eerst rom bios updaten ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hithotline

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2003
Systeem van iemand gekregen die niet meer zou starten.Epox mobo bleek code te geven op geheugen,na 1 reep geheugen eruitgehaald te hebben had ik in ieder geval weer beeld.
Nu krijg ik de melding bios rom checksum error.
Wellicht iets fout gegaan met het bios zou je denken,deze gereset,batterij er 6 uur uit etc.Geen resultaat.
Vervolgens bij epox het tooltje awdflash gedownload,inclusief het bijbehorende bin file ten behoeve van een bios flash.(zeker weten de goede ,volgens de site)de naam van het bin file daar zit zelfs het nummer van het mobo in.Dus dit moet kloppen volgens mij.
Awdflash gestart uiteraard vanaf floppy,awdflash vraag dan om file name to program.

Maar wat ik ook ingeef hij komt steeds met de melding"system was not new award bios version,please update rom bios first"

Wat is hier aan de hand,ik heb zelf het vermoeden dat de vorige eigenaar een foutieve flash heeft gedaan,maar hoe los ik dit op,heb wel rondgekeken op de site,maar kan niet direct een goede oplossing vinden.

Wie het weet is heel slim

Laatst bewerkt:
Ik heb dit probleem ook al eens eerder gehad

Wat er aan de hand is is dat je bios op dit moment geen bruikbare opstartcode meer bevat. Echter tegenwoordig heeft de bios een soort noodreserve, dit deel van de bios zorgt dat als de bios niet bruikbaar is dat hij automatisch een bruikbare bios image zal proberen te vinden in je a: station. Om dit te kunnen gebruiken moet je ope en andere computer een bruikbare bios-image zien te vinden (vaak zijn deze op de website van je moederbordfabrikant wel te vinden), en ook een awdflash.exe bestand en een ms-dos batchfile die zorgt dat awdflash automatisch wordt uitgevoerd bij invoer van de diskette. Hoe dit precies gaat ben ik nu zelf ook weer aan het opzoeken maar ik heb het in het verleden succesvol gedaan. Google weet je na enig zoekwerk vast uitkomst te bieden.

Bron:PC Helper

IK denk dat ik dit maar eens ga proberen strakjes:

The AWARD BIOS has a similar procedure to AMI. To recover an AWARD BIOS you will need to create a bootable floppy diskette and add the desired BIOS file (we recommend using the most recent). Award BIOS's generally are in .BIN format, where as AMI was .ROM format. You will also add an AWARD flash utility (usually awdflash.exe) and an AUTOEXEC.BAT file.
The AWARD BIOS does not automatically restore the BIOS information to the 'system block' like the AMI BIOS does. You will need to add the commands necessary to flash the BIOS in the AUTOEXEC.BAT file. The system will run the AUTOEXEC.BAT file, which contains the flash instructions.

Step by Step:

1. Create a bootable floppy diskette

2. Copy the BIOS file and flash utility to the diskette

3. Create an text file with any standard text editor and add the following lines

@ECHO OFF

awdflash 12345678.BIN /py/sn/f/cc/r

Exchange the awdflash with the name of whatever flash utility you are using, and replace the 12345678.BIN with the name of the BIOS file you are using. The parameters are explained here:

py = program yes
sn = save no
f = flash
cc = clear cmos
r = reboot

Opstart flop gemaakt met daarop ook de bin file en het awd tooltje.
Dat lukte dus niet ,kom bij hetzelfde terecht, dus pagina met de melding dat eerst rom bios geupdate moet worden.

Bootdisk gedownload met daarop een driver free gebeuren (dr caldera),maar ook dit lukt niet.Uiteraard had ik daar awdflash.exe en het bios.bin file bijgezet.
Wie weet nog iets?

Let wel, dat je de goede versie flasher gebruikt voor die bin file, staat er ook wel vaak bij, met welke versie je moet flashen.

Hier staat het ook nog eens in het Nederlands.

awdflash en het bin file zaten in 1 zip bestand dus dat moet goed zijn.

hij wil nu wel flashen met het autoexec file,pc start ook opnieuw op maar helaas start ie gewoon weer op met de melding bios rom checksumerror en daaronder keyboard error or no keyboard present.Ik weet het nu niet meer,toch raar nietwaar dat ie flasht en dan toch met een foutmedling start.
p.s toetsenbord is gewoon goed,is gewisseld.Hij doet het ook gewoon.
Wie het nu nog weet is echt heel slim.

Verwissel eens het batterijtje, en zet de halt on error optie uit, in de bios.

Heb nu nieuwe batterij erin gedaan,in bios kan ik niet komen hee,dus dat zal moelijk gaan die halt on error uitzetten.

Na flashen herstart ie gewoon weer met de melding(mits de diskette eruit is)
award bootblock bios v1.0

bios rom checksum error
keyboard error or no keyboard present(toch raar,want vanaf opstart floppy kan ik wel commando's ingeven)(ander t bord helpt ook niet.0

detecting floppy drive A media
insert system disk and press enter

Doe ik nu de flop er in met het flashtool en bin bestand begint ie vrolijk weer opnieuw te flashen.enz enz enz

Wat is je type mobo?
Wat staat er in je autoexec.bat?

Enne, hee, dat zeg je tegen een boer die een scheet laat.:evil:

hee zeg je bij ons in brabant meer bedoelt als het extra benadrukken van een feit,ik had immers al geschreven dat het bios niet bereikbaar is.

Een boer die bij ons heeft gescheten zegt ""hehe"" zo die is ook weer geboren.of scheur voor mij ook een meter af

In de autoexec bat staat het volgende:
AWDFLASH.EXE 4sda2a09.BIN /PY /SN /R /CC /CD /CP

en het mobo is een epox ep-4sda

hum deze fbiosupdate zat in een zip bestand samen met het awdflashtool zelf.

Laatst bewerkt:
Ik zie dat er voor de ep-4sda geen bios beschikbaar is, alleen voor de +, vraag me nu af of je wel de goede bin file hebt.

Als je hem handmatig probeerd te flashen, krijg je dan weer de melding van je startpost?

Vervelend is ook te melden dat niet alle oudere biossen met een flop zijn te flashen, heeeeeeeeel lang geleden, waren ze niet te flashen, alleen met een uv lamp en een eprom writer, of het met deze ook zo is, als dat typenummer zonder die + is, vrees ik met grote vrezen.

Alhoewel je wel weer een bootblock melding krijgt, geloof ik.

excuses het is de Epox ep-4sda+,en het bios bestand is de 4sda2a09.bin

handmatig krijg ik een melding die ik eerder al vernoemde:
in award flash utility staat dan: warning:
system was not new award bios version
please update rom bios first

Dank voor het meedenken pier

>>>>het is de Epox ep-4sda+,en het bios bestand is de 4sda2a09.bin<<<

Gaat niet lukken.......Zet maar ander bord in:o

@BANDIT123, dat klopt wel, heb de bios gedownload, en die bin is voor de + versie.

TS, probeer eens een eerdere flash versie, indien je nog weet welke er wordt gebruikt, je vind ze hier.

Let op de parameters in de "picture ", vooral voor de checksum.

Laatst bewerkt:
@BANDIT123, dat klopt wel, heb de bios gedownload, en die bin is voor de + versie.

TS, probeer eens een eerdere flash versie, indien je nog weet welke er wordt gebruikt, je vind ze hier.

Let op de parameters in de "picture ", vooral voor de checksum.

De cijfers en letters op het Rommetje zijn hier ook belangrijk in + de Type aanduiding op het bord zelf,+jaar van uitgave.

Lekker ding dus:p

Hoe weet jij zo zeker bandit dat dit niet gaat lukken? Heb jij hier misschien al eens ervaring mee gehad

Hoe weet jij zo zeker bandit dat dit niet gaat lukken? Heb jij hier misschien al eens ervaring mee gehad

Luister maar naar @LangePier ik krijg altijd de rillingen als ik een kast open maak en er zit een EPOX bordt in.

Ik denk dat je Rommetje niet te herstellen is,maar ja wie ben ik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan