• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een lookup "probleem",

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roboman

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2014
Geachte heren van het Excel leven,

Graag wil ik jullie hulp vragen om het volgende te kunnen oplossen. Ik heb een werk opdrachten sheet waar in een regel(row) F12:AJ12 staat waarin een naam gezet wordt door diegene die voor een dienst inschrijft. Dus in die cell ergens op regel 12 staat b.v. Rob, of Gerrit, of Dick .
Om te kunnen tellen wie er voor hoeveel diensten geregistreerd staat heb ik een formule
=IF(B3="Blank", "", B3&" heeft "& F2 &" Werkbeurten ") waarbij Cell B3 naar een dropdown lijst refereert waar alle deelnemende namen staat en F2 waarin =COUNTIF(F12:AP12,B3) staat wat de telling doet. Dit werkt prima. en het resultaat is b.v. "Gerrit heeft 5 werkbeurten"

ALLEEN!! Nu gaat men met twee personen werken op een dag, daardoor wordt de naamsvermelding b.v. Rob/Dick, of Gerrit/Henk. Mijn truckje werkt dus niet meer omdat de gevonden waarde niet meer correspondeert met de vaste waarde in Cell B3. (Gerrit, Rob, Dick, enz)
Hoe kan ik correct zoeken op b.v. Gerrit als die naam onderdeel is van een string Rob/Gerrit of Gerrit/Henk. of Gerrit{Spatie} / {Spatie} Henk? Ik kan niet op characters tellen met LEN, LEFT of RIGHT omdat dat de lengte per naam veranderd, maar met of zonder spatie maakt het ook weer anders. Ik zou dus op de variabele "Naam" willen zoeken in een tekst string Naam/Naam met of zonder spatie.

Om de dropdown te veranderen is geen optie omdat er dan te veel combinatie mogelijkheden ontstaan.

Is dit mogelijk?

Met vriendelijke groet en ik wacht in spanning af naar jullie leerzame reacties,

ipv je countif

Code:
=sum(--(isnumber(search(b3;f12:ap12))))

Bedankt Heren Ruben en Jec,
JEC,: Jouw code gaf toch nog een error terug rond de B3 variabele. Zelf denk ik omdat dit een lookup veld is. Ik heb nu een versie meegestuurd waarin ik alle persoonlijke zaken verwijderd heb. Ik hoop dat dit betere aanwijzingen geeft. De kolom F1 t/m 9 is waar ik de diverse (Test) formules en output opsla, dus daar kun je de oplossing testen
Als je in de pulldown B3 b.v. "Rob" kiest dan zie je dat die nu 1 aangeeft, terwijl dat 3 moet zijn.

Ik ben erg benieuwd naar de oplossing

Bijlagen

Sorry maar hier kan ik niets mee
Ik kan totaal geen gebak maken van wat je wil en waar je iets doet.
enige tip haal alle spaties weg
Code:
=SUBSTITUEREN(F12:AR12;" "; "")

De formule van @jec werkt goed, al zie ik het nergens terug in je bestand.
Bij oudere versies misschien invoeren met Ctrl+Shift+Enter.

Dit is mijn interpretatie
Cel C3 aangepast naar:

PHP:
="   Heeft "&COUNTIF(B13:B110;"*"&$B3&"*")&" Taken"

In Cellen B13:B19 kun je (via VBA) meerdere namen kiezen

Bijlagen

Heren, erg bedankt voor de bijdragen. Ik heb weer wat geleerd van de VB truck van Popipipo. De reactie van Ruben begrijp ik. Ik heb niet duidelijk gemaakt hoe dit zou moeten werken. Het is als volgt.
De kolommen F t/m/ AR zijn zaterdagen waarop er vrijwilligers aanwezig zijn. De z.g. "Werkbeurt". Om een overzicht te hebben wie er hoeveel gewerkt heeft selecteert de gebruiker eerst de betreffende naam in B3, B.v. "Rob" Als Rob dus op Zaterdag de 28ste december zou werken zet Rob zijn naam in P12. De teller in Cell F2 komt op 1. Zou Rob ook op 18 januari weer werken dan zet Rob zijn naam in cell S12 en gaat F2 op "2".
MAAR, als b.v. Ton OOK op de 18e helpt, staat er in S12 "Rob / Ton" of "Ton / Rob" met of zonder spatie rond de slash. De waarde in F2 gaat dan naar 1, en zou op 2 moeten blijven.
Dat is het probleem waar ik mee zit. De telling gaat mis als er twee personen werken op een(1) zaterdag.
De kolommen A t/m F zijn voor een ander doel, en dat werkt goed.

Ik hoop dat het duidelijker is en excuses voor het extra werk doordat ik niet duidelijk was.

Groeten,
Rob

Dat doet de formule van @jec juist, alleen een probleempje is er wel bij die formule.
Indien je een Robert of Robbie hebt worden die ook geteld voor Rob.

als b.v. Ton OOK op de 18e helpt, staat er in S12 "Rob / Ton" of "Ton / Rob" met of zonder spatie rond de slash. De waarde in F2 gaat dan naar 1, en zou op 2 moeten blijven.
PHP:
=COUNTIF(F12:AP12;"*"&$B3&"*")

Zet deze formule dan eens in Cel F2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan