Een weekje aan de gang, maar het lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robby2

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2006
Hallo,

Ik heb zelf een boekhoudprogrammatje geschreven in excel. Dat werkt prima, maar ik wil het graag omzetten naar Access (2000). Ik heb alle tabellen al geimporteerd en ook formulieren gemaakt.

Nu wil ik relaties gaan leggen tussen de gegevens. Ik heb bv een tabel "klanten" met een unieke sleutel "klantnummer" en daarachter wat gegevens. Ik heb ook een tabel "declaraties". met daar ook een veld met een klantnummer. In de "declaratietabel" is "D_klantnummer" niet uniek. Ik heb de twee tabellen aan elkaar gekoppeld en integriteit afgedwongen. So far so good. Maar nu wil ik graag dat als ik het "D_klantnummer" in het invulformulier voor "declaraties" in vul, er daarnaast een veld wordt getoont waarin de persoonsgegevens worden getoond die in de tabel "klanten" staat voor deze klant. (Zodat ik zeker weet dat ik het juiste klantnr heb ingevoerd.) Die gegevens moeten dus worden opgehaald uit tabel "klanten" met als selectiecriterium klantnummer = D_klantnummer.

Ik heb geen idee hoe ik het moet aanpakken. .... een echte beginnersvraag ben ik bang

Hak je probleem op in stukken en stel je vraag per stuk.
Het is voor ons (beantwoorders) dan eenvoudiger om snel te reageren.
Kortere vragen of makkelijk leesbare worden per definitie sneller beantwoord dan langere of onduidelijke.

Op onduidelijke korte vragen krijg je meestal ook respons. Meestal iets van: "wat bedoel je"

Een onvermijdelijk langere vragen moet je opdelen met af en toe een extra regel ertussen.

Succes met je vraag.

Weest gegroet,
Guus

Diverse opties (en hier maar twee)

Jammer genoeg heeft ACCESS meerdere opties (1 oplossing was makkelijker geweest). Een variant is het gebruikt van DLookup. Zoek op deze term op deze site en je zult diverse oplossingen vinden. Een andere (in mijn ogen makkelijkste) oplossing is dat je een subformulier maakt gekoppeld op unieke ID-klant ( sub- en hoofdvelden koppelen). Zodra je in het hoofdformulier een record aanmaakt laat het subformulier de velden zien die behoren bij je klant. Dit subformulier kun je ook bv als tabblad aanmaken. Dit zijn slechts twee oplossingen om je niet helemaal bang voor ACCESS te maken. Suc6

Bedankt voor jullie reactie.

Splitsing in deelvragen kan niet. Het is maar 1 vraag. Het probleem zit 'm meer in hoe je het aan anderen duidelijk kunt maken.

De suggestie met het deelformulier werkt nu, alleen nog niet helemaal naar mijn zin; de gebruikersvriendelijkheid is nog niet optimaal. Als de gebruiker kan kiezen uit een lijst is dat makkelijk. Dat heb ik dus gemaakt Maar De lijst is lang dus is het handig als je een letter intikt en dan meteen springt naar het punt in de lijst met namen die beginnen met die letter. Maar het lukt dan nog niet om automatisch de bijbehordende code in het veld er naast te krijgen. Nog even puzzelen dus....

Toch alweer een stapje verder

Als je gebruik maakt van een combobox of een listbox dan krijg je dit gedrag erbij kado.
Het is ook wel mogelijk om dergelijk gedrag te programmeren, maar dat is natuurlijk veel meer werk.

Bartuls zei:
Als je gebruik maakt van een combobox of een listbox dan krijg je dit gedrag erbij kado.
Het is ook wel mogelijk om dergelijk gedrag te programmeren, maar dat is natuurlijk veel meer werk.

Dat klopt, maar niet zoals ik het wil... ik heb een hele lange lijst zoals hieronder:
id naam
1 pietje
2 jantje
3 klaasje
4 ukkie
5 enz
.. ...

Dan is het handig om met een combobox te kunnen zoeken op naam. Immers dan kun je een letter intikken en dan gaat de lijst meteen naar alle namen met die letter. De bijbehorende id nr wordt dan getoond, maar je kunt die dan niet selecteren. En uiteindelijk wil ik het id in het formulier invoeren en niet de naam.

Dus dat net even iets ingewikkelder...

Als je een combobox gebruikt kun je de lengte van de eerste kolom (je id-veld) op 0 (nul) te zetten en die kolom ook in te stellen als afhankelijke kolom. Het id-veld zie je dan niet meer maar is wel de waarde die de combobox krijgt bij het selecteren van een naam en dat is dus ook de waarde die in de database wordt opgeslagen.

Grtz,

beheer25 zei:
Als je een combobox gebruikt kun je de lengte van de eerste kolom (je id-veld) op 0 (nul) te zetten en die kolom ook in te stellen als afhankelijke kolom. Het id-veld zie je dan niet meer maar is wel de waarde die de combobox krijgt bij het selecteren van een naam en dat is dus ook de waarde die in de database wordt opgeslagen.

Grtz,

Dat is een goede tip Mark. Dat ga ik zeker uitproberen. Het zou nog mooier zijn als ik dit soort combo-box zou kunnen gebruiken voor zowel zoeken als invoer. m.a.w. zoeken als de waarden bestaat, en invoer voor een nieuwe waarde. Kan dat?

groeten Rob

Ja, dat kan. Daar zou je dan de onNotinList event voor moeten gebruiken. Als ik me niet vergis staat in de helpfile van access een voorbeeld hoe je dat zou kunnen doen.

Grtz,

beheer25 zei:
Ja, dat kan. Daar zou je dan de onNotinList event voor moeten gebruiken. Als ik me niet vergis staat in de helpfile van access een voorbeeld hoe je dat zou kunnen doen.

Mooi!
Het duurt even voordat ik het allemaal heb uitgeprobeerd. Ik heb in het weekeinde in ieder geval iets te doen :)

beheer25 zei:
Ja, dat kan. Daar zou je dan de onNotinList event voor moeten gebruiken.

De tip met de combobox en het op 0 zetten van het eerste veld werkt mooi. Alleen de combinatie met het onNotinList niet. Deze opties lijken elkaar uit te sluiten. (Of ik doe iets fout)...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan