Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Yes!
En het is op beide manieren nog heel eenvoudig ook.
Ter illustratie heb ik even 3 dezelfde pagina's gemaakt:
Zie op deze pagina's hoe het precies gedaan is.
- als gewone .htm pagina,
- als .shtml pagina met apart menu-bestandje,
- als .php pagina, ook met apart menu-bestandje.
- Ik gebruik zelf altijd php, dat scheelt twee letters tikwerk, en dan kan ik bij verwijzing naar een pagina nooit de s en de l van de extensie vergeten, en per ongeluk .htm in plaats van .shtml neerpennen.
Méér insluitingen mogelijk!
Bijzonder aangenaam is, dat je er op deze manier méér ingesloten stukjes standaard-code van een pagina in kunt zetten. Het kan niet alleen voor een menu, maar ook tegelijkertijd voor een kop, een footer, en wat je maar wilt!
- Bijvoorbeeld op deze site ziet een pagina er zo in de code uit. Er zitten 3 "modules" in (zoals ik de partjes genoemd heb): module-01 is alles wat er in de <head> staat en niet per pagina hoeft te verschillen. De module-02 bevat de hele linkerkolom met logo, menu, enz. En module-03 plaatst de voetregels en wat ingrediënten om de pagina aangenaam te laten printen.
- Geeft korte en overzichtelijke pagina's.
- Nieuwe pagina aanmaken? Een oude pagina kopiëren, content veranderen, klaar!
Géén html-editor templates!
Ik zou nooit templates (sjablonen) gebruiken zoals bv. Dreamweaver dat doet. Dat zijn interne templates in DW, en werken alleen lokaal op je eigen pc. Op het moment van uploaden schroeft DW zijn template en wat je zelf hebt gebakken in elkaar, en stuurt dan deze samengevoegde pagina richting server.
Géén frames!
- Wil je één regeltje in het menu veranderen, dan kan dat niet door één gewijzigd bestandje naar de server te uploaden. Nee, dat ene regeltje verander je alleen lokaal in het DW-template, en dat gaat DW dan opnieuw samenvoegen met de pagina's van de site: d.w.z. alle pagina's van de hele site moeten opnieuw samengesteld worden, en daarna worden alle pagina's van de site opnieuw geupload!
- Bij een site van 3 pagina's zal dat nog wel meevallen, maar als je site uit 500 pagina's bestaat, duurt dat wel even...
- En naar mijn mening is dit ook een veel onoverzichtelijker en foutgevoeliger methode dan met de simpele shtml- of php-includes. (In DW zie je de uiteindelijk samengestelde htm-pagina's niet, tenzij je ze apart gaat exporteren naar een andere plaats op je computer).
Volledigheidshalve: het invoegen van een standaard menu zou ook nog kunnen met frames: venstertjes in een pagina waardoor je naar een andere pagina kijkt. Maar dat wordt aan alle kanten afgeraden vanwege de vele nadelen: geeft een stuk minder flexibele layout, slecht voor de vindbaarheid in Google, enz.
Géén javascript!
Nog meer volledigheidshalve: het invoegen van een standaard menu zou ook nog kunnen met javascript. Er is dan een javascript-bestandje met het menu er in, dat op elke pagina opnieuw opgeroepen wordt.
Met ook nog het nadeel: lastig om iets aan te passen in het menu-script (zeker als het een uitgebreid menu is). - Conclusie: teveel nadelen om toe te passen!
- Hier is een voorbeeld: weer dezelfde pagina, nu met javascript.
- Maar als javascript op je browser uit staat (of als je gebruik maakt van een browser die geen javascript kan uitvoeren, zoals een pure text-browser) ... dan is er geen menu
:
dezelfde script-menu pagina, maar nu als javascript uit staat.
Kortom: CSShunter doet het met php!
Met vriendelijke groet,
CSShunter
We gebruiken essentiële cookies om deze site te laten werken, en optionele cookies om de ervaring te verbeteren.