een paar algemene vraagjes over cache

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nipponsei

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 apr 2008
Berichten
1.021
hallo mensen,

vaak als ik op webwinkels onderdelen zoek zoals een hdd of een processor zie ik bepaalde caches.

zoals bij een processor L2 of L3 cache. maar waar is die cache goed voor? en is een hoge cache beter of een lage?

zelfde heb ik met hdd's soms zie ik daar 32mb cache bij staan bijv. maar waar is dat voor en wat is beter hoog of laag?

en bij ram geheugen staat altijd cas 5 bijv of cas 5-5-5-15 ofzo. wat betekent dat? en wat is beter?

kan iemand deze vraagjes voor mij beantwoorden?

mvg mij
 
Een cache is een soort voorraadhok / voorportaal voor data (supersnel geheugen). Hoe groter de cache, hoe beter. Als jij op je pc aan het werk bent en er moet data naar de harddisk, dan wordt eerst het voorraadhok gevuld, van daaruit wordt de data naar harddisk weggeschreven.

Geheugentimings: hoe lager hoe beter (lager is snellere reactietijd).
 
Rechtstreeks van Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cache

Level1-cache
Om processors sneller te maken, hebben deze tegenwoordig vaak een ingebouwde cache. Deze wordt Level1-cache genoemd (of: Onchip-cache). Omdat deze cache zich in de processor bevindt, zijn de gegevens direct beschikbaar zonder dat deze eerst via een bus getransporteerd hoeven te worden. Level1-caches zijn relatief klein (meestal ergens in tussen de 8 en 256 kB elk) omdat de ruimte op een processor beperkt is. Toch leveren ze een behoorlijke snelheidswinst op.

De eerste desktopprocessor met een level1-cache was de 80486 van Intel, die een geïntegreerde cache van 8 kb had. Tegenwoordig hebben processors meestal 3 level1-caches: één voor instructies, één voor data en een zogenaamde Translation look-aside buffer (TLB) voor het vertalen van virtuele geheugenadressen naar fysieke geheugenadressen.


[bewerken] Level2-cache
Geheugentoegang is voor een processor relatief langzaam. Niet alleen moet de data via de bus getransporteerd worden, maar het hoofdgeheugen is zelf ook relatief langzaam. Om te zorgen dat de processor zo min mogelijk hoeft te wachten op gegevens uit het hoofdgeheugen ging men naast de level1-cache en pipelines gebruik maken van een level2-cache.

Oorspronkelijk bevond deze zich op een aparte chip op het moederbord, met een eigen controller. Deze level2-cache bestond uit geheugen dat geen refresh-cycles nodig had en daardoor aanzienlijk sneller (en duurder) was dan gewoon geheugen. Later werd de l2-cache op dezelfde chip als de processor geplaatst en met de processor verbonden door middel van een speciale cache-bus. Tegenwoordig hebben processoren meestal een l2-cache van enkele megabytes. Wanneer een computer meerdere kernen heeft, heeft elke kern zijn eigen l2-cache.


[bewerken] Disk-cache
Vergeleken met het hoofdgeheugen van een computer zijn externe geheugens zoals een harde schijf erg langzaam. Daarom zorgen de meeste besturingssystemen ervoor dat een kopie van veelgebruikte data in het hoofdgeheugen aanwezig is. Dit wordt de disk-cache (of page-cache) genoemd.

Een klassiek voorbeeld van een disk-cache is SmartDrive: de disk-cache die Microsoft toevoegde aan MS-DOS vanaf versie 4.
 
duidelijk

bedankt voor de snelle reacties.

:thumb:
 
Tja, zo mooi als het in Wiki staat kan ik het natuurlijk niet even snel uit mijn hoofd in een minuutje "neer"typen.............
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan