Een document op A2 formaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

zakheave

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2011
Hallo, voor het vak ANW (algemene natuurwetenschappen) op school moet ik met een groepje leerlingen een soort wetenschaps-bijlage van een krant maken.
We willen graag dat dit er ook echt uit komt te zien als een stukje krant. We hebben allemaal een aantal artikelen gemaakt. Nu is mijn vraag hoe je dit het beste
op een krant kunt laten lijken. A3 lijkt mij een mooi formaat (net als de krant die ik thuis krijg). Maar om er een krant van te maken moet het in het midden gevouwen worden. Als je een A2 papier neemt en dat in het midden vouwt krijg je 2x een A3 dus dat is het mooiste denk ik, maar ja microsoft word kan niet met A2 werken en niet iedereen kan A2 uitprinten.
Heeft iemand nog andere ideeën? Over een ander formaat papier of een ander programma waar je wel A2 documenten mee kunt maken bijvoorbeeld?

Ik ken Word niet, ik gebruik WordPerfect en daar zijn grotere afmetingen nooit een probleem geweest. Kun je niet bij pagina instellingen of zo iets kiezen voor het papierformaat.
Daar kun je dan het gewenst formaat ingeven.

Heb je dan een A2/A3 printer?
Zelf heb ik de cute pdf printer geïnstalleerd (even googlen).
Deze print dan naar een pdf file en dat kun je dan naar een drukker sturen die het dan op het formaat zet dat jij wenst.

Houd wel de pagina volgorde in de gaten als je dat op A2 wilt zetten.
Als het op school gedaan moet worden moet je vragen wat het grootste formaat is waar je op kunt printen.
Als dat A3 is, dan zou ik alles op A3 maken en de A3 blaadjes aan elkaar nieten zonder te vouwen. Dan heb je ook geen problemen met de volgorde van pagina's.
Laat je oplossing hier weten. Is interessant om te weten wat jij als goede oplossing voor jou gevonden hebt.

Laatst bewerkt:
Zakheave,

probeer eens het gratis programma Scribus? hier werkt a2 wel. Is gratis en is ook nog eens gemaakt om folders, flyers, kranten, enz. te maken.

Gr Robert

Je hoeft helemaal niet naar A2 te gaan, je kunt gewoon in A3 werken. Alleen (en dat zou je toch al moeten doen) moet je het document opmaken als Boekje, zodat je dubbelzijdig kunt afdrukken met de juiste pagina's opeenvolgend. Haal een krant maar eens uit elkaar, en kijk welke pagina's bij elkaar horen op één (dubbelzijdige) afdruk. 1-8, 2-7, 3-6 etc. Voor een krant van 2 vellen (4 pagina's) of 1-16, 2-15 etc. voor 8 pagina's. Daarvoor moet je dus een inslagschema gebruiken.

Bedankt voor de reacties!
Kostenzer, ik snap nog niet helemaal wat cute pdf printer nou precies doet. Volgens mij maakt het gewoon een pdf bestand van mijn word document.
OctaFish, als je een A3 papier als een boekje maakt dan betekent dat toch dat je het in het midden vouwt? en dan krijg je eigenlijk een A4 papier.
Robert, lijkt me een goed programma, moet het nog een beetje uit proberen.

Ik moet nog even met met de rest van mijn groepje overleggen wat nou de beste oplossing is, maar ik heb in iedergeval wat ideëen!
Wat de oplossing uitendelijk geworden is plaats ik hier later nog wel.

Ja, je print je document zoals je het gemaakt hebt, maar dan naar een pdf file, of een pdf bestand zoals jij het verwoordt.
Wat octafish aangeeft moet je in ieder geval doen, een "inslag schema" gebruiken. Ik kende die term niet. Alweer wat geleerd.
Het is aan jou of je van A3 of A2 uit gaat.

...als je een A3 papier als een boekje maakt dan betekent dat toch dat je het in het midden vouwt? en dan krijg je eigenlijk een A4 papier.
Je hebt mijn berichtje niet helemaal goed gelezen. Je kunt gewoon in A3 werken, zoals ik al zei, en dubbelzijdig afdrukken gebruiken om beide pagina's af te drukken. Daarbij moet je dus een inslagschema gebruiken dat d.m.v. het boekjes principe wordt bepaald. Enige probleem met A3 kan zijn, dat je de pagina's daarna aan elkaar moet nieten of lijmen, want dat doet Word niet voor je.

Overigens is jouw idee om er een 'echte' krant van te maken alleen uitvoerbaar als je een A2 printer hebt. Zo niet, dan is alle praat over A2 Afdrukken tijdverspilling. Dat Word geen A2 ondersteunt lijkt mij logisch, we hebben het hier over een tekstverwerker en niet over een DTP pakket. Dan zou je naar InDesign (die kan het zeker) of Publisher (is Microsoft, dus zal dat wellicht niet kunnen) kijken.

Dankjewel allemaal voor de suggesties! We gaan voor de manier van OctaFish.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan