• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een deel van de formule niet toepassen!

Status
Niet open voor verdere reacties.

lexaman

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2012
Berichten
10
Hallo allemaal,

Ik heb een excel bestand met tijden die positief en negatief zijn. als ik deze wil omzetten in decimalen gaat dat goed zolang je min tijden hebt maar zo gauw ze positief worden gaat hij vermenigvuldig. Nu wil ik eigenlijk dat de *24 die achter de uitkomst staat niet meer geldt wanneer de uitkomst boven de 0 komt.

Het zal vast wel een zeer makkelijke en domme vraag zijn maar ik kom er niet op!

Alvast bedankt
 
zeer makkelijke en domme vraag

Als het dan toch zo gemakkelijk is moet het toch ook een koud kunstje zijn om achter de oplossing te komen.
Als het zo dom zou zijn krijg je een herkansing om even na te denken.
 
Ik kom er niet uit. Ik maak het veel te moeilijk denk ik. Ik krijg wel waar of onwaar alleen krijg het niet in cijfers.
 
Dan maar zelf een formule verzinnen:

Code:
=ALS(formule>=0;dan formule;anders andere formule)
 
Alvast bedankt voor het snelle reageren:thumb:.
Ik krijg alleen met de Als formule als nog een rare uitkomst. Op de Totaal kolom zit de volgende formule: =ALS(C2>E2;1-((C2-E2)*-1);C2-E2) Zie hieronder dat alles wel goed gaat zolang het 0 of negatief is.

Begin Max tijd Totale Tijd Klaar om Totaal Totaal decimaal
9:00 20:00 11:00 10:00 10:00 1,416666667
18:00 22:00 4:00 22:00 0:00 0
18:00 20:00 2:00 21:15 -1:15 -1,25
 
Zet een en ander eens in een voorbeeldbestand.
Excel kan niet(!) werken met negatieve tijden en datums.
Als je de negatieve uitkomst vermenigvuldigd met -1 wordt deze positief en de positieve wordt negatief dus dat werkt niet.
 
hallo lexaman

wat gaat er fout in je tabel?

ik zie niks raars (behalve wat onhandigheden in totale tijd, maar ja het werkt)

vertel eens wat er niet klopt

voeg ergens ook de antwoorden in die je had verwacht

groet sylvester
 
Hallo sylvester en cobbe,

Het moet een soort vulploegschema worden om feedback te geven aan onze medewerkers wie hun uren niet halen. Het is de bedoeling dat ik van tijd naar decimalen dus laat zegen iemand werkt op di en wo van 18:00 tot 20:15. Terwijl ze maar werk hebben voor 20:00. Dit betekent dat ze 2x dus di en wo 15 min te laat klaar waren. omdat excel en tijd in een grafiekje heel raar gaat wil ik het naar decimalen maken dat de grafiek er logisch uitzien.

Ja de verwachte uitkomsten waren goed in de min en de 0 de enige rare (niet verklaarbare) uitkomsten zijn van de + zijde.

grt lexaman
 
de waarde 1:15 (tijd) naar 1.25 in decimaal aangezien 1/4 van 60= 15min is en 1/4 van 1=0.25
 
mooi, vraag opgelost?
Geef dat even aan bovenin het scherm bij "zet status opgelost"
 
Ja ik moet nog even kijken op de pc. Ik kan geen waarde veranderen op mijn Windows phone. Maar de uitkomst is wat ik bedoel. Mijn dank alle voor de snelle reacties.
 
bedoel je zoals dit in kolom H:Bekijk bijlage 145855
Het blijft voor mij een wat vage omschrijving van wat er verwacht wordt namelijk...

Ik heb me verkeken sorry Ik zie in rij 4 en 5 nu positieve getallen deze moeten eigenlijk min zijn omdat ze niet binnen de gewenste tijd klaar zijn! Met deze uitkomst moet namelijk in een grafiek duidelijk komen te staan met wie in de min staat en wie positief staat (dus goed en op tijd klaar is geweest)
 
Laatst bewerkt:
Als die waarden negatief moeten blijven kun je toch gewoon de waarden uit kolom G (van je eigen bestandje in #7) gebruiken!

Of zie ik dat nu verkeerd?

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.
 
Ik loop niet na te denken :p alvast Bedankt alle ik zal straks na mijn werk afmelden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan