Een site maken welke codeertaal zal ik gebruiken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Royy212

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2011
Berichten
183
Hallo Helpmijers,

Ik wil graag een site bouwen waarop ik diverse videos laat zien aan mensen via youtube, ik heb hierover een paar vragen.

1)Omdat ik de videos via youtube wilt laten zien, kost mij dit dan ruimte?


2)Ik heb zelf nog nooit een site gemaakt, maar ik heb wel een beetje ervaring met het scripten van Java. Welk codeertaal zou het beste zijn om een site te maken?

3) En zijn er ook hulpprogrammas zoals bij Java gebruikte ik een IDEA (zover ik weet) om alle fouten op te sporen die ik maak.

Mvg,
Gerrit
 
Hoi Rovy212,

1) Nee, youtube filmpjes kosten geen ruimte, zolang je de embedded code (kun je opvragen op de desbetreffende youtube pagina) gebruikt. Het filmpje wordt dan gewoon in jou pagina geladen.
2) Een eenvoudige website kun je het beste maken in HTML, wat een standaard taal daarvoor is. Als je je site wat dynamischer wilt maken, kom je niet om javascript (let op, totaal anders dan java!) en php heen.
3) Die bestaan wel, bijv. Dreamweaver. Gratis software hebben de 'spellingscontrole voor programmeertalen' meestal niet. Een debugger voor html is er niet (zover ik weet), wel voor PHP, daarvoor zou je bijv. Netbeans kunnen gebruiken. Het is gewoon een kwestie van testen...

Veel succes,

mr32 :cool:
 
Hey mr32,

Bedankt voor het reageren, ik wil best een mooie site kunnen maken dus HTML valt voor mij af waarschijnlijk. Dus ik moet beginne met PHP en javascript?

Mvg,
Gerrit
 
Het leuke van websites maken is dat je een combinatie van programmeertalen moet gebruiken (was ik vergeten te zeggen...). Mijn site is bijv. voor ongeveer 75% opgebouwd uit html, de rest is allemaal php. Html is bedoeld voor de pagina zelf, je zult dat voor een website dus altijd moeten gebruiken. Zolang je bestanden de extensie .php geeft (waarin je gewoon in html kunt programmeren), kun je je html codes afwisselen met een php- of javascriptje. Die 2 programmeertalen zijn bedoeld voor extra functies, zoals een inlogsysteem. Voorbeeldje:
HTML:
<head>
...
</head>
<body>
<div id="main">
<h1>Hallo, dit is mijn site!</h1>
<p>En dit is de tekst die ik gebruik.</p>
</div>
</body>

Hier een voorbeeld van een combinatie:
HTML:
<head>
...
</head>
<body>
<div id="main">
<h1>Hallo, dit is mijn site!</h1>
<p>En dit is de tekst die ik gebruik.</p>
<p><?php include="extra.php"; ?></p>
</div>
</body>

Je ziet dat ik een stukje php in een html code heb gebruikt. In dit geval de Include() functie. Daarmee kun je bestanden inladen in een webpagina. Dit is een heel simpel voorbeeld wat php kan doen op een website. De basis blijft altijd html.

Mijn site (zie handtekening hieronder...) barst van de includes, vooral omdat het soms rotwerk is om een verandering te maken, en die toe te passen op alle andere pagina's (bijv. een nieuwe link in de sidebar, daarvoor hoef ik nu maar één enkel bestand aan te passen, en het resultaat is op alle 60 pagina's te zien!)...

Html is (vind ik) één van de makkelijkste programmeertalen die er bestaat. De hele taal bestaat uit tags (zoals <p> voor paragraph). Elke tag wordt afgesloten met een endtag (</p>, let op de slash). Verder zie je dat er een <head> tag is, daarin staat vanalles over de website, zoals titel, favicon (webicoontje), links naar css (stijlbestanden, ook wel links naar de vormgeving), etc.. Vervolgens zie je de <body> tag, daarin staat alles wat voor een gebruiker zichtbaar moet zijn. <div> tags zijn er om de website op te delen in blokken. Zo heb ik bijv. een div'je voor de sidebar, menubar, header (bovenafbeelding), footer (links onderop de website) en de main content (de tekst zelf). D.m.v. de id tag wordt er doorverwezen naar het css bestand, waarin staat beschreven hoe dat blok versiert moet worden. Verdere veelgebruikte tags zijn:
<p> = paragraaf
<em> = cursief
<strong> = vetgedrukt
<a href="url...">Linktekst</a> = link (typ op de plaats van url... de link naar de desbetreffende pagina of website).
<h1>, <h2>, <h3>, etc... = de titel tags, gebruikt om een blok een titel te geven (bijv. een nieuwsblokje)
<li> = opsomming

voor meer kun je het beste googlen, er is onbeperkte aantal informatie in alle talen over html, dus maak je daar geen zorgen over...

Als je meer wilt weten, vraag gerust!

mr32 :cool:
 
Laatst bewerkt:
Ontzettend bedankt voor al je informatie mr32 :)

Dus in het gedeelte "extra.php" zou eigenlijk een advertentie bijv. kunnen staan, die ik met php heb gemaakt, en de rest is HTML ? <p><?php include="extra.php"; ?></p>

mvg
 
Waarom wil je een advertentie in PHP maken?

Als basis heb je HTML nodig, voor opmaak heb je CSS nodig, voor dynamisch heb je javascript nodig, voor functies maken en uitvoeren op de achtergrond heb je PHP nodig, voor databases heb je MySQL nodig.
 
Oei de opmaak van een site word wel steeds wat ingewikkelder, binnekort ga ik wat uitproberen, en bedankt voor jullie informatie.

Mvg,
Gerrit
 
Hoi Royy212,
Ja, het eerste dat na HTML volgt is de opmaak in CSS. En dat is een minder makkelijk taaltje dan HTML... :rolleyes:
Ik zou beginnen met HTML en CSS voordat je je op PHP stort, want HTML en CSS heb je sowieso nodig.

Voor de grondbeginselen zie bv. de HTML+CSS cursus van webgarden.be. Daar wordt namelijk gelijktijdig gewerkt aan het aanleren van HTML èn CSS. Dat is een prima methode:
Als naslag en voor online uitproberen ("Try is yourself " !) kan je eens kijken bij:
Als je verder met de theorie/praktijk wilt:
  • Even klikken op het groene boekje onderaan de startpagina van de webgarden-cursus. Met een paar klikken heb je dan (gratis!) een het complete boek "CSS and HTML Web Design" in pdf-vorm binnengehaald, van zo'n 500 pagina's goede kost!
Verder zou je voor het eenvoudigste gebruik van PHP (insluiten van zich herhalende onderdelen op elke pagina van een site) een kijkje kunnen nemen op:
Kan je hiermee een beetje voort? ;)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Laatst bewerkt:
Hey CSShunter,

Hier kan ik zekerweten mee voort :)
bedankt voor iedereen zijn hulp!

Mvg,
Gerrit
 
O ja, er is ook nog Javascript: vergeet ik bijna.

Javascript is een code-taal die wordt uitgevoerd door de browser van de bezoeker ("client side"), in tegenstelling tot PHP dat "server side" wordt uitgevoerd (vóórdat de pagina gedownload wordt).

Met Javascript kan je dynamische dingen op een pagina laten gebeuren, terwijl er niet een nieuwe pagina hoeft te worden ingeladen:
  • bv. na een klik de achtergrondkleur laten veranderen,
  • of na een klik de letters groter maken,
  • of dingen tijdsafhankelijk maken, zoals een zichzelf afspelend foto-carrousel.
Als het goed is, zijn de dingen die je met Javascript laat gebeuren een toevoeging aan functionaliteit voor het mooi of voor het gebruiksgemak, en is de site er niet van afhankelijk. Daarmee blijft o.a. de site toegankelijk, ook voor mensen die een tekstbrowser e.d. gebruiken.
Samengevat:
  • HTML voor de structuur en de inhoud van de pagina
  • CSS voor de opmaak van de pagina
  • Javascript voor de functionaliteit van de pagina
  • PHP voor bewerkingen of controles die op de server moeten gebeuren.
Met vriendelijke groet,
CSShunter
_____
*) Voorbeeld is deze: www.developerscorner.nl/css-exercitions/foto-carrousel.php. Bij uitgeschakeld of niet aanwezig javascript kunnen de afbeeldingen van het carrousel via een scrollbalkje bekeken worden.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan