Een NAS gebruiken voor dataopslag

Status
Niet open voor verdere reacties.

gcjvanbeek

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2006
Hallo,
Network-attached storage of het acroniem NAS staat voor een opslagmedium dat op het netwerk aangesloten is. Dit systeem maakt gebruik van het TCP/IP protocol voor de dataoverdracht. Zou een NAS te gebruiken zijn om Access data (gesplitste database) op te slaan en daardoor meerdere personen van dezelfde data in hun Access programma te gebruiken? Op deze manier zou synchroniseren in Access 2007 opgelost zijn.
Apestaart

Voor dat doel kun je inderdaad een NAS gebruiken maar een gedeelde map op een PC die altijd aan staat, werkt ook.

We zitten door heel Nederland

Hallo PST,
Je zegt
een gedeelde map op een PC die altijd aan staat, werkt ook.
.
Ik heb een PC altijd draaiend, maar hoe kunnen mijn relaties daarop inbellen?
Ik heb Windows XP prof. VPNen gaat dus niet. Alleen peer 2 peer mogelijk, geen meerdere gebruikers..
FTPen? maar hoe gaat dat dan? Ik heb werkelijk geen idee.
Apestaart

Met een NAS heb je dezelfde beperkingen als met een gedeelde schijf. Ook de NAS is niet rechtstreeks via internet benaderbaar. Bestands en printerdeling wordt geblokkeerd door alle providers, omdat dit erg onveilig is. Dit moet je ook niet willen.

Een Accessdatabase is ook via een ODBC koppeling te benaderen. Ik heb hier niet veel ervaring mee dus ik weet niet of dit in alle gevallen mogelijk is. Een ODBC koppeling is wel mogelijk via internet (zowel naar de NAS als naar een gedeelde map)

Verder bestaan er routers die een VPN server in zich hebben. Je relaties kunnen dan een VPN verbinding opzetten met jouw router. Vanaf dat moment hebben ze toegang tot jouw netwerk en kunnen ze de database wel benaderen. (zowel op een NAS als op een gedeelde map)

Hoe zit dit?

Hallo TPS,

Onderstaand vindt je het commentaar van de leverancier van : Buffalo LinkStation Live with BitTorrent - NAS - 1 TB - Serial ATA-150 - HD 1 TB x 1 - Gigabit Ethernet.

Het gaat hier om een nas dat wil zeggen dat mensen gewoon op deze schijf in kunnen loggen via ftp en dan bij de bestanden kunnen.

Dit kan gewoon vanuit windows, het is eigenlijk gewoon een externe hardeschijf die u kunt benaderen via uw netwerk.

Hieruit lees ik toch echt dat die benaderbaar is via internet. Wat is jouw idee hierover?
Dit zou namelijk de oplossing kunnen zijn voor mijn probleem.
Apestaart

FTP staat voor File Transfer Protocol. Via FTP kan inderdaad het hele Access bestand worden gekopieerd via internet naar de PC van de relatie.

Dan heeft de relatie zijn eigen kopie van de database. Dat is heel iets anders dan gezamelijk de database raadplegen/bewerken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan