• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

een kollom met zinnen gebruiken om op basis van steekwoorden te zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThatsMeTo

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2017
Berichten
31
Beste Site gebruikers,

Ik heb een kolom met per cel een voltallige zin zoals: Extra dubbele wandcontactdoos (kolom D)

Nu wil ik het getal ervoor weergegevens hebben (700001) (Kolom C) in een cel op basis vaan een andere cel waarin ik een steelwoord zet als b.v. "Extra".

Ik kom hier niet uit met functies als VERT.Zoeken of INDEX en MATCH. is er een manier om dit wel voor elkaar te krijgen?
 
Zo?

Code:
=INDEX(Materiaallijst!$C$2:$C$2001;VERGELIJKEN(B3;Materiaallijst!$D$2:$D$2001;0))
 
Het probleem is dat met deze formule wordt gezocht naar een exacte waarde.

ik ben op zoek dat in het geval het woord "testzin" in het gele invulveld wordt getypt er een nummer te voorschijn komt.

ik moet ook nog iets bedenken om als het de tweede zin is dat getal ook naar voren te halen.
de zoekfunctie erboven dient dan de gehele zin te laten zien om te controleren of ik de juiste zin heb gevonden.

het zou zomaar kunnen dat het niet mogelijk is (of een fors stukje VBA), maar ik wou toch de vraag gesteld hebben.
Deze zoekfunctie gaat denk ik erg veel lijken op de ingebouwde zoekfunctie van Excel, maar dan op een beperkter bereik.

Alvast bedankt voor de moeite tot nog toe!
 
Zo beter?

Code:
=INDEX(Materiaallijst!$C$2:$C$2001;VERGELIJKEN("*"&B3&"*";Materiaallijst!$D$2:$D$2001;0))
 
Zeker! super, en bij het toevoegen van een tweede woord zoekt ie daarnaar.

Bedankt, ik ben geholpen zover!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan