Een filter activeren als ik op een knop in een formulier druk

Status
Niet open voor verdere reacties.

RoVo1211

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2024
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office 365
Ik heb voor dit voorbeeld een vereenvoudigde tabel gemaakt met slechts 4 kolommen (de originele tabel heeft +/- 20 velden):
Titel_ID, Primary Key, Autoincr.
Medium, Numeriek, 2, 0
Soort_publicatie: wordt normaliter opgehaald uit de tabel tbl_Publicatie, maar voor deze vereenvoudigde weergave vast in de tabel gezet (numeriek, 2, 0);
Titel, Tekst, 50.

Nu is mijn wens dat als ik bijv. Tijdschriften druk, dat ik dan alleen de TSen te zien krijg en als ik daarna op bijv. boeken klik; alle boeken zichtbaar worden.
Volgens mij hoeft het niet moeilijk te zijn, maar ik zie het even niet.

Wellicht ten overvloede: het is in Access (en niet Excel waar ik ook veel vragen over stel).

Ik hoop voldoende info te hebben gegeven. Mocht je meer willen weten, weet je me te vinden.

PS 1: in het Voorbeeldfrm_Bieb is het veld Titel niet opgenomen. Dit veld had ik pas toegevoegd nadat het formulier al was gemaakt. Maakt niets uit voor het antwoord.

PS 2: Is er een manier om formulieren uit Access te exporteren om hier als bijlage te kunnen worden verzonden?

Bijlagen

• tbl_Bieb.jpg
    tbl_Bieb.jpg
    310,2 KB · Weergaven: 6
  • Voorbeeldfrm Bieb.jpg
    Voorbeeldfrm Bieb.jpg
    200,5 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Als ervaren vragensteller zou je toch moeten weten dat het bijvoegen van een voorbeeldbestand het beste werkt :p . En dan ook een realistisch voorbeeld. Want juist door de tekst van het soort publicatie in de tabel te zetten in plaats van de foreign key, creëer je een essentieel verschil.

Hoe dan ook, een kort-door-de-bocht-oplossing is om onder de knoppen een gebeurtenis (bij klikken) te maken in de trant van:
Code:
Me.Filter = "Me.Soort_publicatie = 1"
Me.FilterOn = True
De 1 correspondeert met de soort publicatie op de knop.
Je zult denk ik ook een knop moeten maken om het filter weer uit te zetten.

Je kunt toch gewoon op je formulier filteren? Rechtsklikken bijvoorbeeld op een veld met Tijdschrfit, en je filtert op tijdschriften. Idem met boeken. Hoef je niets voor te programmeren, en iedereen kan het doen. Geen code, geen knoppen nodig.

Als ervaren vragensteller zou je toch moeten weten dat het bijvoegen van een voorbeeldbestand het beste werkt
Ja sorry, dat was ik gedeeltelijk vergeten, maar ik had wel de vraag gesteld over hoe een formulier naar dit forum te kunnen uploaden. Zijn daar mogelijkheden voor?

Nee, een formulier kan je niet los uploaden. Heeft ook weinig zin zonder koppeling met gegevens.

Ja, dat kan. Eerst het formulier exporteren, en het verkregen bestand kunnen wij dan inlezen. Uiteraard in de vorm van een database :). Wat ik dus zeg: maak een nieuwe db, en importeer daar het formulier en de tabel heen. Die mag dus verder gewoon leeg zijn. Of jij (en wij) er iets mee opschieten, is een heel ander verhaal, want zonder de onderliggende tabel schiet het niet op voor ons.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan