi,

Bij mijn bestaand draadloos netwerk met een oude Belkin Pre N router en 9 pc,s (laptops en desktops; besturingssystemen XP,Vista, w7), heb ik een Linksys Wireless Access Point Wap610n=AP toegevoegd om het bereik uit te breiden en het internet te versnellen. Tijdnes de configuratie van het AP werd gevraagd of het AP moest opgenomen worden in het bestaande draadloos netwerk (deze optie heb ik gekozen) of in een nieuw draadloos netwerk? Van de 9 pc,s beschikt er maar één over een draadloze adapter van het type 802.11n, de andere beschikken over adapters van het type 802.11b en g. Heb ik juist gekozen? Bijkomende vraag: had ik niet beter een nieuwe router aangeschaft, die een bestaand draadloos netwerk kan overnemen?
 
Jawel want als het goed is kan die AP en die Router ook met B/G/N 802.11 omgaan.

Meestal kan je dat terug vinden in de specificaties of de DHCP lijst.
 
Je moet het Linksys accesspoint instellen in de repeater mode. Hij gaat dan het signaal van het bestaande netwerk opnieuw uitzenden (repeaten).
 
Mijn router ondersteunt alleen 802.11 b en g geen n. Het AP kan alleen in de acces modus worden ingesteld.
Bedankt voor jullie antwoord.
 
Doordat ik het AP Wap610N heb opgenomen in mijn bestaand draadloos netwerk heb ik het ook dezelfde SSID gegeven.Ik was van mening dat daardoor er maar één draadloos netwerk wordt weergegeven, maar dat is niet zo er worden er twee weergegeven met dezelfde naam ROBEDOES.dat leidt tot verwarring bij mijn draadloze printer, soms weet hij niet welk netwerk kiezen? Bijkomende vraag kan een netwerk worden opgenomen in een bestaand- of in een nieuw draadloos netwerk? Volgende week ben ik met vakantie
 
Laatst bewerkt:
Als het accesspoint in de repeater modus is ingesteld, hoort dat niet te gebeuren. is het accesspoint dan wel goed ingesteld?
 
Dit AP kan alleen in de acces modus worden ingesteld. Ik heb dit AP gekocht om het bereik van mijn draadloos netwerk uit te breiden, maar hoe kan ik dat dan doen?
 
Laatst bewerkt:
Hi Robert,
dan is dat de reden dat je twee SSID's krijgt. De Wap610N vangt het netwerk op en zend het niet opnieuw uit, maar maakt er een eigen netwerk van. Als het access point wel een repeater functie had, had je hier geen problemen mee. Je zou dan zelfs zonder onderbreking kunnen wisselen met het contact tussen de router en het AP.

een product die bijvoorbeeld die mogelijkheid heeft is is de Engenius ECB-3500. De ECB-3500 heeft een repeater functie en ondersteunt Seamless roaming. Als je de ECB-3500 aansluit via een utp kabel aan de router en hem instelt als repeater, zal je slechts 1 SSID zien.
 
Als ik er een eigen netwerk van maak (door de SSID tewijzigen) dan krijg ik nog een apart netwerk bij,dat misschien nog meer verwarring brengt voor de draadloze printer? Wordt daardoor de reikwijdte van mijn draadloos netwerk uit gebreid? Als dat niet zo is, waarvoor kan ik dat AP dan wel gebruiken?
 
als je er een eigen netwerk van maakt, zal je printer verbinding maken met het netwerk dat binnen zijn bereik is. verwarring zal er dan niet meer zijn, want het is een ander netwerk.

in principe vergroot de configuratie van een apart netwerk wel je bereik, namelijk op de volgende manier:
als je met je laptop door het huis loopt en van het ene netwerk naar het andere overschakelt, zal die verbinding gaan maken met het nieuwe netwerk. Dit is echter om twee redenen niet heel praktisch:
- bij het overschakelen van het ene netwerk naar het andere, zal je een aantal seconden geen verbinding hebben.
- als je je in een zone bevindt waar beide netwerken zijn te ontvangen, zal je laptop constant gaan overschakelen van het ene netwerk naar het andere. Dat is niet ideaal, omdat je dan steeds een korte downtime ondervindt tijdens het overschakelen van het ene netwerk naar het andere.

de access point modus is bedoeld om een apart draadloos netwerk op te zetten. In situaties waarbij alleen een bedraad netwerk beschikbaar is en er een draadloos netwerk gecreëerd wenst te worden, is de access point modus de perfecte keuze. of om bijvoorbeeld een gast netwerk en een prive netwerk op te zetten.

Voor het vergroten van het bereik van een bestaand netwerk is de access point modus verre van ideaal. Dan is het gewenst dat het apparaat een repeater functie heeft. Je kan het even aankijken met de configuratie van een tweede netwerk, maar ideaal is het zeker niet. Als je het goed wilt opzetten, raad ik je hiervoor genoemde apparaat aan.
 
Beste Tom,dat is inderdaad wat bij mij gebeurd van het ene draadloze netwerk automatisch overschakelen naar het andere.Door over te schakelen naar supersnel Internet met Fibernet werd bij mij nog een tweede Draadloze Router geplaatst, die een apart draadloos netwerk configureerde.In feite beschik ik nu over drie aparte draadloze netwerken,waarvan telenet regelmatig automatisch overschakeldt naar mijn bestaand draadloos netwerk Robedoes? Ik had gedacht dat "Telenet-fd"(dit is de SSID van mijn nieuw draadloos netwerk) mijn oud draadloos netwerk zou over nemen? de telenet medewerker heeft daar niets over gezegd, hij vroeg allleen of Robedoes moets blijven bestaan , waar ik bevestigend op geantwoord heb.Acheraf heeft Telenet mij voorgesteld om ze apart naast elkaar te gebruiken? Wat is uw mening hier over?Wat zou gij met die drie draadloze netwerken doen?( telenet-fd; robedoes; ap)?
 
hi,

ik zou niet met 3 verschillende netwerken willen werken. dit om twee redenen:

- je laptop of computer zal regelmatig overschakelen van netwerk A naar netwerk B, wat resulteert in enkele seconden downtime.
- het delen van bestanden tussen de computers bij jou thuis is niet mogelijk. computer X zit bijv. op netwerk A en laptop Y op netwerk B.

theoretisch gezien kan je met drie verschillende netwerken werken. praktisch gezien niet. Ik verwacht dat 1 goede router in combinatie met een krachtig access point in de repeater modus alle computers/laptops van goed bereik kan voorzien.

de laptops/computers die je de hoogste snelheid wil geven op het netwerk, plaats je dichtbij de router/access point. Mocht de adapter van die apparaten geen 802.11N ondersteunen, dan sluit je daar een Engenius EUB-9603H op aan voor extra snelheid en een hoger bereik.
 
Tom, hoeveel pc,s kan je aansluiten op de Engenius EUB-9603H? Of moet ge voor elke computer die geen 802.11N ondersteunt een Engenius aankopen?
 
de EUB-9603H kan maar op 1 computer aangesloten worden.

wil je meerdere pc's op 1 apparaat 802.11N wifi laten ontvangen, dan is dat ook mogelijk, maar dan wel via een acess point met een client bridge modus. De Engenius ECB-9500 kan bijvoorbeeld in de client bridge modus worden ingesteld en heeft 802.11N.

je laat de ECB-9500 het signaal dan opvangen van de router en zendt dat via een utp kabel in samenwerking met een simpele switch, door naar de PC's. voordeel is dat je dan maar 1 apparaat nodig hebt. nadeel is natuurlijk dat alle pc's alsnog met een kabel verbonden moeten worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan