• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

eerste paar woorden uit een text halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kabeimanteka

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2014
Berichten
63
Beste allemaal,

Ik wil graag uit mijn cel de eerste paar woorden uit de cel halen.
wat ik kan vinden is alleen het te doen met letters. maar de eerste paar woorden verschillen in het algemeen heel veel in het gehele kolom.
is het mogelijk alleen de eerste paar woorden eruit te halen?

alvast bedankt
 
Een paar is twee, dus het gaat om de eerste twee woorden in een cel? Plaats tevens een voorbeeld document.
 
Niet zo flauw doen:
Betekenis ' paar '

Je hebt gezocht op het woord: paar.

1paar (het; o; meervoud: paren) 1twee bij elkaar horende mensen, dieren, zaken
2paar (telwoord) 1een stuk of wat; enige: een paar huizen
 
Misschien wordt je vraag duidelijker als je zegt wat je wilt weglaten.
 
Bijvoorbeeld in cel 2A: "Apple Ipad 2 Wifi Versie"
Bijvoorbeeld in cel 3A: "Apple iPhone 3GS"
Bijvoorbeeld in cel 4A: "Apple Iphone 4"

enzovoorts.
 
Mijn opmerking is niks flauws aan maar het vragen om precies te zijn, op een andere manier verwoord door Timshel. De reactie in #6 geeft daar overigens nog steeds geen duidelijkheid over.
 
Dat laatste ben ik met je eens, het eerste niet. Als een woord meerdere betekenissen kan hebben, moet je een TS niet vastpinnen op één van die betekenissen. Maar laten we vooral bekijken wat TS nu eigenlijk wil elimineren uit zijn cellen... Tot nu zie ik maar één woord dat overal terugkomt, en geen 2. Laat staan meer.
Als je in Cel C1 bijvoorbeeld "Apple " zet, kun je met deze formule die tekst uit de overige cellen filteren: =SUBSTITUEREN(A2;$C$1;;1)
 
gokje: (hij kan ook zonder als: =LINKS(A2;MAX((LINKS(A2;RIJ($1:$200))=LINKS(B2;RIJ($1:$200)))*RIJ($1:$200))) en ctrl shift enter
 

Bijlagen

  • eerst paar woorden 2.xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
@Octa

Svp liever reageren op de TS dan op helpers.

Als de eerste drie woorden verwijderd moeten worden:

PHP:
=MID(A1;FIND("~";SUBSTITUTE(A1;" ";"~";3))+1;LEN(A1))
 
@Eviltico.
Volgens mij wil je in de omschrijving een onderscheid maken tussen model en accessoire.
Dat is theoretisch mogelijk, als je een complete lijst modellen hebt.
 
@Eviltico. nog een gokje: zie grijze cellen
 

Bijlagen

  • eerst paar woorden 3.xlsx
    9,1 KB · Weergaven: 24
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan