• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een lijn (grafiek) maken in een bestaande staafgrafiek

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Hallo,

Is het mogelijk om een lijn (grafiek) te maken in een bestaande staafgrafiek?

Zoals in het voorbeeld zou ik graag een lijn willen zien van van de kolommen met het % teken.

Bijlagen

Thanks @peter59
Maar nu zit de staaf diagram er niet meer in.
Ik bedoelde dus eigenlijk in de bestaande staaf grafiek ook een lijn voor de %

Je hebt gelijk, ik had het verkeerd gelezen.
Zoek eens op hoe je een combinatiegrafiek kunt maken.
Misschien kan dit je al op weg helpen.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Ik ben nu wel weer een stapje verder maar ik loop er nu tegenaan dat de lijn van 2026 als de maanden vanaf maart en verder nog niet zijn gevuld dat ie naar de lojn van 2025 duikt.

1773152472064.png
Hoe kan dan nou?

Bijlagen

Weet niet precies wat je wil zien maar het is nu weer anders.

Bijlagen

Gebruik een echte tabel en uw problemen zijn opgelost. Ik vraag me af waarom mensen altijd proberen excel te heruitvinden.

@emields bij een volgende projectje ga ik dat zeker proberen maar om nu mijn basisbestand aan te passen gaat me niet meer lukken, maar bedankt voor de tip👍

@jverkerk wat ik bedoel is dat bij mij de 2 lijnen bijelkaar vastkomen in maart. Ik snap niet waarom dat bij jou niet zo is. als ik bij "select data" kijk is dat hetzelfde als bij jou.

Zou je eens kunnen kijken bij dit voorbeeld hoe die lijnen los te maken en graag hoor ik wat er fout zit.

Thanks alvast weer.

Bijlagen

@jverkerk

Met 'kijk naar de reekswaarden' bedoel je dit?

1773221234764.png

Is dit in die van mij niet goed dan en is dat de oorzaak dat de lijnen bij elkaar komen?

1773221425308.png

Klik met rechts op de groene lijn.
En dan
1773221679776.png

Dan zie je dit
1773221749500.png
Klik op "Secundaire as" en zie wat er gebeurt.

wat ik bedoel is dat bij mij de 2 lijnen bij elkaar vastkomen in maart
@vrouw,
Ook al staat bij "select data" hetzelfde, dat betekent niet noodzakelijk dat je hetzelfde resultaat te zien krijgt. Jij hebt namelijk voor een ander grafiektype gekozen, meer bepaald "gestapelde lijn", dus de percentages van 2025 en 2026 opgeteld. Je zit zo boven de 100% voor januari en februari. En de lijnen lopen daardoor uiteraard samen voor de maanden waarin 2026 nog geen waarden (of beter gezegd 0) bevat.

Off topic: ik had ook nog een woordje uitleg verschaft bij je andere draadje over gemiddelden. Misschien ook nog eens bekijken?

Klik de lijnen aan bij jouw bestandje en klik de lijnen aan bij mijn bestandje dan zie je het verschil.
Waarden selecteren kijk bij en verander grafiektype en reekswaarden, kijk naar de verschillen.

Bijlagen

@Enigmasmurf ja. ik heb die gezien en gelezen en toegepast op mijn basis bestand waardoor de gemiddelden nu kloppen 👍

@jverkerk Ja, nu heb ik `m inderdaad, toppers zijn jullie 👍

Ik heb weer veel geleerd 😊

Rest mij alleen nog de vraag hoe het op te lossen is dat de groene lijn, zolang er nog geen data is voor die maanden niet naar de nullijn schiet maar gewoon stopt.

Op deze manier dan gaat de lijn niet naar 0 toe als er nog geen waardes bekend zijn.

maar dat had ik hier ook al aangegeven

Bijlagen

@popipipo Ja klopt, ik kreeg dat eerst niet toegepast op deze grafiek maar dat is nu wel gelukt.
Nogmaals mijn dank 👍

Terug
Bovenaan Onderaan