een school server opzetten, wat heb ik nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

chamera

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2009
Ik heb voor het vak informatica op mijn school een opdracht gekregen waarbij ik zelf een school netwerk moet organiseren, de school heeft 493 leerlingen maar omdat ik nog niet precies weet wat een netwerk allemaal nodig heeft wil ik dat graag hier even vragen. de computers zelf hebben we al gevonden maar met dingen zoals servers komen we er niet uit.

Meer informatie graag

Een netwerk is twee of meer computers die met elkaar kunnen communiceren.
Wat moet je netwerk allemaal doen?
Wat verwacht je school van je netwerk?
Dit heb je wel nodig >>>
1:) besturingssysteem o.a Linux,Windows server edities.
2:) snelle server met veel ruimte voor opslag. hoe sneller de processor hoe meer clienten tegelijk kunnen werken, hoe meer geheugen: hoe sneller de clients werken.
3:) heleboel internet kabels.
4:) Hub of Switch (Switch is sneller)
5:) meestal 2 netwerkkaarten met voldoende snelheid.
1 voor verbinding met het netwerk
2 voor een hub/switch die een lokaal netwerk vormt.
6:) Gateway = handig voor leerlingen > die andere sites willen bezoeken o.a hyves etc.
7:) Client computers,Thin clients zijn mooi klein.
8:) Etc..
Voor de rest komt er best wel veel bij kijken om een succesvol netwerk te maken. Veiligheid,het moet voor de leerlingen makkelijk te gebruiken zijn.

Nog iets meer duidelijkheid over je opdracht zou mooi zijn :P

Laatst bewerkt:
verdere informatie

het moeten bij elkaar 92 computers zijn verdeeld over de school, ze moeten er met een redelijke snelheid mee kunnen internetten, tekstverwerken en wat eenvoudige school programma's kunnen gebruiken zoals overhoor programma's ed. de school verwacht dat het netwerk veilig is, makkelijk bij te houden en te gebruiken en dat de leerlingen er goed, dus redelijk snel op kunnen werken. is dit genoeg extra informatie?

je hebt een externe Hardisk voor netwerk nodig - bekende merken zijn Iomega en Lacie

demeyer

effe

Genoeg informatie:thumb:
Moet zo gaan sporten reageer later.

"Subnetten" Een goed ontworpen subnet kan wonderen doen voor de veiligheid en de prestaties van een netwerk!

92 "Thin clients" zijn mooi klein en met een goed netwerk werken ze geweldig:p

"Sun Secure Global Desktop (SGD)" = erg handig voor het openen van progamma's. Het mooie eraan is dat je via een webbrowser kunt inloggen op je account en via je webbrowser dus het progamma bijv Office-pakket o.a Word,Excel,Powerpoint kunt openen.

Zal er later een mooi verhaal van halen:)

Laatst bewerkt:
bedankt

alvast bedankt :) we komen al weer een stukje verder. we hebben wel slechts een budget van 30.000 euro, denk je dat dat zal lukken?

Voor de goede orde:

Het is jouw opdracht dus verwacht niet van ons dat we alles voor gaan kauwen.

Je zult zelf een inventarisatie moeten maken wat er qua hard- en software moet komen en via internet kun je ook wel aan prijzen komen. Met de post van tinkywinki kom je al een heel eind.

Ook is het handig e.e.a uit te tekenen / schrijven hoe je opzet gaat worden.

idee komt uit het huisnetwerk waar ik mee werk
is eigenlijk te klein voor je opdracht
kijk eens op: http://ls.xaveriuscollege.be/ daar staat een beschrijving van een netwerk in een grote school- werkt met Accesspoints in alle gangen - elke leraar een labtop en in elke klass een Dockstation

demeyer

Ga eerst maar eens goed nadenken over de functionaliteit die het netwerk moet gaan bieden
daarna ge je inventariseren wat er al aanwezig is
dan ga je uit dokteren wat je nog nodig gaat hebben om de gewenste functionaliteit te krijgen.

paar redelijk standaard services (functionaliteiten) die een middelgroot netwerk vaak hebben

- een Active Directory/NDS voor gebruikersbeheer en rechten structuren
- een file server omgeving om bestanden op te slaan en te kunnen delen (persoonlijke delen en groeps delen)
- een dhcp/dns omgeving voor de broodnodige configuratie van je netwerk
- centrale print server
- een firewall/proxy om de ontsluiting naar internet te beveiligen/reguleren
- een Mail omgeving

en hetgene wat vaak vergeten word: De backup omgeving zodat in geval van calamiteiten de boel ook weer netjes terug gezet kan worden.

Dit zijn allemaal services dus dan heb je het nog niet over de infra structuur.
Denk aan bekabeld onbekabeld (eerder ook al vermeld) vanuit mijn vak zeg ik in dit soort situaties bekabeld. dus daarvan ga ik ook uit in de volgende opmerkingen.
- denk aan aanwezigheid van patches in de muur.
- probeer een patchkast op te zetten waarin alle aansluitingen die in de muur zitten samenkomen. plaats daarin ook de switches (GEEN HUBS).

Dan nog zou ik niet voor hubs kiezen. Zeker niet als er veel data van de server opgehaald wordt. Je gaat het zeker merken in de performance

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan