• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

een ALS OF formule te maken met meerdere cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tijsss

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2012
Beste mensen,

Is het mogelijk om een ALS OF formule te maken met meerdere cellen. Zie formule hieronder of in het bestandje. Vb. za is de 1ste dag van de maand en zo de 2de dan is het de bedoeling dat wanneer de formule za of za ziet, hem automatisch een dag optel (weekenden wordt er niet gewerkt). Deze dagen worden automatisch in een Grantt type planning (niet mee geleverd) verwerkt.

Code:
=ALS(OF([B]D2:Y2[/B]="za";[B]D2:Y2[/B]="zo");A3+1;A3)

Als het niet op deze manier kan, ben ik benieuwd op welke manier het wel kan.

Alvast bedankt.
Bekijk bijlage Dag.xlsx

Vb. za is de 1ste dag van de maand en zo de 2de dan is het de bedoeling dat wanneer de formule za of za ziet, hem automatisch een dag optel
Dit behoeft voor mij enige verduidelijking...kan je je voorbeeldje beetje uitbreiden? Met wat je verwacht als einddatum bijvoorbeeld?

"Waar" moet de formule zaterdag of zondag zien? Komt er in de rij achter de formule nog iets te staan of zo?

Laatst bewerkt:
Beste Alex,

Bedankt voor de snelle reactie, ik heb mijn voorbeeldje beetje uitbreiden ( zie bijlage).
Ik hoop dat je hiermee begrijp wat ik bedoel.

Mvg,
TijsBekijk bijlage Dag2.xlsx

Code:
=ALS(INDEX(E3:Z3;VERGELIJKEN(B4;E2:Z2;0))="za";B4+2;ALS(INDEX(E3:Z3;VERGELIJKEN(B4;E2:Z2;0))="zo";B4+1;B4))

Gebruik de functie WERKDAG om de einddatum uit te rekenen, waarbij excel rekening houdt met weekends en eventueel vakantiedagen....
Code:
=WERKDAG(B4;1)
In je voorbeeld ga je er wel van uit dat elke klus 1 dag duurt. Dit kan beter flexibel gemaakt worden lijkt mij. Als bijlage nog een voorbeeldje.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@AlexCEL,

tipje
Gebruik ipv werkdag(A1) werkdag(A1;2) maandag wordt dan de eerste dag van de week en is het dus met 1 toetst vast te stellen welke datums in het weekend vallen.;)

Hey VenA,

ben je niet in de war met de functie WEEKDAG?

Met WERKDAG(A1;2) worden er 2 werkdagen bij de datum in A1 opgeteld...

Ik was niet zozeer in de war maar moest inderdaad Weekdag zijn.
Code:
=WEEKDAY(F$2;2)>5 en =AND(F$2>=$C4;F$2<=$D4;WEEKDAY(F$2;2)<5)
in de VO scheelt een toetsing.:d

Heren bedankt voor de reacties,

@ Alex Ik was idd vergeten de dagen mee te nemen in het bestand, hij werkt door jullie input prima. Nu heb alleen nog een vraagje, wat als ik niet een (1) dag werk maar een halve (0.5) werk.

Mvg,
Tijs

Volgens mij is meer de vraag, wat wil je dat er gebeurt als jij een halve dag invult?

Wat voor mij perfect zou zijn is:

Wanneer werkzaamheden A een halve dag is en werkzaam B ook een halve dag is, dat ze in de planning apart worden weergegeven maar de datum dit als 1 dag ziet. ( Dus de twee halve dagen bij elkaar op telt tot 1 dag, en dan naar de volgende dag gaat)

Vb.
werkzaamheden A 7/11/2016 0.5 (dag)
werkzaamheden B 7/11/2016 0.5 (dag)
werkzaamheden C 8/11/2016 0.5 (dag)

Ik hoop dat het zo duidelijker is.. :)

Heren,

Bedankt voor jullie hulp, het is me gelukt.

Ik heb nog een vraagje, maar deze is over vba (dat denk ik ). Hier weet ik minder vanaf.

Ik wil graag automatisch een aantal regels verbergen aan de hand van datum (maand), de datum die binnen deze maand valt blijf zichtbaar en de rest verborgen wordt. Zie bijlage.

Mvg,
Tijs

Bijlagen

Waarom niet een filter erboven zetten?

Dan kun je via datumfilters kiezen wat je wilt zien, zonder dat VBA nodig is...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan