een teken maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

kris001

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2010
Berichten
25
Het is eenvoudig op deze tekens te maken: "ß", "ñ", "ã" enzovoort.

Voor bij voorbeeld "ß" druk je simultaan ALT en 0223. En dat in overeenstemming met deze lijst.

Maar ik wil een teken dat niet in die lijst staat, namelijk "het apenstaartje e". Dus niet "het apenstaartje a" (@). Waar vind ik het e-apenstaartje of hoe creëer ik het? Dank je
 
Laatst bewerkt:
Hoi kris001,
Van peter kreeg je een gewoon Apenstaartje @ cadeau, maar als ik het goed begrijp wil jij een "e" in het staartje, een Epenstaartje dus. :D

Zo'n Epenstaartje zie ik af en toe wel eens in drukwerk of in reclame op de buis, maar ik ben 'm nog nooit tegengekomen in de html-lettercodelijsten. Ik heb nog eens de lettercode-lijsten van stal gehaald uit m'n favorietenmapje (er zijn er vrij veel in omloop), maar naks.
Volgens mij bestaat ie gewoon niet als html-teken. :confused:

Het dichtst in de buurt komt nog een ę: een e met een wel heel klein staartje, geleend van www.css-voorbeelden.nl/artikelen/lijsten/artikelen-063.html.
Die heeft de utf-8 code ę
Maar het is waarschijnlijk niet de mooie slingerstaart die je in gedachten hebt.

Ik denk dat er niets anders op zit dan je Epenstaartje te tekenen en 'm dan als image in de html-pagina te zetten.

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Volgens mij bestaat dat niet in utf-8 (de meest uitgebreide tekenset). Wat het meest in de buurt komt is een e binnen 'n cirkel, te zien op http://www.unicode.org/charts/PDF/U2460.pdf (is 'n pdf).
Dus dat zou je in principe via 'n utf-8-code kunnen invoegen. Maar je hebt er niets aan, want het zal op vrijwel geen enkele computer geïnstalleerd zijn.

Je kunt 'n plaatje maken, zoals csshunter voorstelde. Je zou ook, als 'n gewone e in 'n cirkel goed is, de e gewoon kunnen neerzetten en dan het rondje daarachter. Als je dat rondje dan met margin-left terugzet, komen ze over elkaar heen te staan. Dan hoef je geen plaatje te gebruiken.
 
Epenstaartje

Okay, bedankt voor de antwoorden. Als ik zelf een epenstaartje maak, maar niemand het nieuwe teken zichtbaar kan maken, heeft het niet veel zin.
Ik wou eens iets nieuws, iets dat opvalt. Waarom? Omdat er veel woorden met "e" beginnen: e-winkel, e-formulier, e-generatie, e-business, enz.
Een epenstaartje is wel een mooi nieuw uitgevonden woord :thumb:
 
Nou ja, 't kan natuurlijk nog steeds met 'n heel klein plaatje. Als je dan als alt gewoon 'e' opgeeft, kan 't ook gewoon worden gelezen door spraakbrowsers, zoekmachines, enz.
En omdat 't maar één keer gedownload hoeft te worden, zal 't nauwelijks vertraging geven.
 
Wat het meest in de buurt komt is een e binnen 'n cirkel (...)
Dus dat zou je in principe via 'n utf-8-code kunnen invoegen. Maar je hebt er niets aan, want het zal op vrijwel geen enkele computer geïnstalleerd zijn.
Die snap ik niet helemaal:
Een unicode-teken op een webpagina heeft toch alleen te maken met de browser-interpretatie, en toch niet met al dan niet op een kastje geïnstalleerde lettertekens? :rolleyes:
M'n experiment als volgt: een webpagina met het Epencirkeltje gemaakt.
Gevolgen bij mij (WinXPprof):
  • Toont zich niet in IE6,
  • Toont zich wel in IE7, Firefox, Opera en Safari.
  • Maar als ik het epencirkeltje kopieer uit die webpagina en wil inplakken Word, krijg ik het rechthoekje "onbekende letter". Idem dito in Kladblok, en ook in de ontwerp-modus van FrontPage (in de voorbeeld-modus doet ie het daar wel).
  • Als ik door mijn fonts blader, kom ik ook geen epencirkeltje tegen (ook niet in Symbols, Windings e.d.); wel de copyright-C en de registeredtrademark-R in een cirkeltje, en nog een enkeling, maar niet alle letters of de E in een cirkeltje.
Conclusie: het ding zit niet in m'n font-verzameling, maar wel in de browser. Of maak ik ergens een denkfout? De enige andere verklaring zou nog kunnen zijn, dat het epencirkeltje ergens verborgen zit in de krochten van Windows zelf, maar dat geloof ik eigenlijk niet zo.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS:
Voor alle veiligheid ook nog even een screenshotje van wat ik in m'n browsers te zien krijg:
epencirkeltje.gif
 
Bij mij op Linux krijg ik keurig je epencirkeltje te zien (al patent aangevraagd op 't woord?). Op Windows niet.
Dat klopt, want op Linux krijg je veel meer fonts mee geïnstalleerd met veel meer tekens dan op Windows.

Je kunt die utf-8-code gewoon gebruiken, maar de browser ziet die code, gaat in het opgegeven font kijken en ziet: hé, geen epencirkeltje. Vervolgens gaat 'n ander font bekeken worden in 'n wanhopige poging straf te voorkomen omdat 't epencirkeltje niet wordt gevonden. Enz.
Uit pure wanhoop wordt dan uiteindelijk 't vierkantje getoond: utf-8-symbool voor 'eerlijk waar, ik heb m'n best gedaan, maar ik kan 't echt niet vinden.'
(Die vraagtekens en blokjes en zo zijn symbolen voor verkeerde tekens of zoiets. Precies weet ik ' t niet uit m'n hoofd, maat 't is allemaal vastgelegd.)

Je moet dus minstens één font hebben waar 't teken in zit dat je wilt gebruiken. En dat zit gewoon in de fonts. De browser doet niets anders dan 'n verzoek om 't teken met die en die utf-8-code op het scherm te zetten. Ik neem aan dat dat gewoon 'n aanroep van 'n os-functie is, maar dat weet ik niet.
Als 't epencirkeltje dus niet in 'n font bij jou zit, zullen alle programma's 't niet kunnen laten zien.

Maar nou ben ik jou ook even kwijt. Je schrijft enthousiast dat je in al je browsers 'n vierkantje krijgt te zien. En onderaan staat 'n screenshot van wat je ziet in je browsers, en daar staat 'n epencirkeltje op?
 
Laatst bewerkt:
Maar nou ben ik jou ook even kwijt. Je schrijft enthousiast dat je in al je browsers 'n vierkantje krijgt te zien.
Nop-nop: "Toont zich wel in IE7, Firefox, Opera en Safari."
Anders had ik ook wat moeilijk een screenshotje kunnen maken (nee, ik speel niet vals). (deze keer niet :D).
De browsers kunnen 'm dus enthousiast vinden, maar m'n normale letter-programma's niet. Maar misschien zoek ik niet goed (ik heb mijn tig geïnstalleerde fonts niet stuk voor stuk bekeken).
Nieuw experiment: een woest lettertype "Blade Runner Movie Font" opgegeven in de styles (als enige in de font-family, zonder een generale sans-serif of iets anders). In dat lettertype zit weinig anders dan de gewone letters, en zeker geen Epencirkeltje - dus er zou "niet gevonden" moeten komen.
Ik ben een boon als ik het begrijp: het Epencirkeltje is er gewoon! Met opgegeven utf-8 charset of helemaal zonder charset: dat maakt niets uit.
In elk geval is het niet zo, dat de browser of windows gewoon om een bestaande letter heen een cirkeltje tekent: want de E in het cirkeltje is duidelijk geen Blade Runner Movie.
Dat lettertype heb ik verzonnen, en helemaal niet op mijn computer! Maar in Firefox komt wel het Epencirkeltje... mooi tussen de Times New Roman.
Nu valt een browser bij een niet gevonden lettertype terug op zijn ingestelde default: bij mij is dat de Times New Roman, dat kan dus kloppen.
Zodoende nogmaals mijn TNR-font doorgespit: daar zit in de uitgebreide versie van alles en nog wat aan "deelverzamelingen" in: Latijn-basis, Latijn-1, Latijn-uitgebreid-A, Latijn-uitgebreid-B, t/m Cyrillisch, Hebreeuws en Arabisch, enz. Maar in geen velden of wegen een Epencirkeltje of Apencirkeltje te vinden. :shocked:
Of zou Windows terugvallen op een of ander Windows-systeemfont, als het ook niet in de TNR staat?

"Ach, jonge vriend," sprak Professor Joachim Sickbock tegen Tom Poes, "dat script maakt gewag van de Epencirkeltjes-code, en die heb ik onbreekbaar gemaakt."
"Mm", dacht Tom Poes bij zichzelf, "dan zit Heer Bommel voorlopig gevangen in zijn cirkeltje..."
:)
 
vragen aan Windows?

Ik was even onder de indruk van het Epenteken ik hier zag, maar de kwaliteit is lager dan het @-teken. Wanneer ik het in Word 2007 plak en selecteer, dan verandert de lettergrootte van het Epenteken niet. Maar dat zal misschien zijn omdat het een plaatje is.

Vragen wij Windows om vanaf nu af aan ook het Epenteken aan te bieden aan dezelfde kwaliteit als het @-teken?

En wat betreft het patent. Het idee kwam van mij :). De naam Epenteken van csshunter.:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Over 't patent: ik heb 't inmiddels geregistreerd, en daar gaat 't om :D
Over valsspelen en csshunter: ja, je speelt wel vals volgens mij. Maar dat valt weg tegen dat ik niet kan lezen. Ik heb echt twintig keer 'Toont zich niet in IE7, Firefox, Opera en Safari' in plaats van met 'wel' gelezen.
Over 't valsspelen. In Windows XP met IE 7 zonder extra fonts krijg ik 'n vierkantje.
In Windows XP met Firefox, IE 8, Opera, Safari en Google Chrome krijg ik 'n vierkantje. Ook hier geen extra fonts geïnstalleerd, want ik gebruik beide alleen voor 't testen van sites.
Op Linux met IE 6 krijg ik wel 'n epencirkeltje. Maar die gebruikt gewoon de fonts van Linux, dus dat klopt. Ziet er wel lelijk uit, maar dat kan 'n vervorming zijn door de combinatie IE 6/Linux-font (ik bedoel met lelijk echt heel erg vreselijk vet).

Voorzover ik weet wordt, als 'n teken niet wordt gevonden, gezocht in andere fonts, ook de niet opgegeven. Maar misschien is dat alleen maar als je 'n utf-8-code gebruikt. Ik kan me voorstellen dat browsers er vanuit gaan dat je maar 'n enkel font hebt met alle utf-8-codes, en dat dat dus anders gaat dan met gewone letters en zo uit de ascii-set, of entiteiten. En dat 't prehistorische IE 6 dat niet kan.
't Zou dus kunnen dat in een van de door jou niet bekeken fonts dat epencirkeltje zit, en dan heb je dus vaslgespeeld :p
Op Linux wordt, ongeacht het font dat ik opgeef, het teken getoond. Ook als het niet in het font aanwezig is. Dan kan het niet anders of het moet uit 'n ander font komen. Zou het op Windows (en de Mac) niet net zo werken?

Edit: op Linux vind IE 6 't ook in 'n ander font, als 't niet in 't opgegeven zit. Maar 't kan natuurlijk prima dat de combinatie Linux/IE 6 'n ander resultaat geeft. Er is nogal gesleuteld aan IE 6 om 't draaiend te krijgen op Linux, schijnt het.
 
Laatst bewerkt:
Registratie van een idee

Goeroeboeroe,

Het gaat dus om wie eerst registreert, niet om wie eerst de idee heeft bedacht?
 
In Amerika wel. Hier kun je 't (gelukkig) helemaal niet registreren, dit soort dingen. De EU probeert met enige regelmaat dit soort ongein hier ook in te voeren, maar tot nu toe is dat steeds gestopt door het Europees Parlement.
Da's wel wat kort. Iets uitgebreider:
in Amerika kun je 't IDEE van 'n letter in 'n cirkel vastleggen. Nou is dat zo voor de hand liggend, dat dat zelfs daar niet kan, denk ik. Maar er is 'n beroemd patent dat wel geldig is van Amazon: het met één klik aankopen van iets op internet (of zoiets). Krankzinnig. Alleen het idee kun je dus al patenteren. Zo heb je in de V.S. echt ongelooflijk veel patenten over de meest voor de hand liggende dingen.
In Europa kan dat (nog) niet. Je kunt hier niet het IDEE van 'n letter in 'n cirkel patenteren. Maar je hebt wel automatisch copyright op jouw ontwerp van 'n e in 'n cirkel, als ontwerper (of beeldrecht of hoe 't ook heet bij 'n grafisch ontwerp). Alleen geldt dat ook hier niet, want 'n letter in 'n cirkel is dermate voor de hand liggend dat elke rechter je laat opsluiten nadat ze is uitgelachen. Je moet dan dus wel 'n soort heel aparte letter 'e' maken in 'n aparte cirkel of zo.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog 'ns aan 't zoeken geweest naar 't raadsel van het epencirkeltje. Ik denk dat het inderdaad zo is dat, bij gebruik van utf-8, ook op andere plaatsen dan in het opgegeven font gekeken wordt.
Voor Linux bestaat 'n soort vervangtabel die gebruikt wordt als 'n teken niet in 'n font zit. Dus dan moet er 'n manier zijn om buiten het opgegeven font te kijken. Dat is weliswaar voor de console (tekstregel), maar 'n browser kan zoiets natuurlijk ook gebruiken.
http://anti.teamidiot.de/nei/2006/10/unicode_console_missing_glyphs/

Apple heeft 'n Last Resort Font voor als 'n teken mist. Dus ook daar kan kennelijk, als 't font 'n teken mist, gekeken worden op 'n andere plaats:
http://developer.apple.com/fonts/LastResortFont/

Dan zou het ook mogelijk moeten zijn dat op Windows iets soortgelijks gebeurt, lijkt mij. Als het gekozen font het teken niet heeft, dan maar uit 'n ander font.

't Blijft 'n beetje speculeren, want ik ben geen expert op dit gebied en dat betekent o.a. dat ik niet precies weet waar ik op moet zoeken.

Ha, toch nog gevonden! Op http://www.opera.com/docs/specs/opera9/?platform=wii
(Opera heeft echt heel veel goede info op z'n site!)
In order for Opera to render Unicode characters, the needed glyphs have to be available in the fonts on your system. This might be a problem for older Windows systems. For information on available fonts, see Unicode fonts for Windows computers89.

Opera implements the following writing system related functionality:

font-switching
Needed in order to display characters that the current font does not include.
line-breaking
Needed in order to break scripts written without spaces, such as Chinese, Korean, and Japanese.

Opera relies on the operating system to perform:

character shaping
Contextual glyph selection, ligature forming, character stacking, combining character support etc.

font-switching dus inderdaad.

Nog 'n artikel uit 2001 van http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/chars.html#display :

But even if a program recognizes some data as denoting a character, it may well be unable to display it since it lacks a glyph413 for it. Often it will help if the user manually checks the font414 settings, perhaps manually trying to find a rich enough font. (Advanced programs could be expected to do this automatically and even to pick up glyphs from different fonts, but such expectations are mostly unrealistic at present.) But it's quite possible that no such font can be found. As an important detail, the possibility of seeing e.g. Greek characters on some Windows systems depends on whether "internationalization support" has been installed.

Je moet dus niet zoeken op 'character', maar op 'glyph'. Tja, moet je ook maar net weten...
 
Nog napeinzend over het Epenstaartje sla ik vandaag de voordeur achter me dicht en:
  • Wat zie ik voorbijrijden? Een IPENSTAARTJE! :D :D :D
op een advertentieplakkaat over een i-mail service op een stadsbus: goed voor verbaasde collega's die zich afvroegen waarom ik toch de hele dag van die onbedwingbaar opwellende binnenpretjes kreeg. ;)

Maar ter zake (1): de patentrechten.
Helaas, helaas, niemand van ons zal er rijk van worden. Het woord "Epenstaartje" was minstens al in januari 1998 uitgevonden. Volgens Google strijden de Nederlandse Vereniging van Papiergeldverzamelaars (IBNS Nederland) en het Genootschap Onze Taal om de eer:
En een tekeningetje was al in augustus 2006 te vinden in het blad ComputerIdee nr.17-2006 (07-08-2006/21-08-2006), blz. 51: www.scribd.com/doc/6993779/Computer-Idee-Nr:

cid-epenstaartje.png

Niet alleen een tekeningetje, maar dus ook een gebruiksaanwijzing hoe je een Persoonlijk Letterteken in Windows (XP) kunt maken !!! :shocked: :)
(waarschijnlijk heb ik dit in 2006 ook gezien, vandaar mijn eerdere opmerking dat ik wel eens zo'n epenstaartje voorbij had zien komen).
Meteen uitproberen die home-made glyphs - en ja, het werkt:
  • Het worden een beetje hokkelige en brokkelige eigen lettertekens, maar zolang ze niet te groot in een document komen, valt dat niet eens zo op.
  • Beperking dus: alleen in Windows, en alleen op de eigen computer (of op een intranet).
  • Of je een op die manier gemaakt Word-document ook via "opslaan met insluiting van gebruikte lettertypen" kan exporteren naar een andere computer (of bv. omzetten naar een pdf) heb ik niet uitgeprobeerd.
  • Ik heb me ook niet gewaagd aan een experiment "Word-document opslaan als html-pagina", om te kijken wat er dan (niet) gebeurt, want tegen het gebruik van Word als html-editor heb ik een diepgeworteld fundamenteel bezwaar. :D

Ter zake (2):
Vanavond in een drieste bui geprobeerd alle 371 fonts behalve de Arial uit mijn Windows Fonts-systeemmap te verplaatsen naar een tijdelijke garage-map, om uit te vinden of zich dan ook nog een Apen- of Epencirkeltje zou kunnen vertonen.
Die vlieger ging niet op: ook als Admin kon ik een aantal fonts niet uit de Fonts-map wegkrijgen. O.k., dan meer weer terugzetten.
Hmm, mijn roekeloosheid werd dus onmiddellijk gestraft: 4 fonts lieten zich domweg niet terugzetten ( ! - ze waren wel verwijderbaar...), en na flink wat gegoogel kwam ik uit op het te hulp roepen van systeemherstel.
Toen de brand geblust was, ging ik eens kijken wat dat nou voor bestanden waren, want ze hadden van die intrigerende namen: GlobalUserInterface.CompositeFont, GlobalSansSerif.CompositeFont, GlobalSerif.CompositeFont en GlobalMonospace.CompositeFont.
Ja, het nadeel had z'n voordeel!
Blijken dus helemaal geen fonts te zijn, maar xml-bestanden met verwijstabel-achtige inhoud:
HTML:
<!-- Name mapping -->
    <FontFamily.FamilyNames>
        <System:String x:Key="en-US">Global User Interface</System:String>
    </FontFamily.FamilyNames>
...
<!-- Faces to report in font chooser UI -->
    <FontFamily.FamilyTypefaces>
...
<!-- Character to family lookups (in lookup order) -->
    <FontFamily.FamilyMaps>
        <!--
            Basic Latin                      0000-007F
            Latin-1 Supplement               0080-00FF
...
<!--        Enclosed Alphanumerics           2460-24FF -->
<FontFamilyMap  
            Unicode          = "FC00-FDCF, FDF0-FDFF, FE20-FE2F, FE70-FEFE" 
            Target           = "Tahoma, Simplified Arabic, Traditional Arabic, Arial Unicode MS"        
            Scale            = "1.0"/>
...
Van dat soort. Waarmee ik Google weer in kon, en uitkwam bij:

Font Fallback
Font fallback refers to the automatic substitution of a font other than the font that is selected by the client application. There are two primary reasons why font fallback is invoked:
  • The font that is specified by the client application does not exist on the system.
  • The font that is specified by the client application does not contain the glyphs that are required to render text.
In WPF, the font fallback mechanism uses the default fallback font family, "Global User Interface", as the substitute font. This font is defined as a composite font, whose file name is "GlobalUserInterface.CompositeFont".

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.windows.media.fontfamily.aspx
[WPF = Windows Presentation Foundation]
CSShunter: (...) Of zou Windows terugvallen op een of ander Windows-systeemfont, als het ook niet in de TNR staat?
Goeroeboeroe: (...) Dan zou het ook mogelijk moeten zijn dat op Windows iets soortgelijks gebeurt, lijkt mij. Als het gekozen font het teken niet heeft, dan maar uit 'n ander font.
Kassa, Goeroeboeroe! :)

Terzake (3):
kris001 (...) Ik was even onder de indruk van het Epenteken ik hier zag, maar de kwaliteit is lager dan het @-teken.
Dat kan kloppen, want ik had een redelijk klein tekeningetje gemaakt. Als je een groter origineel tekent, valt het reuze mee:
  • www.developerscorner.nl/csshunter/epenstaartje-groot.htm
  • In de <h1> is het getekende Epenstaartje zelfs beter van kwaliteit dan het lettertype-Apenstaartje.
  • In de <h2> van vergelijkbare kwaliteit.
  • Bij inzoomen/uitzoomen op lettergrootte gaat de browser het img verschalen, en dat levert nooit zulke mooie resultaten op als het verkleinen met een echt tekenprogramma.
  • Maar als je een Epenstaartje tekent dat exact even groot is als een Apenstaartjes-letterteken in dezelfde regel, dan is er geen verschil in kwaliteit te zien: de <p>-regel.
  • Nadeel van het laatste is: een in een regel ingemonteerd img kan niet meeschalen als de lettergrootte door de bezoeker aangepast wordt. En als je 'm relatieve maten geeft, wordt ie dus minder mooi geschaald.
kris001: Wanneer ik het in Word 2007 plak en selecteer, dan verandert de lettergrootte van het Epenteken niet. Maar dat zal misschien zijn omdat het een plaatje is.
En ook dat klopt, inderdaad omdat het een plaatje is. In Word kan je wel het (te grote) plaatje selecteren en dan aan de handgrepen sleuren om het kleiner te krijgen. Op scherm wordt de weergave dan niet zo mooi, maar uitgeprint weer wel! :)

Terzake (4):
En dan hebben we deze ook nog:
Goeroeboeroe 21 mrt. 2010 04:01 (...) Je zou ook, als 'n gewone e in 'n cirkel goed is, de e gewoon kunnen neerzetten en dan het rondje daarachter. Als je dat rondje dan met margin-left terugzet, komen ze over elkaar heen te staan. Dan hoef je geen plaatje te gebruiken.
Nou ... daar ben ik eens een paar jaar geleden flink wat lange winteravonden mee zoet geweest. Dat is stoeien op de 1/10e pixel, en dan gaan de afrondingen bij het verplaatsen parten spelen: (a) in één browser bij het bepalen van het aantal em's terugplaatsing; bij op- of neerschalen is de letter niet mooi gecentreerd te houden (of je moet een loeigrote cirkel eromheen zetten, maar dat is geen gezicht), en (b) ook nog de onderlinge verschillen tussen browsers. Mijn conclusie na die winter was: ik kan het niet, ik hoef het niet, het is voorjaar! ;) > dus: toch tekeningetje.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

[Edit]Nu ik nog eens op mijn hoofd krab, herinner ik me vagelijks dat er indertijd een discussie was over hoe het symbool van de Euro er uit moest gaan zien. Eén van de opties was toen geloof ik het Epenstaartje, maar dat heeft het afgelegd tegen de €.[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Dan rest nog slechts één mogelijkheid: Bill Gates, Steve Jobs en Linus Torvalds omkopen zodat in alle fallback-fonts het epenstaartje wordt opgenomen.
Grappig trouwens dat csshunter via 'n interne opgraving tot dezelfde conclusie is gekomen als ik via 'n externe omzwerving op internet. Je zou er haast holistisch van worden, dingen als de kosmos zit ook van binnen en zo. Hoewel de kosmos nu wat slaperig is.
Nog even serieus: 't wordt dus niets óf 'n plaatje.

Waarom heb ik 't euroteken toch niet gepatenteerd...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan