• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

een verborgen symbool tevoorschijn laten komen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jv345

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Hallo,
Ik heb een invulformulier gemaakt met een aantal vragen (met groepsvakken). Zie ook een eerdere vraag van mij.
Nadat een persoon de vragen heeft beantwoord wil ik dat er met een illustratie (pijltje naar rechts) en hieraan gekoppeld een hyperlinkje naar het volgende werkblad gegaan wordt.
Om nu te voorkomen dat de persoon direct op het pijltje drukt (en dus ook de vragen niet beantwoord) wil ik de illustratie eerst niet zichtbaar maken.
Indien alle vragen beantwoord zijn, moet dus pas het "pijltje" zichtbaar worden.
Is dit realiseerbaar en het heeft de voorkeur zonder VBA-code.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
groet,
John.

John,

Als je met formulieren werkt dan werk je ook al met VBA.
Maar dit soort zaken is alleen met VBA te regelen.
Je kan een object met .visible wel of niet zichtbaar maken.
Dus afhankeleijk of de vraag is beantwoord maak je het pijltje naar recht zichtbaar (.visisble = true).

Je moet daar wel even mee spelen, maar dat werkt prima

Als je een voorbeeld toevoegd dan kan ik daar e.e.a. voor je aanpassen.

Groet

WIm

Beste WimenBeer,

Ik moest even wat sleutelen maar nu heb ik een voorbeeldbestand (zie bijlage).
Tot op heden echter zonder VBA te gebruiken.
Wat ik dus wil is het volgende.
Je ziet een aantal vragen maar ook het symbool (pijltje) onderin. Pas als al de vragen zijn beantwoord wil ik dit dus tevoorschijn laten komen.

Ik loop echter ook tegen een ander probleem op.
Ik wil de scores van de mensen (zoals Piet) bij houden. Op een apart tabblad.

Door middel van een macro laat ik aan het einde ( want er zijn meer tabbladen met vragen) de vorige tabbladen weer op nul zetten. Kolom F kopieren naar E zodat een nieuw persoon met een schone lei kan beginnen.
Ik hoop dat mjn vragen duidelijk zijn. en ben benieuwd naar de reactie.
groet,
John.

Bijlagen

Of:
Code:
Private Sub Worksheet_Calculate()
 Shapes("afbeelding 1").Visible = IIf(Range("E4") > 0 And Range("E12") > 0, 1, 0)
End Sub

Hallo Cobbe,

Het werkt inderdaad. Ik snap echter niet je tweede reactie met de extra 0,1,0 erachter. Wat is de bedoeling hiervan. Wil je mij dit uitlegggen dan kan ik in ieder geval van leren toch.

Wel zit ik nog met mijn tweede probleem: de score bijhouden op een apart tabblad met ondervraagde.
Als ik namelijk, als de persoon klaar is, met de macro de gegevens weer op nul zet, wordt de score ook weer meteen nul.
Is hier iets op te vinden?

In ieder geval bedankt alvast voor je eerdere reacties.
groet,
John

Hallo Cobbe,

Je laatste oplossing gaat echt ver boven mijn petje. Kortom ik snap er echt helemaal niets van en kan het, voorlopig, ook nog niet toepassen op mijn bestand. In het voorbeeld werkt het echter wel dus alles ligt aan mij.

Nu even terug op je eerdere oplossing: het te voor schijn toveren.
Omdat mijn ingesloten voorbeeld een deel is van het geheel heb ik getracht jou oplossing toe te passen.
Ik heb gekozen om bijv in cel G50 een telling op te nemen van de nulletjes.
Hiermee los ik dan jou gedeelte op van de e4 en e12 ( ik heb namelijk een heleboel vragen). Met 1 cel gaat het dan volgens mij makkelijker.

Jou code heb ik dan in het bewuste tabblad binnen VBA (Vragenlijst A) gekopieerd en de code aangepast.
Zie voorbeeld.

Private Sub Worksheet_Calculate()
ActiveSheet.CommandButton1.Visible = [G50] = "J"

End Sub

Helaas dit werkt niet; ik krijg een foutboodschap.

Moet ik eigenlijk al het pijltje tekenen in mijn Vragenlijst A en dan de code invoeren? Moet ik aan het pijltje nog iets toevoegen?
Ik heb meerdere tabbladden: moet ik de code bij ieder tabblad in VBA toevoegen?
Kortom ik loop tegen de lamp.

Ik hoop dat je hiermee kunt helpen en dan hoop ik jou oplossing voor de scores te gaan begrijpen.
Alvast bedankt,
John

Ik heb goed gekeken naar het voorbeeld van Cobbe en de VBA-code.
Ik heb zijn code gekopieerd naar mijn bewuste tabblad. Niets aan de hand toch.
Wat zie ik nu in VBA ten opzichte van Cobbe.
Het eerste gedeelte over CommandButton komt niet goed over. Ik zie in ieder geval niet bij "object"dit staan en ook niet bij procedure.
Verklaart dit het eea en zo ja hoe krijg ik dit dan voor elkaar. Ik heb alleen het toevoegen van een procedure gevonden: dus Click maar het blijft bij Algemeen.
Please help.
groet,
John

Beste excelamateur,

Sorry maar ik zie niets veranderen. Volgens mij staat er ook een fout in de code (IIF).
En ik snap echt niets van die code 3,1,enz.
Ik ben maar een simpele gebruiker.

groet,
John

Dit wordt een moeilijke bevalling.:)

Natuurlijk moet je allereerst een Button tekenen die de naam Commandbutton1 heeft.

Dan werkt die code wel.

Hallo Cobbe,

Het wordt inderdaad een moeilijke bevalling. Helemaal omdat ik al ver boven de 70 bent.
Je gaat er vanuit dat iedereen maar even weet hoe het werkt.
Sorry niet voor mij.
Je opmerking om even een button te tekenen bijv met commandbutton1 snap ik al niet.
Ik zie bij mijn illustratie geen enkele mogelijkheid om bijv de naam te wijzigen.
Kortom: ik ben dom en jij bent slim.
Wil je mij in heel simpele bewoordingen uitleggen wat ik moet doen?
Alvast bedankt.
groet,
John.

Hallo John.

Beste excelamateur,

Volgens mij staat er ook een fout in de code (IIF).

groet,
John

Nee dat is geen fout.
De code van @ExcelAmateur is afgeleid van mijn code in #5.
en:
Beste excelamateur,

En ik snap echt niets van die code 3,1,enz.
groet,
John
De 1, 0 aan het eind van de code betekent niets anders dan 'True', 'False'.
Typt wat sneller weg.

Laatst bewerkt:
Ik ga er zeker niet van uit dat iedereen zo maar weet hoet het moet, want dat weet ik ook niet.

Maar het is niet altijd mogelijk in te schatten wat er gekend is en wat zeer moeilijk ligt.
Daar zijn dan de vragen voor uitgevonden natuurlijk.
Dus heb ik een filmpje gemaakt van hoe je een button met code plaatst(tekent) in een werkblad.

Nog vragen? steeds bereid.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-J3HO76AJBTEA.wmv

Beste Cobbe,

Bedankt voor je reactie. Het filmpje maakt inderdaad, voor mij, een heleboel duidelijk.
Het begin is gelukt. Ik heb een Commandbutton.
Hierna klik je erop en dan kom je in VBA. Ook dat gaat goed.
Je koppelt een naam aan het figuurtje en dat gaat bij mij fout.
Ik heb niet zoals jij een .bmp bestandje van de pijl naar rechts. Ik heb geprobeert uit de lijst van illustraties het pijltje te kopieren maar dat lukt niet.
Ook op de Office.com site vind ik het pijltje maar dit is in een andere extensie die ik niet kan wijzigen.
Hoe kan ik dan toch aan komen?

groet,
John

Hallo Cobbe,

Het is me gelukt. Niet te geloven vind ik zelf.
M
Het pijltje komt inderdaad pas naar boven als aan de voorwaarden is voldaan. Toch loop ik nog ergens tegenaan.
Op het moment dat het pijltje er is, had ik de bedoeling om hieraan een hyperlink te koppelen om naar een volgende pagina te gaan.
Dit krijg ik niet voor elkaar. Dient dit dan ook in VBA-code meegenomen te moeten worden of kan het ook anders?

groet,
John.

jv345,

Gebruik de Macro recorder om de code op te nemen.
Hij neem al je handelingen op en schrijft de code voor je, makkelijk he.
Deze code hang je dan achter de knop.

Dat gebeurt in deze code:
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
With Sheets("Blad2")
    .Range("A" & .Range("A" & .Rows.Count).End(xlUp).Row + 1) = [C1]
    .Range("B" & .Range("B" & .Rows.Count).End(xlUp).Row + 1) = [I21]
End With
[E4] = "": [E12] = ""
CommandButton1.Visible = False
End Sub

De naam vd button, hier Commandbutton1, moet aangepast worden aan uw siatuatie.

Beste Cobbe,
Het is me gelukt. Het figuurtje komt te voorschijn als ik het wil en inderdaad met de macro-recorder heb ik inderdaad het voor elkaar gekregen dat het volgende tabblad geopend wordt.
Succes dus.
Bedankt voor al degene die mij geholpen hebben.
Je laatste code gaat wederom boven mijn pet :)
Toch zit ik nog met het volgende: het bijhouden van de scores.
Bestaat er geen oplossing om de score per medewerker bij te houden, te kopieren en te plakken met waarden om deze in een volgend tabblad met bijv. vertikaal zoeken erbij te zoeken. De code van Cobbe,zie eerdere reacties zal best werken, maar ik begrijp er niets van en kan het derhalve ook niet toepassen.
Ik ben wederom beniewd naar de reacties,
Groet,
John.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan