dus gewoon een comma ,tabelafkorting "punt". kollom
Let op: die afkorting zit er alleen tussen voor de (on)leesbaarheid.
Dit is net zo geldig:
SELECT
jos_sobi2_categories.name
, jos_sobi2_fields_data.data_txt
, jos_sobi2_fields_data.date
, jos_sobi2_categories.nogiets
FROM jos_sobi2_categories
JOIN jos_sobi2_fields_data ON jos_sobi2_categories .catid = jos_sobi2_fields_data.fieldid
WHERE catid = 2
Het is verstandig om altijd aan te geven welke uit tabel de bewuste kolom moet worden opgehaald zodat je in je applicatie(!) weet wat je hebt doorgekregen. Het is bijvoorbeeld erg populair om in elke tabel altijd een koom 'id' te spammen en dat werkt niet als je tien tabellen moet joinen.
Behandel aliassen niet als afkortingen om tikwerk te besparen, je spaar er namelijk helemaal niets mee en het gaatg gewoon fout. Ik heb draken van queries gezien met een p voor producten, een c voor categorieen, een pc voor product_categories koppelingen, een cp voor de cockpit referentie, een ccp voor de customer-cockpit-referentie, en... afijn, je begrijpt dat ik niet erg veel vertrouwen heb in dat je straks sc, sa, sb,su,jc,cj en jca nog uit elkaar gaat houden. Ja, *nu* is het je wel duidelijk, maar als je over een week weer naarde query kijkt zul je toch echt naar de FROM moeten kijken om te zien wat je ookalweer bedoelde met sc.
Als je wilt afkorten of abstraheren, gebriuk dan een eenvoudig te tikken tekst die nog wel precies aanwijst waar het over gaat. Je kunt "jos_sobi2_categories" opzich prima afkorten naar "categories", of "cats" als je wilt, dat het uit "jos_sobi2" komt is dan een tweede, maar je ziet precies dat het over categorieen gaat. (de prefix jos_sobi2 geeft mij ook een onderbuikgevoel van een ontwerpfout...)