een kolom maken in een <table>, zie bijgevoegde tekening.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Johan,
met welk programma kan ik dat controleren?
Als ik de layout en werking van een pagina wil controleren, als die in orde is bevonden door de html-validator en de css-validator, is mijn methode:
  • Testen in Firefox (op verschillende resoluties en bij verschillende browser-ingestelde lettergroottes); dat heb in feite al gedaan omdat ik Firefox gebruik als browser om steeds de tussentijdse resultaten te zien.
  • Testen in Internet Explorer, in elk geval IE7 en IE8 (op verschillende enz.).
  • Testen in Opera (op verschillende enz.).
  • Testen in Chrome (op verschillende enz.).
  • Testen in Safari (op verschillende enz.).
  • Testen wat een tekst-browser ervan maakt (online, met de Yellowpipe Lynx Viewer)

welk programma gebruik jij dan om een website te maken?
Kladblok! (d.w.z. de verbeterde versie Notepad++)
Ik gebruik dus géén WYSIWYG-webeditor als Dreamweaver, maar tik de codes er met de hand in (vergelijkbaar met in DW alleen in de code-weergave werken).
  • Verder heb ik in Firefox de Web Developer Toolbar, waarmee o.a. even snel real-time probeersels kunnen worden bekeken (via edit css of edit html).
  • Ook Firebug ontbreek niet, waarmee o.a. de document-stamboom makkelijk bekeken kan worden, en waarin je tegelijkertijd de cascade-gevolgen van de css kunt zien.
  • En aan Firebug heb ik nog YSlow toegevoegd, waarmee je o.a. online de bestandsgrootte van images kunt verkleinen (zonder kwaliteitsverlies).
Als ik niets vergeet, zijn dat zo mijn voornaamste gereedschappen.
Plus voor mijn geheugen een serie mapjes met tips en trucs in mijn Favorieten.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hoi Johan,

• Testen in Firefox (op verschillende resoluties en bij verschillende browser-ingestelde lettergroottes); dat heb in feite al gedaan omdat ik Firefox gebruik als browser om steeds de tussentijdse resultaten te zien.
  • Testen in Internet Explorer, in elk geval IE7 en IE8 (op verschillende enz.).
  • Testen in Opera (op verschillende enz.).
  • Testen in Chrome (op verschillende enz.).
  • Testen in Safari (op verschillende enz.).

beteknt dat je dus alle browsers hebt geinstalleerd op je pc?
jammer dat er geen testprogramma bestaat die dat allemaal controleerd of alles overal werkent is.

bedankt voor je informatie
gr. Johan

... betekent dat je dus alle browsers hebt geïnstalleerd op je pc?
Correct, er gaat niets boven het echte leven! - gelukkig zijn ze allemaal gratis. ;)
  • Ik heb ook nog een IE6, maar die draait in een zg. "virtuele pc": een soort afzonderlijke partitie, waarin een eigen Operating System met eigen programma's kan draaien (zonder enige invloed op je gewone OS en gewone programma's). Zie deze en deze.
  • Dat moet wel, wat je kan niet ongestraft verschillende versies van IE naast elkaar laten draaien. Er bestaat wel een "multiple IE" handigheidje waarmee dat wel zou kunnen, maar daar heb ik slechte ervaringen mee. De verschillende versies gaan daarin toch met elkaar interfereren, en geven geen waarheidsgetrouwe weergave (of erger).
  • IE8 test ik elders, maar nu IE9 er is, zal ik toch een virtuele pc erbij moeten inrichten.
  • Verder loop ik qua browser-versies voor de rest altijd wat achter: ik gebruik bewust niet de allerlaatste versie, want die zal het gemiddelde publiek ook nog niet geïnstalleerd hebben.
Veel publiek kunnen trekken = heel toegankelijk en heel vergevingsgezind zijn. :)

Met vr. groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan