een <table> in een <table> zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bundy8672

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2008
Hallo,

Ik ben een beginneling in het maken van websites en daardoor misschien een 'stomme' vraag maar ik zou graag willen weten of het mogelijk is om binnen een <table> een nieuwe <table> te maken.
Ik zou graag horen wat de mogelijkheden zijn.

Overigens ik gebruik Dreamweaver 8

Gr.
Bundy8672

Het is mogelijk maar het is zeker niet aan te raden.

Ik neem aan dat je je layout wilt opbouwen door middel van een tabel en dan in het gedeelte van je "inhoud" ook weer een tabel neerzette.

Klopt helemaal.

Om de reden hiervan goed uit te kunnen leggen zou ik dit graag 'met' een plaatje willen laten zien. voorbeeld.jpg
Ik heb nu geprobeerd om een plaatje mee te sturen en weet niet zeker of dit werkt (ik heb me nl. pas sinds kort hier bij helpmij aangemeld - dus op hoop van zegen!)

Ik wil dus in deze kaders tekst toevoegen, en aangezien alle kaders dus niet aan elkaar gelijk zijn, dacht ik dit op te kunnen lossen door telkens een nieuwe table aan te maken.

Nogmaals ik hoop dat de bijlage meekomt en dat deze het enigszins verduidelijkt.

Als je het goed bekijkt kun je geen TABLE in een TABLE zetten.
Maar je kunt wel een TABLE in een TD (ofwel cel) zetten.

Als ik jouw reactie en afbeelding goed lees wil jij dus eerst een table met 3 kolommen en vervolgens voor de 1e en 3e kolom een 2e table met 2 rijen. Alleen is dat niet echt praktisch.

Wat je ook kunt doen is het volgende.
HTML:
<table border=1>
  <tr>
    <td rowspan=2>rij 1 kolom 1<br>regel 2</td>
    <td rowspan=3>rij 1 kolom 2</td>
    <td>rij 1 kolom 3</td>
  </tr>
  <tr>
    <td rowspan=2>rij 2 kolom 3</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>rij 3 kolom 1</td>
  </tr>
</table>

In het kort heb ik dmv de eigenschap rowspan voeg je cellen over meerdere rijen samen.
Kijk voor meer tips en truuks over tabellen op Handleidinghtml.nl kopje tabellen.

TheM,

Hoezeer jouw oplossing zeer dicht bij mijn wens komt, blijven er toch een ander 'probleem' over.
Daarom m'n vraag of je me ook kan helpen met het volgende:

- als ik via deze manier verschillende 'rand'-kleuren wil geven aan de verschillende cellen (in dit geval), dan 'werkt' Firefox hier niet aan mee -> een oplossing om bij FF wel kleur te krijgen is volgens mij d.m.v. het commando '<table class="bordered blue">' (waarbij de kleur blue in een CSS nader wordt vast gesteld). Maar aangezien jouw manier met cellen werkt, werkt dit dus niet :( -> is hiervoor toevallig een andere oplossing?

Zo zie je maar weer dat een oplossing weer een nieuw 'probleem' kan veroorzaken. Of zijn mijn wensen zo hoog dat dit niet mogelijk is?

Ik hoop en ben erg benieuwd of je me hiermee ook kunt helpen, in ieder geval al bedankt voor de moeite zo ver!

Gr.

Laatst bewerkt:
De laatste tijd dat ik met HTML en CSS gewerkt heb is alweer een tijd geleden, maar ik vraag me af of je die class niet gewoon in de losse TD's kunt aangeven.

Zal morgen (lees vandaag) er ook eens mee aan het stoeien gaan.

De waarde BGCOLOR is inderdaad alleen voor IE.
Maar met CCS dus bv zo'n class werkt ook gewoon op losse cellen.

In het onderstaande voorbeeld heb ik de style rechtstreeks aangegeven, maar je kunt dit ook via een stylevak of sheet doen.

HTML:
<table border=1 cellspacing=1 style="borderstyle:solid">
  <tr>
    <td rowspan=2 style="border-color:red">rij 1 kolom 1<br>regel 2</td>
    <td rowspan=3 style="border-color:blue">rij 1 kolom 2</td>
    <td style="border-color:yellow">rij 1 kolom 3</td>
  </tr>
  <tr>
    <td rowspan=2 style="border-color:green">rij 2 kolom 3</td>
  </tr>
  <tr>
    <td style="border-color:aqua">rij 3 kolom 1</td>