• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een getal als even/oneven herkennen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mace020

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 mei 2007
Berichten
2
Hallo,

Ik ben (nog) geen excelgrootmeester, dus hoop dat iemand hier hulp in de vorm van een formule kan bieden.

In een bepaalde kolom heb ik verschillende getallen staan, verschillend van 1 tot ergens in de 200. Nu wil ik in de naastliggende kolom een melding geven als dit getal even (melding: "links") danwel oneven (melding: "rechts") is.

Bijv. in C5 staat 76, dan komt in D5 automatisch "links" te staan,
in C6 staat 43, dan in D6 "rechts" te staan,
etc...

Alvast bedankt voor eventuele moeite.
 
Beste Mace020 ;)

Plak de volgende formule in D5. :thumb:

=ALS(iseven(C5);"links";"rechts")

Groetjes Danny :D
 
Beste Mace02,

Welkom op dit forum! :)
Hopelijk zul je hier veel leren van Excel en er met plezier mee werken.

Richard
 
Wil je dan de vraag nog op opgelost zetten?
Dat kan rechtsonder.
 
Ben nieuw hier op dit forum, dus weet niet of het wel de bedoeling is om op een opgeloste vraag te reageren. Maar ik probeer het toch maar, als het niet goed is, dan hoor ik het wel.
Ik heb bovenstaande oplossing geprobeerd om een getal in te voeren. Ben namelijk met een rooster bezig; iemand werkt op een bepaalde dag in de oneven weken 8 uur, de even weken niet. Als ik echter =ALS(isoneven(B1);8;"") in een cel zet, dan werkt deze niet. Wat doe ik fout??
Gr. Corine
 
Ben nieuw hier op dit forum, dus weet niet of het wel de bedoeling is om op een opgeloste vraag te reageren. Maar ik probeer het toch maar, als het niet goed is, dan hoor ik het wel.
Ik heb bovenstaande oplossing geprobeerd om een getal in te voeren. Ben namelijk met een rooster bezig; iemand werkt op een bepaalde dag in de oneven weken 8 uur, de even weken niet. Als ik echter =ALS(isoneven(B1);8;"") in een cel zet, dan werkt deze niet. Wat doe ik fout??
Gr. Corine

Welkom op de site.
Het is inderdaad niet de bedoeling om op een opgeloste vraag een nieuwe vraag te stellen mede omdat het gevaar bestaat dat mensen het niet meer gaan lezen.
Bovendien is de vraag heel oud.

Terugkomend op je vraag: ISONEVEN bestaat niet.
Zo lukt het wel:
Code:
=ALS(ISEVEN(B1);;8)

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
OK, zal de volgende keer een nieuwe vraag aanmaken.

Maar.... jouw oplossing had ik ook al geprobeerd :eek: en dat werkt ook niet. Zou het ook te maken kunnen hebben met welke versie van Excel ik werk (ik heb 2003).
 
OK, zal de volgende keer een nieuwe vraag aanmaken.

Maar.... jouw oplossing had ik ook al geprobeerd :eek: en dat werkt ook niet. Zou het ook te maken kunnen hebben met welke versie van Excel ik werk (ik heb 2003).

Hoezo werkt het niet?
Ik gebruik ook 2003.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Volgens mij weet ik al wat er aan de hand is.
In cel B1 staat een datum van deze maand.
In dat geval:

Code:
=ALS(ISEVEN(DAG(B1));;8)

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Nee, helaas. Cel B1 is gewoon een getal. Wel jouw optie met DAG geprobeerd, maar in beide gevallen krijg ik toch #NAAM? als uitkomst.
 
Nee, helaas. Cel B1 is gewoon een getal. Wel jouw optie met DAG geprobeerd, maar in beide gevallen krijg ik toch #NAAM? als uitkomst.

Gebruik je wellicht een engelse versie?
Stuur anders een voorbeeldbestandje zonder gevoelige informatie.


Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
En hier komt ie weer terug.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 

Bijlagen

  • test(1).xls
    17 KB · Weergaven: 104
Ja sorry hoor, maar ik begrijp er geen jota van. Bedoel je dat het aan de hoofdletters ligt? Nu probeer ik jouw code te kopieren naar mijn bestand en hij maakt er automatisch weer kleine lettertjes van....
 
O ja, en als ik het hem naast de tabel plaats (op een willekeurige plaats) houdt ie wel netjes de hoodletters, maar krijg ik toch weer die foutmelding
 
Ja sorry hoor, maar ik begrijp er geen jota van. Bedoel je dat het aan de hoofdletters ligt? Nu probeer ik jouw code te kopieren naar mijn bestand en hij maakt er automatisch weer kleine lettertjes van....

De formule in een NL versie is: IS.EVEN ipv ISEVEN
 
Ja sorry hoor, maar ik begrijp er geen jota van. Bedoel je dat het aan de hoofdletters ligt? Nu probeer ik jouw code te kopieren naar mijn bestand en hij maakt er automatisch weer kleine lettertjes van....

Ik beweer niets maar als ik aan het eind van de formule (dus achter de ")" ) op ENTER klikt, krijg ik automatisch het resultaat te zien en dus geen foutmelding.
En zowel nr 2 als 3 verwees naar de verkeerde cel.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Laatst bewerkt:
Sterker nog, als ik in het test-filetjes jouw formule kopieer naar dezelfde plaats in week 2, krijg ik ook een foutcode. Ik zou haast een schermafdruk sturen, want ik begrijp dat het heel ongeloofwaardig klinkt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan