Eerste stappen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Colombe

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2001
Berichten
754
Ik probeer voor het eerst iets met Access te doen en stuit -natuurlijk- op allerlei moeilijkheden.
Momenteel gebruik ik nog een naw-bestand in dBaseIV en wil/moet dat naar Access omzetten, omdat dBaseIV niet meer zo lekker werkt onder Windows XP (accepteert é,à etc. niet)

Voorlopig heb ik twee vragen:
- kan ik een rapport maken waarbij spaties worden verwijderd (trim in dBaseIV)? dus:
Kees Meier
Christiaan van der Wal
i.p.v.
Kees___________________Meier
Christiaan___van der______Wal
(ik moet spaties even met "_" aangeven want Helpmij neemt de spaties weg)

- Is het mogelijk om in één handeling voor alle records een veldinhoud te vervangen door de inhoud van een ander veld?

Bedankt voor een antwoord?
 
Laatst bewerkt:
vraag 1:
=Trim([voornaam] & " " & [tussenvoegsel] & " " & [achternaam])

De hele tekst moet in het besturingselement komen, dus ook de =

Vraag 2:
Dit kun je doen met behulp van een "query bijwerken" Alleen is het mij zo niet duidelijk wat er precies vervangen moet worden.

kleine opmerking ;) Wanneer je net begint met Access is het handig om vaak geruik van F1 (help) te maken en/of een basis boekje Access aan te schaffen, Vaak kom je wat verouderde uitgaven tegen bij de goedkope boekwinkels.

Groetjes,
Neleke
 
Bedankt Neleke, het is dus mogelijk maar eh .... besturingselement? Query bijwerken? Dat is voor een beginner niet 123 te begrijpen. Kan je dat misschien iets meer toelichten?
Wat dat veldinhoud vervangen betreft: Ik selecteer regelmatig op een bepaald veld en wil weten welke records ik de vorige keer had geselecteerd.

Welk access boek raad je me aan?

Dank en groet.
 
Beste colombe,

Wanneer je een rapport in ontwerpweergave opent zie je daar vakjes met daarin de veldnaam, dit is een besturingselement.

In het geval dat je een combinatie van verschillende veldnamen wilt maken heb je een onafhankelijk besturingselement nodig. deze kun je kiezen uit de werkset in je ontwerp. in dit onafhankelijke besturingselement zet je nu de formule =Trim([voornaam] & " " & [tussenvoegsel] & " " & [achternaam]) en in afdrukvoorbeeld zie je nu de combinatie op het beeld verschijnen.
Mensen wat een verhaal, weet je wat ik maak morgen wel een voorbeeld database met rapport, query en formulier. Nu ga ik ff feesten ;) heb een verlaat halloweenfeest :D

Goeie boeken? Ik zou eerst beginnen met van die lekker dunne en goedkope basiscursussen het is toch niet de bedoeling dat je er gelijk in verdrinkt, tenzij je behoorlijk op de hoogte bent van het programeren met DBase IV want er zijn eigenlijk best wel veel overeenkomsten.

Groetjes,
Neleke

ff wat boeken
 
ik kan de "Basiscursus Access " aanbevelen je hebt ze voor verschillende versies, is speciaal bedoelt voor de beginner , je leert hier een leerlingen- Database opzetten in access.
succes
gost :thumb:
 
Zulke antwoorden mag ik graag zien, dat geeft nog meer animo om me eens in Access te verdiepen! Hartelijk dank daarvoor. Die cursus van paul zal daarbij goed van pas komen En ik wacht graag op je voorbeeld Neleke.
 
En hier is dan het voorbeeld. Om meer inzicht in de query's te krijgen is het handig om eerst de query's in ontwerpweergave te bekijken. Selecteer een query, gbruik de rechter muisknop en klik op "Ontwerpweergave". Vanuit de ontwerpweergave kun je een query ook starten door op het rode "uitroepteken" te klikken. Het echte resultaat zie je pas wanneer je de tabel opent.
Oeps, was vergeten er een rapport bij te doen, zal ik zo ff maken en dan vervang ik de bijlage wel. Is gebeurd

Groetjes,
Neleke
 

Bijlagen

  • voorbeeld.rar
    23,1 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank Neleke, ik ga er mee aan de gang! U hoort nog van ons.
Gegroet
 
Jouw voorbeeld, Neleke, is me helemaal duidelijk, het lijkt inderdaad op de dBase-taal. Maar ....
Als ik zelf zo'n rapportje wil maken lukt dat niet. Ik heb inmiddels in de werkset "onafhankelijk besturingselement" gevonden, maar het werkt van geen kanten, ik krijg als maar #naam?
Twee vragen die, lijkt mij, relevant zijn:
- Ik open access met een database "adres", moet die nog aan het rapport worden gekoppeld?
- Hoe kan ik eigenlijk gewoon een simpel rapportje maken, maw hoe voeg ik een veld in het rapport in?
Simpele vragen die een beginner een heel eind op weg kunne helpen.
Bedankt
 
Hi Colombe,
je moet je realisreren dat het verschil yussen db4 en access is dat access object georienteerd is.
 
Als je een nieuw rapport wilt maken, dan selecteer je in het database venster de tab rapporten.
Vervolgens kies je voor nieuw rapport en dan kun je met behulp van de wizard rapporten vrij eenvoudig een nieuw rapport in elkaar klikken.
 
Even een mini handleiding gemaakt ;)

Microsoft heeft zelf ook een basiscursus Access, die vind je hier
 

Bijlagen

  • rapport in het kort.doc
    68 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Neleke, bedankt voor de mini-handleiding , maar .... mijn Word loopt er op vast. Ik heb het nu 2x gedownload maar het lukt niet. Wil je het nog eens oploaden?
Uit de Help van Access begrijp ik dat je via de knop "lijst met velden" velden in kan voeren in een rapport, maar .... bij mij werkt die knop niet d.w.z. je kan hem niet gebruiken. De wizard werkt wèl, maar ik wil graag zelf een rapport (leren) maken.
Groeten en bedankt.
 
je moet aangeven welke tabel gekoppeld is aan je rapport, dan krijg je wel alle velden te zien.:thumb:
GostDog
 
oja moet je eigenschappen van je rapport in ontwerpmode openen en bij gegevens de gewenste tabel/query zetten.
 
Zou ik dus de database nog een keer bijvoegen is ie te groot geworden :(

Maar niet getreurd, je kunt hem nu hier downloaden.

De Word handleiding staat nu als een formulier in de database. (mensen wat ben ik aan het prutsen ;) )

Groetjes,
Neleke
 
Al dat "gepruts" van jou, Neleke, brengt mij een hele stap verder. Downloaden is gelukt, ik heb er even naar gekeken en ik denk dat ik met deze basis een héél eind verder ga komen.
Weer hartelijk dank en gegroet.
 
Ik ben nu een weekje aan het stoeien en begin een beetje door te krijgen hoe Access werkt, althans het simpel gebruik daarvan. Ik had in het begin wat problemen omdat ik een veldnaam "naam" heb, die wèl in de structuur wordt geaccepteerd, maar bij het maken van een rapport niet en steeds een fout gaf aangegeven met #NAAM!
Nu wil ik graag een applicatie opzetten op basis van mijn dBaseIV database. Het is gemakkelijk om er een Access bestand van te maken, maar ik vermoed dat er een koppeling blijft bestaan met de dBasebasis (er staat ook in het databasewindow "->dB" voor). Ik wil namelijk de structuur wat aanpassen en krijg dan de mededeling dat dat niet mogelijk is omdat het een "gekoppelde database" is, waar aanpassing van de structuur niet mogelijk is.
Is het wèl mogelijk om bijv. een nieuwe Access structuur te maken met dezelfde veldnamen, alle gegevens uit dBaseIV te importeren en dan vervolgens de gewenste structuur te maken?
Hartelijk dank weeren gegroet!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan