• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een formule of macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

asseya046

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2012
Ik ben voor mezelf een hulpmiddel aan het maken. Om met bepaalde gegevens uit het verleden te kunnen zien of een bepaalde strategie (Beurs - Valuta (Forex) werkt.

Hiervoor heb ik nog 1 iets nodig en dat is het volgende (Zie bijlage)

Ik heb alle gegevens, maar ik zou moeten kunnen zien, welk gegeven eerst komt

Ik koop een bepaalde valuta aan en dan berekend mijn EXCEL werbblad de gegevens wanneer ik mijn winst moet nemen of mijn verlies.

Dus alle gegevens heb ik, maar nu wil ik in excel kunnen zien welk getal eerst komt. Het getal van de winst of die van het verlies.

Kan dit gemaakt worden in excel ?

Bekijk bijlage Help mij 5.xlsx

Laatst bewerkt:
Al 65x bekeken en nog geen reactie; ik kan er zelf in ieder geval geen chocolade van maken.
"Welk gegeven eerst komt" bedoel je dan de exacte waarde in L32 (112023) of M32 (113158)? Of groter dan of gelijk aan c.q. kleiner dan of gelijk aan?

Verder werk je van onder naar boven en mensen als ik raken daar helemaal ondersteboven van... :d

Ik zou toch verwachten dat het bereik met waarden groeit of begin je altijd op regel 32 en dan naar boven toe totdat je niet verder kunt of zo?

Kortom: graag even nadere uitleg met voorbeelden waarbij en waarom er sprake is van Ja, Neen of ?.

Edit: en waarom zijn er nu 2 bestanden in jouw bericht?

Laatst bewerkt:
Beste MarcelBeug,

De reden dat ik van onderen naar boven werk, komt omdat bovenaan de recentste gegevens staan. (Elk kwartier nieuwe gegevens)
Waarom nog van onderen te beginnen, omdat dit gemiddelden zijn van 30 periodes terug in het verleden
De gegevens in KOLOM F zijn vaste gegevens en veranderen niet meer.

Alleen heb ik terug in de tijd een aankoop gedaan en die kan zoals de beurs naar boven of naar beneden gaan. (Winst / Verlies)

We starten vanaf het getal het getal onder aankoop (112158)

Met het berekenen van een bepaalde strategie heb ik neem winst bij (112023) of neem verlies bij (113158)

Zoals in het voorbeeld kan het getal alleen naar boven of naar beneden gaan (de ene richting is verlies, de andere winst)
De rode en groene balken zijn de gegevens in kolom F, deze gegevens komen uit het verleden en staan dus vast.

Ik zou nu graag een formule hebben die mij kan zeggen of de aankoop (beurs) met winst of met verlies werd afgesloten. en dus een ja moet
zetten in "032" als het met winst is afgesloten, een nee als het met verlies is afgesloten en een ?, wanneer met de recentste gegevens erbij
nog niet van één van beide kanten is behaald.

De Kolom F is niet meer dan de gegevens per tijdseenheid (naar boven, naar beneden, zoals in de grafiek)

Ik heb daarom ook het getal in kolom F in het groen gezet zodat je kan zien dat deze aankoop met winst was afgesloten.

De reden voor het nodige is om andere strategieën te kunnen berekenen, maar ik heb meer dan 18.000 rijen met gegevens en handmatig
is dat dus niet te doen.

Ik hoop dat je het een beetje beter begrijpt.

????? je bedoelt zeker: "Ik hoop dat ik het een beetje beter uitgelegd hebt?" Het antwoord is: NEE!

De beurs gaat steeds naar boven en naar beneden, telkens na een kwartier worden de gegevens vastgezet. Deze gegevens staan in KOLOM F

Bijvoorbeeld : 1 2 3 4 5 4 3 2 3 4 5 6 7 6 5 6 5 6 7 8, na een kwartier wordt deze vastgezet, bijvoorbeeld op 8 en gaat het weer verder
8 9 10 9 10 11 12 11 10 9 8 7 8 9 10 11 12 en kwartier later wordt deze op getal 12 vastgezet en gaat het weer verder.

Dat zijn de gegevens in KOLOM F

Een ander programma van mij berekend wanneer ik moet aankopen of verkopen en berekend ook hoeveel winst ik kan nemen of in het slechte geval
mijn verlies moet nemen.

Deze gegevens zijn de getallen onder aankoop (112158) en de getallen onder neem winst bij (112023) en onder neem verlies bij (113158)

Het getal onder aankoop (112158) gaat steeds naar boven of naar beneden zoals het voorbeeld in de bijlage.

Tot het een van de getallen bereikt, (neem winst) 112023 of (neem verlies) 113158. Wanneer hij afsluit met winst moet in cel O32 een ja komen te staan,
wanneer het bij verlies is afgesloten een neen en wanneer zelfs bij de recentste gegevens nog steeds niet één van beide getallen is bereikt een ? of niets tot
in afwachting van een ja of neen.

Het getal onder aankoop (112158) is het moment van aankoop. de getallen in KOLOM F is eigenlijk het getal van aankoop dat steeds naar boven en naar beneden gaat.
Dat bij elk kwartier wordt vastgezet

Nu wil ik enkel weten of het getal dat vast staat bij aankoop (112158) winst of verlies zou maken. Dit kan ik zien met de gegevens uit KOLOM F

Zoals het voorbeeld : het getal bij aankoop (112158) is tussen 17.15 en 17.30 afgesloten met winst en dan moet er in cel O32 een Ja te komen staan.

KOLOM F moet eigenlijk boven het grafiek komen te staan, Zoals in de bijlage.

Bekijk bijlage Help mij (3).xlsx

kijk eens in de grijze cellen:

bedoel je zo iets?????

Beste Sylvester-ponte,

Ik heb het wat aangepast, KOLOM G zijn de getallen tussen de getallen van KOLOM F.
Het getal van Aankoop (112158) gaat een bepaalde richting uit, dit kan zowel naar boven als naar beneden gaan.
Wanneer het getal is overschreden, moet het in cel O32 een ja (Winst) of een nee (Verlies) plaatsen.

In mijn voorbeeld (Bijlage) zie je dat in cel F24 het getal dat in cel M40 staat is overschreden, in mijn voorbeeld dus met winst.
Maar uiteraard kan dit ook de negatieve kant zijn opgedraaid waardoor eerder het getal in cel N40 is overschreden, en dus
met verlies wordt afgesloten.
In het laatste geval kan het ook zijn, dat met de recentste gegevens (het bovenste getal in KOLOM F) nog geen van beide
getallen (cel M40 en N40) heeft overschreden, dan mag er een vraagteken komen te staan.

Bijlagen

Winst of verlies: that's the question

Nog weer een poging van mijn kant: ik heb 2 namen gedefinieerd, Winst en Verlies.
Code:
Winst: =ALS.FOUT(ZOEKEN(2;1/(Sheet2!$F$14:$F$40<=Sheet2!$M$40);RIJ(Sheet2!$F$14:$F$40));0)
Verlies: =ALS.FOUT(ZOEKEN(2;1/(Sheet2!$F$14:$F$40>=Sheet2!$N$40);RIJ(Sheet2!$F$14:$F$40));0)

Winst is het hoogste regelnummer waarbij het getal in F14:F40 <= $M$40 (of 0 indien geen van de getallen in F14:F40 <= $M$40)
Verlies is het hoogste regelnummer waarbij het getal in F14:F40 >= $N$40 (of 0 indien geen van de getallen in F14:F40 >= $N$40)

Formule voor Ja, Nee of "?" is:
Code:
=ALS(Winst+Verlies;ALS(Winst>Verlies;"Ja";"Nee");"?")

Edit: misschien moet je zelf "Nee" nog even wijzigen in "Neen".

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste MarcelBeug,

Enorm bedankt voor uw ingave, maar het spijt me je te moeten zeggen. Dat dit het niet is wat ik zoek.

Ik heb uw formules aangepast (Engelse versie) en ik krijg voor winst het getal 24 en voor verlies het getal 40 te zien.

Ik heb er als voorbeeld nog een aankoop bij gedaan

Op 5-2-2016 om 15.45 heb ik nog een aankoop gedaan (cel L31)

Nu moet in cel P31 een formule staan die berekend of mijn verlies of winst eerder voorkomt in KOLOM F

In dit voorbeeld zie je dat zelfs een aankoop eerder kan afsluiten dan andere.
Terwijl het laatste aangekochte eerder afsluit en eerdere aankopen nog verder moeten berekend worden om dat toen met
de huidige gegevens de winst of verlies nog niet kon bereikt worden en op dat moment een vraagteken had moeten staan in cel P40

Kolommen G, H en I zijn maar een voorbeeld om te laten zien, waarvoor de getallen in KOLOM F staan.

KOLOM F is het hoogste punt gemeten in een tijdsspanne van 15 minuten

In cel M22 heb ik nog een aankoop gedaan maar hier moet in cel Q22 een vraagteken komen te staan omdat met de gegevens in dit voorbeeld
nog geen winst (N22) of verlies (O22) punt is bereikt.

Bekijk bijlage Winst of verlies that-s the question MB.xlsx

Dan denk ik dat we er bijna waren.

Ik heb nu de gedefinieerde namen geherdefinieerd en telkens de $40 gewijzigd in 40.
Let op: dit is redelijk tricky business want hierbij is het noodzakelijk dat je eerst een cel op regel 40 selecteert, voordat je namen definieert.
De resultaten van die namen variëren dan ook per regel, zoals ik in kolom R en S laat zien.

Verder heb ik de formule uitgebreid van Q40 naar boven toe t/m Q17 en nog even een check toegevoegd of er in N en O iets is ingevuld.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste MarcelBeug,

Ik denk dat we er nog niet zijn.

Als ik andere aankopen invoer geeft hij foute resultaten aan.

In het bestand "winst of verlies .......... heb ik bovenaan een aankoop bijgevoerd, deze moet als
resultaat Ja vermelden, maar in uw voorbeeld geeft hij Neen aan

Ik heb er nog een extra bestand bijgevoegd, om het hopelijk nog iets beter uit te leggen.

Enkel de rode gegevens moeten automatisch gaan (ja, neen, ?)
Deze rode meldingen zijn juist.

Bijvoorbeeld : de onderste aankoop (rode lijn)
Aankoop is 113020 (cel I32) als je de rode lijn volgt (rij 32) zie je dat je eerst rij 32 moet laten nakijken
dan rij 33, dan rij 34, enz... Tot je ofwel het getal 113150 (cel J32) ofwel het getal 112920 (cel K32) tegenkomt

Het eerste getal is voor mij het belangrijkste. In het voorbeeld bij de eerste aankoop is dat in rij 28. Daar zie
je in kolom D 113189 staan en in KOLOM F 113083. Het getal dat we eerst tegen komen is dus het getal van de winst.
Omdat Kolom D en F het hoogste en het laagste punt zijn binnen dat kwartier. Zie tekening

Het getal van winst 113150 (cel J32) werd als eerste behaald en moet dus worden afgesloten met een ja.

En zo ook bij de andere aankopen, enkel de lijn volgen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Heb je er misschien ook over gedacht om zelf de formules aan te passen?
Sinds post #7 van Sylvester zijn we er altijd van uitgegaan dat gezocht moet worden naar een getal in kolom F <= het getal in kolom M
en naar een getal in kolom F >= het getal in kolom N.
En in alle gevallen was het getal in kolom N lager dan het getal in kolom O.
En nu kom je ineens met een voorbeeld waarbij het getal in kolom N hoger is het getal in kolom O.

Bovendien heb je geen enkele keer de moeite genomen om te reageren op de aangeleverde oplossingsvoorstellen, anders dan dat je elke keer weer terugkwam op je eigen onbegrijpelijke verhaal met steeds weer aanvullende informatie zodat door de bomen het bos steeds moeilijker te vinden is.

Kortom: ik ben er wel klaar mee.

Als je nog de moeite wilt nemen om rechtstreeks te reageren op de aangeleverde oplossingen en alle non-informatie achterwege wilt laten, dan wil ik er nog wel eens een keer een blik op werpen als ik tijd heb.

Beste MarcelBeug,

Het spijt me verschrikkelijk dit te moeten horen.

Ik heb het u alleen op een andere manier willen uitleggen en dit met voorbeelden, omdat ik ervaarde dat je het niet echt goed begreep
en dit bleek ook in uw formules, waarvoor ik u zeer dankbaar was.

Ik ben er dan ook heel de dag mee bezig geweest, vandaar mijn late reactie vandaag.

Maar het nog duidelijker maken en omschrijven, kan ik niet.

Ik ben een autist en mijn spreektaal is dan ook minder om iets uit te leggen met woorden, vandaar ook mijn voorbeelden. In de hoop
dat u het zo zou begrijpen.

Maar toch bedankt voor uw inzendingen, ik zoek wel een andere oplossing voor mijn probleem.

Beste MarcelBeug,

Ik heb de vraag opnieuw gesteld in een nieuwe vraag en ik ga deze vraag afsluiten.

Toch wil ik me tegenover u excuseren voor het ongemak en u bedanken voor uw
kostbare tijd, dat u hierin verspeelt hebt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan