• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een Formule in een bestaand Bestand aanpassen/Verbeteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Dames en Heren

Ik ben mijn KostenBestand aan het stroomlijnen/verbeteren

Ik heb door mij tot nu toe gebruikte kolom Tijd samengevoegd met de reeds bestaand kolom Datum, die heet nu dus Datum / Tijd

Eén en ander houd in dat de hier onderstaande Formule niet meer voldoet. (het gedeelte ALS($C40="TEL";"-"; ) (Afkorting van Telefonisch bericht)

=ALS.NB(ALS($B40="";"";ALS($F40="Bezoek";0,2;ALS($F40="Vervolg behandeling";"-";ALS($C40="TEL";"-";VERT.ZOEKEN($B40;TblTbvKM[#Alles];3;0)))));"")

Daarom is TEL uitgebreid naar TEL/OCH resp. TEL/MID

Nu dacht ik "TEL" in de Formule te kunnen vervangen door "TEL/***" of "TEL/???" (dus door jokertekens) maar dat lukt niet.

Welke jokertekens moet ik hiervoor gebruiken?

Anders zou ook kunnen iets in de vorm van ALS(LEFT($C40,3)="TEL";"-"); (dit voorbeeld stel ik me voor, het zal waarschijnlijk wel niet bestaan)

Of moet ik gewoon platweg, dat betreffende gedeelte van de Formule uitbreiden met ALS($C40="TEL/OCH";"-"; en ALS($C40="TEL/MID";"-"; ??

(Deze laatste (in de vorige regel) werkt wel, maar mooi is het nit)

Of weten jullie een elegantere oplossing?

Dukkel

Laatst bewerkt:
@Dukkel

Er bevinden zich niet alleen maar heren in dit forum, het is eleganter als je daarmee rekening houdt.

Laatst bewerkt:
'kZal er om denken

Jokertekens in =ALS( ) wordt niet ondersteund (meen ik)
Code:
ALS(LINKS($C40;3)="TEL"
zou toch moeten werken in de nederlandse versie.

als je LEFT gebruikt in een Nederlandse Excel gaat het niet werken nee, maar met LINKS() zou het precies doen wat jij denkt.

het is dus
ALS(LINKS($C40,3)="TEL" ... enz
In een IF/ALS functie kun je niet rechtstreeks wildcards/joker tekens gebruiken, door juist via Links() alleen de overeenkomende waarden te halen uit een tekst los je het jokertekenprobleem op.

via deze link wordt wat beter uitgelegd hoe met een tussenstap toch met wildcards kunt zoeken.
https://exceljet.net/formulas/if-with-wildcards

Jokertekens in =ALS( ) wordt niet ondersteund (meen ik)
Code:
ALS(LINKS($C40;3)="TEL"
zou toch moeten werken in de nederlandse versie.

Hallo Albert

Werkt perfect, hier zocht ik naar.
Ik had het uit me zelf bijna goed.

Laatst bewerkt:
als je LEFT gebruikt in een Nederlandse Excel gaat het niet werken nee, maar met LINKS() zou het precies doen wat jij denkt.

het is dus
ALS(LINKS($C40,3)="TEL" ... enz
In een IF/ALS functie kun je niet rechtstreeks wildcards/joker tekens gebruiken, door juist via Links() alleen de overeenkomende waarden te halen uit een tekst los je het jokertekenprobleem op.

via deze link wordt wat beter uitgelegd hoe met een tussenstap toch met wildcards kunt zoeken.
https://exceljet.net/formulas/if-with-wildcards

Hallo Roel die komma achter $C40, moet een punt-komma zijn heb ik bemerkt.
Dus

ALS(LINKS($C40;3)="TEL"... enz

Maar even goed bedankt, hier leer ik van

Geweldig Albert !!

Ik zal dit bewaren

ja dat klopt, dat had ik niet gezien, maar je kunt niet klakkeloos formules in andere taal van internet halen en dan in je NL versie van excel plakken. Excel vertaald dat (nog) niet allemaal automatisch

Een formule moet altijd volledig uit 1 taal bestaan qua functies.
in NL versie werken alleen NL functies. in een ENG versie alleen ENG functies.
Ook hangt het van je windows instellingen af of je puntkomma of komma moet gebruiken.

Ik gebruik zelf vaak deze site om formules van Engels naar Nederlands te vertalen en ook de komma's door puntkomma's te laten vervangen
https://en.excel-translator.de/translator/

Je kunt ook een invoegtoepassing activeren in excel die functies vertaald
https://support.microsoft.com/nl-nl...an-excel-f262d0c0-991c-485b-89b6-32cc8d326889

maar dan nog moet je die eerst in het zijscherm vertalen en dan pas in een cel plakken.

JE moet dus heel goed opletten en goed weten hoe een functie op gebouwd wordt om formules in een andere taal te vertalen.

Hoi roel

Nee, dat je niet klakkeloos de Engelse taal kunt gebruiken in een NL-versie van EXCEL, dat weet ik

Maar dit was ook maar een voorstel van mij. Vroeger (ong. 1980) had ik een Engelse versie van de voorloper van EXCEL, vandaar komt dat nog.

je zat in elk geval in de goede richting om jokertekens te voorkomen wat bij de als-functie de enige weg is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan