Eenmalig een programma opstarten

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.666
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Met de Opstartmanager van Glary Utilities kun je programma's laten opstarten. Ik wil dat alleen als de pc opstart. Wil iemand eens een proef doen en kijken onder Locatie of iemand dat begrijpt en wat dan de juiste optie is. Ik kan ook geen uitleg vinden. > Registry: ... Startup folder ... Screenshot maken lukt niet.

Mijn Windows Taakplanner is corrupt!
 
Voor het starten van een programma als de PC opstart kan je een snelkoppeling naar dat programma in deze map zetten:
Code:
%appdata%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup
 
Is dat eenmalig? Één maal per dag.
 
Dat is eenmalig bij het opstarten van de PC.
Dus telkens als de PC wordt opgestart.
 
Dat moet niet. Wil jij eens kijken bij Glary Utilities of die optie daar aanwezig is?
Ik gok soms wat maar dan is de hele opdrachtregel verdwenen. Nu probeer ik Registry: Current User...RunOnceEx of moet je het onder Local Machine zoeken?
 
Een corrupte Windows Taakplanner heb ik nog nooit meegemaakt.
Maar waarom gebruik je er dan niet die System Scheduler voor die je kort geleden hier liet zien?
 
Maar waarom gebruik je er dan niet die System Scheduler voor die je kort geleden hier liet zien?
Die is beperkt en werkt veel met tijden (te veel), niet bij opstarten of je moet de betaalde versie $30 hebben. En dan weet ik nog niet of dat één maal per dag is.

Een corrupte Windows Taakplanner heb ik nog nooit meegemaakt.

Ja, dat komt voor. Staat ook op internet alleen is mij die oplossing te gevaarlijk. Nu nog eens gedaan en de errors zijn weg, nog slechts één maar ik kan er nu in.. Dus als je in het kort kunt uitleggen wat ik moet doen onder Taakplanner dan stel ik dat zeer op prijs. Dus één maal per dag als de pc start.
 
Het is eenmaal per dag op een aangegeven tijdstip of als de PC start.
Voor beide condities weet ik zo geen oplossing.
Om welk programma gaat het die je dan wilt starten?
 
Ik heb een taak kunnen maken. Trigger daily 4:00AM, "run task as soon as possible after a scheduled start is missed"
Kijken of dat werkt. Afwachten. Bedankt tot zover.👍
 
Ok dan.
Dat lijkt 'm inderdaad te zijn :)
 
Het programma is opgestart. Het duurde wel vijf minuten na de opstart? Dus dan kijk je of er een delay-instelling is. Kan ik niet vinden. Het menu van de Taakplaanner is veel te ingewikkeld en het kost zoeken om items te vinden. Zeer onoverzichtelijk. Ook nu weer telkens dezelfde fout (eerder andere errors).

edit: delay gevonden en is niet ingesteld.

Taakplanner.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat je ook doet van het onderstaande kom je niet af.

error 1000 maal.jpg

error niet vanaf te komen.jpg
 
Ik heb voor meerdere klanten heel wat taken via de Windows Task Scheduler ingericht en heb dat probleem nog nooit gezien.
Daar weet ik dus helaas geen reden of oplossing voor.
Probeer je daar de eerder geplaatste batch file uit te laten voeren?
 
Nee. Gewoon het openen van een bestand en dat ging vanmorgen goed. Echter pas na vijf minuten en dat laatste 'probleem' stond op internet en daar kwam geen antwoord op van MS. Er stond iets over prioriteit, dus ik denk ga dat in TP even opzoeken maar toen was het helemaal afgelopen en begonnen die meldingen weer opnieuw en nu werkt TP helemaal niet meer. SFC /scannow gedaan en Restore Health maar met TP is het afgelopen en werkt niet meer. Loopt na meldingen vast en moet met Taakbeheer beëindigen.

Ik lees net dat ik registersleutels moet verwijderen? Maar goed, ga eerst boterham eten en dan boodschappen doen.
 
Om wat voor een bestand gaat dat?
Heb je het al geprobeerd met die System Scheduler waar je het eerder over had?
 
De weekkalender. System Scheduler kan niet, want dat is freeware en heeft die optie niet. Bij de eerste opstart en één maal per dag. Maar goed, ik laat het hierbij, want het kost allemaal te veel tijd en er is geen rendement.
Bedankt voort de hulp. 👍
 
De batch-file met hulp van Edmoor gemaakt werkt uitstekend. Ook op de nieuwe pc (heeft niets met de taakplanner te maken).

De taakplanner opent de Weekkalender pas na vijf minuten. Ik kan er niet meer bijkomen want de taakplanner is helemaal uitgevallen. Zie de screenshots. Kan taakplanner/errors ook niet meer afsluiten, moet via > Taakbeheer > Proces beëindigen.
De laatste Windows updates hebben Taakplanner niet hersteld.
 
Ik heb wat voor je gemaakt, probeer dat eens.
Pak het bijgevoegde zip bestand uit.
Dit resulteert in 2 bestanden:
OnceADay.vbs
OnceADay.dat

Maak een Snelkoppeling naar OnceADay.vbs en plaats die snelkoppeling, dus niet de bestanden zelf in:
Code:
%appdata%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup
Open het bestand OnceADay.dat met Kladblok.
Hierin staan 2 regels:
Code:
COMMAND="E:\Helpmij\Senso\SensoVraag.bat"
LASTRUN=9-4-2024
Wijzig achter COMMAND= de opdracht naar de opdracht die je wilt uitvoeren.
Laat de datum achter LASTRUN= is ongemoeid, deze wordt automatisch aangepast.
Sla het bestand op.

Het script OnceADay.vbs zal nu bij een herstart van de PC worden uitgevoerd, die dan de gewenste opdracht uitvoert, als de datum achter LASTRUN= ouder is dan de huidige dag,
Op die manier wordt je opdracht maar 1x per dag uitgevoerd, ook als je je PC 10x zou herstarten.

Het bestand OnceADay.vbs kan je ook met Kladblok openen om te kijken naar de code die ik voor je maakte, maar wijzig hierin niets.
De gebruikte taal is Visual Basic Script.
 

Bijlagen

  • OnceADay.zip
    711 bytes · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Bedankt Edmoor dat je er zo veel werkt voor doet. Ik kan echter op korte termijn hier niet verder mee gaan. Ik bewaar deze topic en het bestand en zal het op langere termijn gaan testen.

Ik weet nu de locatie van de Taakplanner Tasks en kan die betreffende taak daar deleten, helaas is zo'n bestand niet te bewerken heb ik begrepen uit internet artikelen. De Task werkt wel maar ik had de prioriteit van 7 naar 3/2 of 1 willen wijzigen om te kijken of dat wat verschil maakt bij de duur van het opstarten. Maar wetende wat ik nu weet lijkt het mij nog beter om 'dit verhaal' af te sluiten en het openen van de weekkalender in de batch file van werkzaamheden op te nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan