• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Eerste hogere waarde in reeks

Status
Niet open voor verdere reacties.

tcdehaas

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2010
Beste Forum leden,

Ik ben op zoek naar een formule die me als resultaat geeft de eerste hogere waarde in een reeks. Het resultaat moet zijn de naam de kolom.

Art week 1 week 2 Week 3 week 4 etc etc
956078 100 90 1090 1080

In dit geval wil ik als antwoord "week3"

Namelijk de eerste week waarin de waar omhoog gaat.

Deze formule moet toepasbaar zijn op een lange lijst met artikelen.

Alvast bedankt voor jullie input.

Mvg,
Tom

een mogelijkheid:

Code:
=INDEX(B1:G1;VERGELIJKEN(MAX(B2:G2);B2:G2;0))

Beste Eric,

Deze formule geeft als antwoord de hoogste uit de reeks als ik het goed zie. Ik moet de eerst hogere waarde uit de reeks weten en niet de hoogste.
Dus als reeks
1 1 1 1 6 7 8 is
Dan wil ik weten 6

Daarbij moet het antwoord zijn niet 6 maar de naam van de kolom van 6.

Alvast bedankt

verkeerd gelezen....
Het antwoord zie ik even niet, de functie interval zou wellicht een oplossingsrichting kunnen geven...:rolleyes:

Omdat het over artikelen gaat, vermoed ik dat je het gevraagde ook op meerdere artikelen wil toepassen.
Daar heb ik rekening mee gehouden.
Gekleurd wordt díe week, die behoort bij de artikelrij waarvan een cel geselecteerd is.

De functionaliteit is ok, echter ik wil de cel niet laten kleuren maar het weeknummer is het antwoord in een cel.

956078 100 90 1090 1080

Ik wil dus op regel het antwoord hebben Week3(in een kolom tussen de andere gegevens)

Wat wel intrigeert is dat ik niet terug kan zien hoe je deze formule in elkaar hebt gezet. Kan je me uitleggen waar ik dit kan terugvinden?

Het wordt echt tijd om een gevorderde excel cursus te gaan volgen!

Thanks.

De functionaliteit is ok, echter ik wil de cel niet laten kleuren maar het weeknummer is het antwoord in een cel.
956078 100 90 1090 1080
Ik wil dus op regel het antwoord hebben Week3 (in een kolom tussen de andere gegevens)
In mijn bestand staat artikelnummer 956078 in rij 2.
Als je dus een cel in rij 2 selecteert (in het gebied A2:J2) dan wordt week3 gemarkeerd (gekleurd). Voor de andere artikelen geldt dat overeenkomstig.
Je schrijft dat je het antwoord (week3) TUSSEN de andere kolommen wil hebben, WAAR wil je dat dan ?

Wat wel intrigeert is dat ik niet terug kan zien hoe je deze formule in elkaar hebt gezet. Kan je me uitleggen waar ik dit kan terugvinden?
Dat is natuurlijk geen formule, maar een stukje vba-code. Klik met de rechtermuisknop op de tab van Blad1 en kies dan "Programmacode weergeven".
Het wordt echt tijd om een gevorderde excel cursus te gaan volgen!
Een beginnerscursus is ook nooit weg.

Nog geen antwoord, daarom maar een oplossing bedacht zoals ik denk dat je het wil,
omdat ik over een kwartier weg moet en pas vanavond je reactie kan lezen.
Het weeknummer TUSSEN de gegevens in de tabel (zoals je vraagt), dat kan natuurlijk niet, of lijkt mij althans niet wenselijk, want dan geraakt je hele tabel in de war. NAAST de tabel lijkt mij meer aangewezen.
Zie de bijlage die als voorbeeld gemaakt is voor 4 weken en 10 artikelen (dat laatste is eenvoudig aan te passen).
Wijzig wat in de tabel en kijk naar het resultaat in kolom G.

TOP TOP TOP.... :thumb:dit is wat ik nodig heb. dit gaat me zoveel tijd schelen!!!!!!:)

THANKS

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan