een floppie uit de oude doos

Status
Niet open voor verdere reacties.

miageert

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2005
Hoi,
Ik ben verwoeste pogingen aan't doen om een oude floppie-drive te installeren in onze computer.
Wat het meccanodeel betreft, denk ik dat alles naar behoren is ingeplugd.

Ik start de comp. en blijkt dat de Floppie op de A: plaats staat, maar de andere diskdrive is verdwenen. Deze floppie drive wil alle floppies formateren maar stelt alleen 3,5'' voor, en dat is ook een probleem.
Als ik de Floppie weer deconnecteer, was oorspronkelijk ook de A: verdwenen.
Ik heb wat met de plugs gespeeld en nu wordt de diskdrive wel gezien, denk ik (er staat terug A: ), maar hij is niet operationneel.

Deze 2 drives zitten op dezelfde grijze 'lintkabel', zou dat een probleem kunnen zijn?
Is er een manier om de werking van de diskdrive te controleren, want ik heb hem wel moeten mannipuleren en herpluggen.
Kan er softwarematig een conflict zijn??

Mia:confused:

De 5¼" floppy moet je nog wel in het bios instellen. (360 kB is de standaard voor 5¼)

Als ik het goed heb ligt het er aan op welke aansluiting van de kabel je het aansluit of het A: of B: wordt: "Drive A after the 7 wire twist and the floppy on the middle connector Drive B"

Gaat het om het voor een enkele keer kopiëren van gegevens of wil je de floppy-drive ingebouwd houden. Als het voor een enkele keer is kun je het beste de 3½ loskoppelen en de 5¼ op dezelfde connector aansluiten, dan wordt het A:.

Om de 5¼ floppy tegen schrijven te beveiligen kun je een plakbandje over de inkeping plakken. :)

Vr.Gr. Egel.

Hoi,

Eigenlijk was de bedoeling om de 2 drives er samen in te hebben, maar tijdelijk de drive aanhangen is natuurlijk ook een optie om de oude gegevens over te schijven naar de harddisk.

Wat de twistlocatie betreft, de floppie is als laatste, aan het eindpunt (na de twist) ingeplugt, en de diskdrive ongeveer in't midden (dus voor de twist). Dus omgekeerd, maar de lintkabel is te kort om te wisselen.
Ik krijg evenwel geen B: in mijn explorer overzicht. Is hier een verklaring voor, of zou hij kapot zijn (werkte perfect tot voor mijn mannipulaties).

Wat de werking van de floppie betreft, ik heb daar geen driver voor. Wel hij gaf eens een inhoud weer van 1 oude floppiedisk, maar kon dan weer geen een bestand openen. De bestanden zijn natuurlijk gecreeerd in verouderde programma's. Dus dat is ook weer een nieuw probleem, gaan de oude WP bestanden herkend worden door 'Word'? (want dat is het uiteindelijke doel WP bestanden recuperen).

Groetjes, Mia

Het zijn beide floppydisk-drives. :)

Je hebt dus de 5¼ aan het uiteinde bij de gedraaide kabeltjes = A:, en de 3½ aan het midden = B:.

Dan moet je dat ook zo in het Bios instellen:
A: 5¼ 360 kB
B: 3½ 1.44 MB

Bij deze computer rechtsklikken > eigenschappen > tabblad prestaties > knop bestandssysteem > tabblad diskette, moet het vinkje voor 'bij elke systeemstart naar nieuwe diskettestations zoeken' aangevinkt staan.

(Dat is waar je het onder windows 98 vindt.)

Voor het vertalen van wordperfect documenten naar word zijn wel programma's te vinden. :)

Vr.Gr. Egel.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik ben er terug (wat problemen gehad met bereiken van de helpmij).
We hebben de nu de 2 diskettestations zoals het hoort aangesloten ttz
-de 31/2 na de twist dus dat is dan de A: (werkt goed, geen probleem).
-de 51/4 voor de twist en dat zou dan de B: moeten zijn (wordt niet weergegeven in de explorer, werkt dus niet).

We hebben even gecontrolleerd of 'bij elke systeemstart naar...' en dat stond reeds aangevinkt.
Alleen weet ik niet hoe we nu juist die Bios moeten instellen.

Groetjes

miageert zei:
-de 31/2 na de twist dus dat is dan de A: (werkt goed, geen probleem).
-de 51/4 voor de twist en dat zou dan de B: moeten zijn (wordt niet weergegeven in de explorer, werkt dus niet).

We hebben even gecontrolleerd of 'bij elke systeemstart naar...' en dat stond reeds aangevinkt.
Alleen weet ik niet hoe we nu juist die Bios moeten instellen.
Door de 'del' toets vlak na het opstarten in te drukken kom je in het Bios.

Onder standard setup bij Floppy B: stel je dan 360 KB 5¼" in. Onder exit kies je dan exit & save om de wijzigingen te bewaren. De rode gedeelten kunnen anders heten in je bios maar als je goed zit herken je het wel. :)

Heb je het moederbord boekje? Daarin kun je vinden waar je moet zijn / hoe het heet in je bios. Via internet is het ook te vinden als je het typenummer van je moederbord weet.

Vr.Gr. Egel.

Hoi,

We hebben de bios gevonden zoals je beschreef en aangevuld.

Dat is gelukt, alle drives worden weergegeven en lijken te werken (we kunnen de oude floppiebestanden zien maar niet openen, ik vermoed omdat de originele software ontbreekt).

Maar, we krijgen nu wel een foutmelding bij het opstarten van de computer
''floppy disk(s) fail (40)''
we moeten dan op F1 drukken om verder te gaan, en dan gaat die zonder problemen verder. Enig idee waar dit op slaat??

Groejes, Mia

miageert zei:
De bestanden zijn natuurlijk gecreeerd in verouderde programma's. Dus dat is ook weer een nieuw probleem, gaan de oude WP bestanden herkend worden door 'Word'? (want dat is het uiteindelijke doel WP bestanden recuperen).
........
We hebben de bios gevonden zoals je beschreef en aangevuld.
Dat is gelukt, alle drives worden weergegeven en lijken te werken (we kunnen de oude floppiebestanden zien maar niet openen, ik vermoed omdat de originele software ontbreekt).
Kun je ze wel kopiëren naar een map op de harde schijf? Zo ja dan ben je er bijna. :)

Als je Word hebt kun je ze daarin openen, Microsoft: Open WordPerfect documents in Word.
miageert zei:
Maar, we krijgen nu wel een foutmelding bij het opstarten van de computer
''floppy disk(s) fail (40)''
we moeten dan op F1 drukken om verder te gaan, en dan gaat die zonder problemen verder. Enig idee waar dit op slaat??
Als je de bestanden kunt zien én kopiëren zit de kabel niet verkeerd om.

Er is een optie in het Bios waarmee je het misschien kunt verhelpen. Onder Advanced Setup staat Floppy Drive Seek. Als dat op Enabled staat zet het dan op Disabled.

'Floppy Drive Seek' test de floppy bij het opstarten, het ratelende geluid, mogelijk doet de 5¼" dat niet goed.

(Er is ook nog Floppy Drive Swap dat draait de driveletters A: en B: om maar is alleen nodig bij hele oude software die bestanden op A: verwacht.)

Vr.Gr. Egel.

Hoi,

We hebben in Bios de 'Floppy drive seek' disabled en de nu is inderdaad de foutmelding weg.

We hebben ook geprobeerd een oud bestand te copieren maar dat lukt niet.
Foutmelding 'systeem kan niet van het opgegeven apparaat lezen'.

Groetjes, Mia

miageert zei:
We hebben in Bios de 'Floppy drive seek' disabled en de nu is inderdaad de foutmelding weg.

We hebben ook geprobeerd een oud bestand te copieren maar dat lukt niet.
Foutmelding 'systeem kan niet van het opgegeven apparaat lezen'.
Zie je de bestanden nog wel steeds staan of krijg je al meteen een foutmelding als je B: probeert te openen in deze computer? In het laatste geval kun je floppy drive seek weer (tijdelijk) op enabled zetten.

Misschien is het een 1.2MB 5¼" floppy disk drive, dan moet dat ook zo in het bios ingesteld worden.

Vr.Gr. Egel.

Hoi,

Ook na het uitschakelen van de seek kunnen we de bestanden zien op de B: floppy.

Betreffende de B drive, die hebben we gehaald uit onze oude computer (type 486 uit 1993). Ik heb niet meer gegevens; niet van de drive, maar ook niet van de huidige computer (is een afdankertje van 't werk, wel een Pentium 2)

Groetjes, Mia

Je had ze ook van 720kb en 1,2mb, staat er op de flop niet de grootte? en staat er in de bios ook de juiste grootte ingesteld?

Indien dat niet overeenkomt kun je wel de mappen zien maar er niets mee doen.

Helaas kun je bij de nieuwere biossen alleen voor de 1,2 mb kiezen.

Hoi,
ik heb naar de gegevens van onze "486" gezocht en het is inderdaad een 1,2 mb drive.
Ik heb dit in de bios aangepast en ik kan bestanden openen in winword zodat ik teksten kan lezen. De teksten zijn niet perfect omgezet, maar we zijn alweer een stuk verder.

Beste dank!

miageert zei:
Hoi,
ik heb naar de gegevens van onze "486" gezocht en het is inderdaad een 1,2 mb drive.
Ik heb dit in de bios aangepast en ik kan bestanden openen in winword zodat ik teksten kan lezen. De teksten zijn niet perfect omgezet, maar we zijn alweer een stuk verder.

Beste dank!

Als het goed is, kun je hem converteren naar een word bestand, denk dat het een wordperfect indeling is, maar welke ?

Mooi dat het gelukt is. :)

Bij microsoft staat dat je bij Word 2003 kunt kiezen uit Wordperfect 5.x of 6.x. Er staat ook welke eigenschappen wel en niet vertaald worden.

Vr.Gr. Egel.

Egel zei:
Zie je de bestanden nog wel steeds staan of krijg je al meteen een foutmelding als je B: probeert te openen in deze computer? In het laatste geval kun je floppy drive seek weer (tijdelijk) op enabled zetten.

Misschien is het een 1.2MB 5¼" floppy disk drive, dan moet dat ook zo in het bios ingesteld worden.

Vr.Gr. Egel.

Lange Pier zei:
Je had ze ook van 720kb en 1,2mb, staat er op de flop niet de grootte? en staat er in de bios ook de juiste grootte ingesteld?

Indien dat niet overeenkomt kun je wel de mappen zien maar er niets mee doen.

Helaas kun je bij de nieuwere biossen alleen voor de 1,2 mb kiezen.

Sorry voor het pikken van je post:rolleyes: ik had hem niet eens gezien.:cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan