• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een formule toepassen op basis van een celkleur

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoMe78

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2016
Berichten
2
Momenteel ben ik bezig om een dienstrooster te maken. Op een maandoverzicht wordt bij een bepaald persoon een op een dag een dienstcode ingevuld van waaruit de uren en onregelmatigheidstoeslagen worden berekend.

Nu is het zo dat er tegelijkertijd naast de normale dienst een beschikbaarheidsdienst is waarvoor compensatieuren berekend moeten worden. In het oude rooster (waar geen formules in zaten voor berekening en bijhouden van uren) werd deze dienst aangegeven door de cel een bepaalde kleur te geven.

Ik vroeg mij af of het ook mogelijk is dat wanneer ik in een cel een dienstcode heb ingevoerd ook de cel nog een kleur kan geven waardoor excel weet dat er over die uren compensatieuren berekend moeten worden.

Bijvoorbeeld: dienstcode AS = bestaat uit 10 normale uren, 2 uren met een toeslag van 22% en 1 uur met een toeslag van 44%.

In het bijgevoegde bestand kan dan op het tabblad van een maand een code worden geselecteerd. Die cel met code wil ik dan een kleur geven op basis waarvan er een formule in werking treedt zodat er extra uren worden berekend over die dienst. De berekening wil ik graag op de medewerker rij in kolom BR laten berekenen. Dus als B5 = groen dan 0,1 * de uren die aan dienstcode "AS" gekoppeld zijn.

Mvg John Meijer
 

Bijlagen

  • rooster.xlsx
    1.007,4 KB · Weergaven: 330
Laatst bewerkt:
Je kunt een eigengemaakte functie maken die voor een cel 0 of 1 teruggeeft op basis van de kleur. Echter je vraagstelling is nogal algemeen en je voorbeeld heeft geen gekleurde cellen of voorbeelden van kleuren. Haalbaarheid van het een en ander is dus nogal afhankelijk van de implementatie en de mogelijkheid tot het gebruik van macro's binnen je organisatie
 
via voorwaardelijke opmaak kun je cellen gaan kleuren

de volgende functie heb je nodig om kleuren te gebruiken in formules.
Code:
Option Explicit
Public Function CELKLEUR(ByRef cel As Range) As Variant
    Application.Volatile True
    CELKLEUR = cel.Interior.ColorIndex
End Function

het nummer van de de celkleur krijg je nu als volgt:
Code:
=CELKLEUR(A1)

hierbij nog een formule als voorbeeld waarbij gewerkt wordt met kleuren:
codes dienen als voorbeeld waarmee jezelf mee verder kunt borduren.
Code:
=ALS(CELKLEUR(Rooster!$G$33)=14;"VG";ALS(CELKLEUR(Rooster!G$33)=23;"PG";ALS(CELKLEUR(Rooster!G$33)=3;"SOM";ALS(CELKLEUR(Rooster!G$33)=44;"Nachtzorg";ALS(Rooster!G$33="L0P3";"Zwerfdienst";"")))))
 
Bedankt voor je antwoord gober! Het was de oplossing voor mijn probleem.

Mvg John
 
bedankt voor antwoord

Beste Gober, dit was precies wat moest hebben. Het werkt uitstekend.

Intussen heb ik de formule ook weten om te bouwen naar VBA, en dan op basis van RGB kleuren. Dan heb je in je werkblad niet zoveel informatie staan. Tevens heb je dan een groter kleur bereik omdat een aantal kleuren die dicht bij elkaar liggen hetzelfde kleurindexcijfer hebben.
In het VBA script wordt voor de kolommen niet de letter gebruikt maar het nummer. A=1, b=2 enz.

Sub Waardeophalen()
Dim currentRow As Integer
Dim rCell As Range
Dim sheet As Worksheet
Dim selection As Range
Set sheet = Worksheets("2; situatie Na, Sen 1")
With sheet
Set selection = .Range(.Cells(37, 21), .Cells(100, 29))
End With
selection.Select

For Each rCell In selection
currentRow = rCell.Row
If rCell.Interior.Color = RGB(250, 191, 148) Then
rCell.Value = Cells(currentRow, 8).Value
End If
If rCell.Interior.Color = RGB(218, 150, 148) Then
rCell.Value = Cells(currentRow, 9).Value
End If
If rCell.Interior.Color = RGB(118, 147, 60) Then
rCell.Value = Cells(currentRow, 10).Value
End If
If rCell.Interior.Color = RGB(177, 160, 199) Then
rCell.Value = Cells(currentRow, 11).Value
End If
Next rCell
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan