eerst partities verkleinen/vergroten in PM?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarionF

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2002
Wat heb ik?
- d:\ primaire partitie - 40 gig (win xp)
- c:\ primaire partitie - 10 gig (win 98)
- e:\ logisch station - 10 gig

Wat wil ik?
Ik wil partitie d:\ verkleinen naar 10 gig, en partitie c:\ naar 40 gig vergroten.
Dit wil ik gaan doen met Partition Magic en daarna de partities gaan formateren en win 98 en win xp er weer op installeren. Het is dan wel mijn bedoeling om win 98 in d:\ te zetten en xp in c:\

Daarna (of ervoor?) wil ik in xfdisk een dualboot maken. Dit kan ook met xp, maar die ziet alle partities, en dat wil ik nu juist niet. Mijn vraag is nu: kan dit allemaal zo als ik het hier heb beschreven? Wie kan me hierop een antwoord/hulp geven?

Als je toch alles wil gaan formatteren,dan hoef je ook PM niet te gebruiken.Gebruik PM alleen als je achteraf dingen wilt indelen,als je je installatie wilt behouden.ik zou gewoon de Xp cd erindoen,alles formatteren,opnieuw partitioneren zoals je je partities wilt hebben.
Je moet op de EERSTE partitie '98 zetten,en op de TWEEDE Xp,anders gaat het niet werken,nl. de oudste versie moet vooraan staan.Als je daarna Xp installeerd op de tweede partitie,dan zal je zien als je opstart,dat je automatisch een ''dualboot'' hebt verkregen.
Welk OS het eerste opstart kan je wisselen in bijv je ''boot.ini''
Ook kan je hier de tijd aangeven die je jezelf gunt om te beslissen welk OS je opstart.Als je zelfs 0 seconden aangeeft,dan start de bovenste OS in je multiboot meteen op,zonder dat je ziet dat je een keuze hebt om die andere op te starten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes van Leo.

Ik ga het proberen....

Leo,

Bedankt voor je reactie!

Ik ga het wel zo proberen, maar ik wil die boot maken in xfdisk omdat xp alle partities ziet, dat kan toch wel?

Je kan nu met PM rustig de partities verkleinen, zoals jij wilt. Dat scheelt je bij de installatie weer werk (alles is al "klaar").

Wat is trouwens "xfidks"? Ik ken dat programma niet. Als je wilt dat XP die andere partities niet ziet, zal je ze "hidden" moeten maken. Dat kan ook met PM. Kijk in de Help van PM naar "hide partitions", want er zitten wel haken en ogen aan.

Groetjes,
Bennie

Geplaatst door Bennie
Je kan nu met PM rustig de partities verkleinen, zoals jij wilt. Dat scheelt je bij de installatie weer werk (alles is al "klaar").

Wat is trouwens "xfidks"? Ik ken dat programma niet. Als je wilt dat XP die andere partities niet ziet, zal je ze "hidden" moeten maken. Dat kan ook met PM. Kijk in de Help van PM naar "hide partitions", want er zitten wel haken en ogen aan.

Groetjes,
Bennie
XFDISK

http://www.pctip.ch/downloads/dl/18683.asp

xfdisk is een duitse partition manager, je kan er partities mee maken en het is tevens een bootmanager. het voordeel van dit programma is dat het andere primaire partities onzichtbaar maakt (behalve win 2000) hier is de link naar de site: http://www.mecronome.de/xfdisk/

ik zet de bestandsindeling ntfs van xp eerst om naar fat32 in part.magic, daarna ga ik de boel formateren.

in fdisk van kreeg ik net de melding of ik partities wilde verwijderen. als ik dit doe krijg ik dan alle ruimt op 1 partitie?

Als je de partities met FDISK verwijdert krijg je inderdaad weer alle ruimte. Je zult echter weer opnieuw partities moeten aanmaken en daarna moeten formatteren. Uiteraard ben je dan ook al je data kwijt...

Groetjes,
Bennie

Mensen....ik ga aan de slag!

Ik ga toch eerst ntfs omzetten in fat32, dan de partities verkleinen en vergroten en dan ga ik de boel formateren. Ik laat nog weten of het allemaal gelukt is, en bedankt voor jullie reacties!

Geplaatst door MarionF
Mensen....ik ga aan de slag!

Ik ga toch eerst ntfs omzetten in fat32, dan de partities verkleinen en vergroten en dan ga ik de boel formateren. Ik laat nog weten of het allemaal gelukt is, en bedankt voor jullie reacties!

Als je toch alles gaat formatteren,waarom zou je dan eerst Fat32 gaan omzetten in NTFS? Die vraag word je toch al gesteld bij het formatteren.Zo is het allemaal dubbel werk.

Groetjes van Leo.

nu pas alles oke

Hoi allemaal,

Zoals het er naar uitziet heb ik nu pas mijn systeem weer helemaal oke, in elk geval zoals ik het wilde. Alleen heb ik xp weer op station D: en 98 op C:. Maar goed, het loopt allemaal weer prima. Wat niet goed gaat is het lezen van mijn dvd die ik zelf in Nero heb gebrand voor dat ik alles formateerde. Nu is mijn dvd-rom al twee jaar oud, zou het daar aan kunnen liggen? Tijdens het branden heb ik geen foutmeldingen gekregen, dus ik snap het niet. Maar deze vraag moet in ergens anders stellen nietwaar?

Nog bedankt voor jullie reacties!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan