• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

een waarde uit een tekst halen bij een bepaalde waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wally71

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2017
Hoi,

Wie kan mij helpen.
Ik heb een excelsheet met kolommen met totalen van een artikel. Alleen ik dien de totalen uit een tekst bestand te halen.
Als een bepaald artikel weergegeven in een getal tussen () (rood omkaderd)dan moet ik het totaal aantal of kilo's hebben van dit artikel(andere kleur omkaderd).
hier voorbeeld van bestand:
welke waarde.jpg

Hier de excelsheet:
excel voorbeeld.jpg

Elk artikel bestaat uit verschillende aantal regels.

alvast bedankt
walter

Met die afbeeldingen worden we niet zo veel wijzer. Heb je een voorbeeldbestand?

Ik weet geen oplossing voor je vraagstuk, maar dat je het een stuk moelijker maakt door allemaal samengevoegde cellen te gebruiken is zeker.

Dat is een typisch voorbeeld van hoe Excel NIET gebruikt moet worden. De data is totaal niet gestructureerd. Als ik naar je tekst bestand kijk dan komt dat kennelijk uit een ander systeem en kan je beter de gevraagde informatie, die tenslotte al bekend is, daaruit halen.

misschien niet de goede uitleg gegeven

excel voorbeeld.jpg

Misschien heb ik het niet goed uitgelegd wat ik bedoel.

In het voorbeeld bestand wat ik nu heb toegevoegd is het misschien wat duidelijker.
Wat ik bedoel is dat de waarde in het bruine kader moet worden ingevuld vanuit het tekst bestand.

vb het bruine vakje is G10. Dus het moet zoiets zijn van G10 =artikel(1) met de waarde 3 uit het bruine vakje.
Dus Rib regu heeft artikelnummer (1).
artikel Rib KDV heeft artikelnummer (544).

hoop dat dit iets duidelijker is.

Die bedoeling was al duidelijk, maar je hebt alles uit dat tekstbestand in kolom A van het blad Bestand staan. Zo werkt Excel niet.

Dat komt als ik de gegevens inlees in het tabblad bestand dan heb ik geen kolommen gekozen. Maar alles in een kolom.
Als het anders moet worden ingelezen dan is het ook goed.

Dat gaat dus niet omdat er geen structuur in zit. Het zou geprogrammeerd moeten worden in VBA en dan nog is het lastig. Als er daarna in het geleverde bestand ook maar iets afwijkt dan werkt het weer niet. Mijn advies is de leverende partij te vragen het bestand als CSV bestand te leveren.

Maar dit is lastig omdat de eerste regel met het getal tussen() op verschillende plaatsen staat in de tekst.

Zie #9. Je gaat het zo met alleen Excel niet voor elkaar krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan